رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

نامه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان به معاون رئیس جمهور

توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، تعادل زیست‌محیطی را برهم می‌زند

به گفته کارشناسان و متخصصان کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق اصفهان طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار بیش از آن که در کشاورزی تحول ایجاد کند منجر به از بین رفتن حوضه‌های آبریز کشور، خشک شدن تالاب‌ها و افزایش ریز گردهای اتمسفری می‌شود.

10 مهر 1396
کد خبر : 10376
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، وضعیت آب کشور را از نظر کمیت و کیفیت منابع آب بحرانی دانسته و بابیان اینکه میزان مصارف از حجم منابع تجدید پذیر فزونی گرفته است، متذکر شدند توسعه باغات در سطوح شیب‌دار آن هم در 500 هزار هکتار از اراضی کشور می‌تواند اختلاف میان مصارف و منابع آب را بسیار بیشتر کند تا جایی که در آینده شاهد فرونشست‌های بیشتر در 30 استان کشور باشیم.

در قسمتی از این نامه نتیجه اجرای طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، فروافتادن تراز آب در آبخوان‌ها، تخلیه آب‌های زیرزمینی، کاهش آبدهی رودخانه‌ها، جابجایی‌های بزرگ جمعیتی، خشک شدن قنوات، نابودی چشمه‌ها و درنهایت کاهش آبگیری سدها پیش‌بینی‌شده و از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته‌شده است تا برای جلوگیری از این طرح سریعاً وارد عمل شود.

آنچه بیشتر در نامه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق اصفهان به اسحاق جهانگیری مورد تأکید قرارگرفته، دو موضوع فرونشست زمین و تبدیل تالاب‌ها به کانون‌های ریزگرد است که با اجرای این طرح شدت کمی و کیفی بیشتری را شاهد خواهد بود.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان بر این اعتقاد هستند که توسعه باغات در اراضی شیب‌دار درواقع یک نوع برگزاری جدید بر حوضه‌های آبریز کشور هستند‌ و به‌عبارت‌دیگر اجرای این طرح باعث می‌شود روان آب‌هایی که حوضه‌های آبریز را تغذیه می‌کردند برای توسعه‌ باغات استفاده شود.

کارشناسان با مطرح کردن این سؤال که اکنون و قبل از اجرای طرح توسعه‌ باغات در اراضی شیب‌دار، روان آب‌های این اراضی به کجا می‌رود؟ تأکید کرده‌اند تبعات اجرای این طرح بسیار مهم و اساسی است و پاسخ به این سؤال می‌تواند غیر کارشناسی بودن این طرح را اثبات کند.

نویسندگان این نامه در پاسخ به این استدلال که توسعه‌ باغات در اراضی شیب‌دار باعث حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود تصریح کرده‌اند که اساساً مناطق پرباران و دارای خاک مناسب از پوشش گیاهی برخوردار هستند و اجرای این طرح نه‌تنها کمکی به حفاظت از خاک نمی‌کند بلکه با تخریب درخت‌ها و مراتع به‌نوعی تغییر کاربری را به دنبال دارد.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست اتاق اصفهان توسعه باغات در مناطق فاقد پوشش گیاهی را نیز به دلیل عدم اطمینان به بارش‌ها غیرمنطقی دانسته و اعلام کرده‌اند بانک‌هایی که برای جمع‌آوری روان آب گرداگرد درختان در اراضی شیب‌دار ایجاد می‌شود در معرض فرسایش و تخریب در بارندگی‌های شدید هستند که این خود می‌تواند عاملی برای تشدید فرسایش خاک باشد

اعضای این کمیسیون در پایان و پس از ارائه دلایل روشن خواستار توقف و بازنگری جامع نسبت به این طرح‌شده و آمادگی خود برای هرگونه همکاری را اعلام کرده‌اند.

 

موضوعات :
در همین رابطه