رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از میزان بازدهی 4 بازار رایج در نیمه نخست امسال

بورس از بازارهای طلا، ارز و مسکن جلو زد

بررسی تغییرات شاخص بازار سرمایه و تحولات بازارهای طلا، ارز و مسکن نشان می‌دهد که میانگین بازدهی بورس در نیمه نخست امسال از سه بازار دیگر بیشتر بوده است.

03 مهر 1396
کد خبر : 10310
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بورس با 10.7 درصد سوددهی در نیمه نخست امسال، پربازده‌ترین بازار رایج ایران در این دوره زمانی بوده است.

بررسی تغییرات قیمت‌ها در 4 بازار موازی نشان می‌دهد که طی شش ماهه ابتدایی امسال میزان افزایش شاخص بورس، فراتر از رشد قیمت دلار، سکه و مسکن بوده است.

بازدهی بازار سکه تا پایان شهریورسال جاری معادل 2.8 درصد بوده است. تغییرات قیمت دلارمعادل 3.8 درصد برآورد شده است. میانگین تغییر شاخص بورس معادل 10.7 درصد بوده و طبق گزارش بانک مرکزی، بازدهی بازار مسکن در پنج ماهه نخست سال جاری معادل 5.5 درصدی را تجربه کرده است.

بررسی بازدهی بازارها طی شش ماهه ابتدایی سال گذشته نشان می‌دهد، بورس معادل 6.2 درصد، دلار معادل 2.3 درصد، سکه امامی معادل 11.2 درصد و بازار مسکن تا پنج‌ماهه نخست سال قبل 4 درصد بازدهی داشته است. این بررسی نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال قبل سکه پربازده‌ترین بازار رایج ایران بوده است.

 بورس روی مدار صعود

بازار سرمایه از اویل تابستان سال جاری نسبت به فصل قبل شرایط بهتری را تجربه کرده است. این روند صعودی دریچه امیدی در بازگشت رونق به بازار سرمایه شده است. و این خبر خوشی برای سهامداران بورس است. شاخص بورس در آغاز امسال بر روی 77 هزار و 485 واحد ایستاده بود اما در پایان شهرور شاخص کل بورس به 85 هزار و 831 واحد رسید که افزایش 10.7 درصدی را نشان می‌دهد.

 رشد قیمت مسکن کمتر از تورم

 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه ۱۳۹۶ به ۱۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به تیرماه، ۲۳.۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۱ درصد افزایش را تجربه کرده است.

طبق گزارش بانک مرکزی، در مردادماه امسال، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 4 میلیون و 670 هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

میزان تغییر قیمت هر متر آپارتمان مسکونی در تهران طی 5 ماه ابتدایی امسال 5.5 درصد اعلام شده است.

 دلار درگیر نوسانات محدود

بازار ارز در سال جاری روند باثباتی را دنبال کرده است. قیمت دلار در فروردین، اردیبهشت و خرداد نوسانات کمتری داشته است اما از اوایل مردادماه روند صعودی در این بازار نمایان شده است. بهای دلار در بازار آزاد پس از یک دوره 4 ماهه ثبات، از ماه پنجم سال، تغییر به سمت افزایش نرخ را آغاز کرد و تا پایان شهریور 96 به 3 هزارو 892 تومان رسید. بهای دلار در اولین روز کاری سال 96 معادل 3 هزار و 748 تومان بوده که طی شش ماه افزایش 3.8 درصدی را نشان می‌دهد.

 صعود آرام طلا و سکه

بازار طلا و سکه که سال گذشته پربازده‌ترین بازار در میان بازارهای رایج لقب گرفته بود، در سال 96 وضعیت پرنوسانی را طی کرده است به‌طوری‌که دو ماه اول سال جاری این نوسانات آنقدری بود که نتوان این بازار را پربازده نامید. سکه تا نیمه نخست امسال کمترین بازدهی را نسبت به سه بازار دیگر داشته هرچند که این کالای سرمایه‌ای در این مدت با روند صعودی مواجه بوده است.

بهای سکه تمام بهار امامی در اولین روز کاری سال 96 معادل یک میلیون و 201 هزار تومان بود که در پایان شهریور به یک میلیون و 236 هزار تومان رسید تا افزایش 2.8 درصدی را تجربه کرده باشد.

موضوعات :
در همین رابطه