رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

بانک جهانی هشدار داد

تشدید تنش در خاورمیانه، شوک جدید نفتی و تورم به دنبال دارد

بانک جهانی هشدار داد که وقوع یک درگیری بزرگ در خاورمیانه می‌تواند شوک انرژی جدیدی ایجاد کند که قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند، تورم را تقویت کند و منجر به افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی‌تری شود.

07 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69682
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تنش‌ها در خاورمیانه که در اوایل این ماه به نقطه اوج خود رسید، باعث نگرانی بانک جهانی نسبت به اختلال عرضه نفت خام و تداوم تورم و بالا باقی ماندن نرخ بهره در جهان شده است.

در پی تشدید و سپس فروکش کردن تنش‌ها در این منطقه، قیمت نفت تقریباً ۴ درصد از بالاترین سطح اخیر خود عقب‌نشینی کرده است زیرا سرمایه‌گذاران احتمال وقوع یک جنگ گسترده‌تر در این منطقه را دورتر از حد انتظار می‌بینند؛ بااین‌حال، بانک جهانی هشدار داده است که وضعیت همچنان نامشخص است.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، گفت که جهان در میانه یک‌لحظه آسیب‌پذیر است: یک شوک انرژی بزرگ می‌تواند بسیاری از پیشرفت‌ها در کاهش تورم طی دو سال گذشته را تضعیف کند.

براساس آخرین گزارش چشم‌انداز بازارهای کالایی بانک جهانی، در صورت بروز درگیری نظامی که یک یا چند تولیدکننده نفت در خاورمیانه را شامل شود، قیمت جهانی نفت می‌تواند در پی اختلال در عرضه 3 میلیون بشکه در روز، به‌طور متوسط به ۱۰۲ دلار در هر بشکه برسد. براساس این گزارش، شوک قیمتی به این بزرگی می‌تواند مبارزه با تورم را تقریباً به‌طور کامل متوقف کند.

براساس گزارش بانک جهانی، تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۲ درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش تقریباً ۴۰ درصدی قیمت کالاها بود. قیمت کالاها در حال حاضر در حال تثبیت است و بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند قیمت کالاها در سال جاری به‌طور متوسط ۳ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۴ درصد کاهش یابد.

بااین‌همه گیل باور دارد شانس بالا رفتن نرخ بهره در سال جاری و سال آینده بالاتر از حد انتظار باقی‌مانده است.

درحالی‌که درگیری در خاورمیانه خطرات افزایش قیمت را به همراه دارد، اگر اوپک پلاس تصمیم بگیرد کاهش تولید خود را در سال جاری را متوقف کند، جهان می‌تواند شاهد آرامش باشد.

براساس گزارش بانک جهانی، اگر اوپک روزانه یک‌میلیون بشکه نفت را در نیمه دوم سال به بازار بازگرداند، قیمت نفت کاهش‌یافته و به‌طور متوسط به ۸۱ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

موضوعات :
در همین رابطه