رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

پروژه اتاق اصفهان در اجلاس اتاق‌های بازرگانی جهان ارائه شد

طرح «نسل نو، افق روشن» اصفهان در راه جهانی شدن

طرح اتاق اصفهان در بخش مسئولیت اجتماعی اجلاس اتاق های بازرگانی جهان به عنوان یکی از 4 کاندید نهایی ارائه شد.

30 شهریور 1396
کد خبر : 10248
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

در دهمین دوره کنگره اتاق های بازرگانی جهان طرح اتاق اصفهان با عنوان «نسل نو، افق روشن» با طرح هایی از اتاق های بازرگانی هند، انگلستان و برزیل در بخش نهایی «مسئولیت اجتماعی» رقابت می کند. روز گذشته نیز طرح اتاق شیراز با عنوان «حمایت از تولید و بازاریابی گیاهان دارویی ارگانیک» در بخشی دیگر ارائه شد.

در جلسه نهایی رقابت مسئولیت اجتماعی، سعید ابراهیمی معاون بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان درباره جزییات این طرح گفت: پروژه ما با نام «نسل نو، افق های روشن» در سال 2012 و اواسط 2013، کلید خورد و بررسی آن شروع شد. در حال حاضر رسیدن به توسعه پایدار یکی از اهداف مهم کشور است و تمام مقامات درباره آن صحبت می کنند ولی سوال مهم این است که چگونه باید به توسعه پایدار رسید؟ و از کجا باید شرع کرد؟ ما در اتاق اصفهان با انجام دادن یکی تحقیق دانشگاهی، اولویت ها را در این زمینه تعیین کردیم و متوجه شدیم برای رسیدن به توسعه پایدار باید تمرکز اصلی را روی افزایش مشارکت و آموزش زنان و جوانان گذاشت.

او از مرحله بعدی کار چنین گفت: پله دوم کار ما هدفگذار بود و در این زمینه سه هدف تعیین کردیم که شامل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان و جوانان، افزایش تعداد اعضای اتاق در حوزه زنان و جوانان و افزایش مدیران زن و جوانان در شرکت های استان اصفهان بود.

معاون بین الملل اتاق اصفهان در ادامه گفت: بعد از مشخص شدن اهداف، باید ابزار هم تعریف می شد تا پروژه را اجرایی کنیم. به هرحال طبیعی است و هر پروژه ای باید ابزار داشته باشد؛ بنابراین دو ابزار کلان تعریف کردیم؛ اول مجموعه ای از برنامه های الهام بخش که به جوانان بگوید چه کارهایی می شود انجام داد و دوم در حوزه آموزش به برگزاری دوره ها و... پرداختیم. ما در این مجموعه بیش از 16 هزار نفر ساعت ظرف دوسال گذشته برنامه های آموزشی داشتیم و بالای 2500 نفر کار مشاوره ای انجام دادیم. همچنین در سال40 تا50 سمینار آموزشی برگزار کردیم.

او با اشاره به اینکه در کنار این اقدامات پروژه هایی هم تعریف شد، گفت: تدادی پروژه تعریف کردیم که یکی از آن ها بازرگانان جوان است که کودکان و نوجوانان 7 تا 15 ساله را آموزش می دهیم و با فعالیت اقتصادی و تجارت آن ها را آشنا می کنیم. همچنین یک دوره دیگر به اسم مسیر موفقیت برگزار می کنیم که تاکنون 13 دوره آن برگزار شده و در هر دوره بیش از 400نفر حضور داشته اند؛ یعنی تاکنون بیش از 5 هزار نفر در این دوره ها شرکت کرده اند. در این جلسات کارآفرین های بزرگ را دعوت می کنیم تا از مسیرها و راه رسیدن به موفقیت صحبت کنند آنها تعریف می کنند که از کجا شروع کرده اند و به کجا رسیده اند؛ چه مسایل و مشکلاتی در مسیرشان بوده و به جوانان ایده می دهند.

او همچنین در بخش دیگری از ارائه خود به نتایج اجرای این طرح پرداخت و گفت:« با اجرای این طرح 2.7 درصد به مشارکت اقتصادی بانوان استان افزوده شد (تقریبا 0.2 درصد بالاتر از آمار کشوری)، 3.6 درصد شاهد افزایش رشد مشارکت اقتصادی جوانان بودیم، همچنین 3.4 درصد هم از نرخ بیکاری کم شده است (که البته طرح های ما در کنار اقدامات دیگر تاثیر داشته است).» با پایان یافتن ارائه طرح اتاق اصفهان، سه طرح دیگر  این بخش نیز از سوی نمایندگان هند، استرالیا و انگلستان ارائه شد.

برنده نهایی این رقابت در مراسم اختتامیه دهمین اجلاس اتاق های بازرگانی جهان اعلام خواهد شد.

در همین زمینه عبدالوهاب سهل آبادی رئیس اتاق اصفهان درباره طرح اصفهان و دلیل اجرای آن از سوی اتاق این شهر، به خبرنگار ما گفت: اتاق اصفهان از ابتدای دوره جدید مسائل اجتماعی را در اولویت قرار داد. خوشبختانه با تایید هیئت نمایندگان اتاق اصفهان کمیسیون اجتماعی اتاق تاسیس شد زیرا معتقدیم مسائل اقتصادی و اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

او با اشاره به اینکه ما در اتاق اصفهان مسائل اجتماعی را با این هدف که در زمره اتاق های برتر قرار بگیریم دنبال نکردیم، گفت: ما به دنبال رسالت اصلی خودمان هستیم. رسالت اصلی ما رسیدگی به مسائل مربوط به جوانان و بانوان شهرمان است. به همین منظور در کنار کمیسیون اجتماعی که مسئولیت آن را به یک خانم واگذار کردیم، یک شورای بانوان و یک شورای عالی جوانان هم در اتاق ایجاد شده است. با انجام این اقدامات خوشبختانه رفت و آمد جوان ها به اتاق بیشتر شده و آینده اتاق اصفهان را همین جوانان اصفهانی می سازند.

رئیس اتاق اصفهان گفت: طرحی که ارائه کردیم مربوط به دو بخش زنان و جوانان و به طور کلی مسائل اجتماعی است. زمینه فعالیت استارت آپی جوانان در اتاق اصفهان را فراهم کردیم و به نتایج خوبی در این زمینه رسیدیم. اتاق اصفهان در زمینه استارت آپ ها بسیار فعال است. استارت آپ های ایجاد شده به تعداد قابل توجهی رسیده اند که هم فرصت جذب سرمایه گذار و هم زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرده اند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: مسئله دیگری که در حوزه جوانان در اتاق اصفهان دنبال شد، بحث بازرگانان جوان بود که نتایج بسیار موفقیت آمیزی هم داشت.

به گفته رئیس اتاق اصفهان هدف حضور در مرحله نهایی رقابت های اتاق های بازرگانی انعکاس تجربه ها در کنار یکدیگر است.

در همین رابطه