رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

سفیر عراق در اتاق مازندران عنوان کرد

حجم تجارت ایران و عراق در شأن دو کشور نیست

سفیر جمهوری عراق در تهران به اتاق مازندران رفت و در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی این استان برافزایش حجم روابط تجاری میان ایران و عراق تأکید کرد.

17 مهر 1396
کد خبر : 10481
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر جمهوری عراق در تهران به اتاق مازندران رفت و در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی این استان برافزایش حجم روابط تجاری میان ایران و عراق تأکید کرد.

سفیر جمهوری عراق در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی مازندران گفت: در روابط بین‌المللی، ایران بیشترین رابطه را با عراق دارد و اولویت روابط ما نیز با ایران است. علی‌رغم اینکه صدام بین دو کشور جنگ ایجاد کرد اما اکنون روابط دو کشور بسیار خوب است.

راجح صابر عبودالموسوی با اشاره به وضعیت منطقه تاکید کرد: برای مبارزه با توطئه‌های استکبار جهانی نیاز به اتخاذ تصمیمات تاریخی است. باید شبانه روز کار کنیم تا گام سریعی برای آینده برداشته و گذشته را جبران کنیم.

عبودالموسوی با تأکید بر لزوم عملی شدن گفت وگوها، برگزاری همایش مشترک سالیانه میان ایران و عراق را ضروری دانست و گفت: باید در این همایش، هرسال بررسی شود که چه اقداماتی در طی سال گذشته انجام‌شده و چه اقداماتی می‌توان برای سال آینده داشت.

سفیر عراق با اشاره به وجود برخی قوانین پیچیده در دو کشور گفت: این قوانین برای امروز که نیاز به برداشتن گام‌های سریع داریم، همخوانی نداشته و ما باید در گفت وگو و عمل شجاع باشیم. نباید به مصالح کوتاه‌مدت و شخصی فکر کنیم تا بتوانیم همه کارها را درست انجام دهیم.

عبودالموسوی حجم شش میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و عراق را در شأن دو کشور ندانست و افزود: در سه سال گذشته این میزان بیشتر بوده و باید کمک کنیم مشکلات پیش روی دو کشور برداشته شود.

وی در رابطه با تعرفه‌های گمرکی گفت: در طی دو سال گذشته تعرفه‌ها بیشتر شده است. یکی از رازهای موفقیت جمهوری  اسلامی ایران، گرفتن مالیات از مردم است که اغلب کشورها برای حل مشکلات اقتصادی از این روش استفاده می‌کنند.

سفیر عراق در تهران با اشاره به توانمندی‌های ایران، ایجاد نمایشگاه دائمی ایران در عراق را ضروری دانست و با توجه به موقعیت شهر بصره پیشنهاد کرد تا این نمایشگاه در بصره دایر شود. وجود چنین نمایشگاهی تجار ما را بر این خواهد داشت تا به‌جای قرارداد با چین با ایران قرارداد ببندند.

مازندران ظرفیت صادرات یک میلیارد دلار کالا به عراق را دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران هم در نشست سفیر جمهوری عراق با مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی این استان با اشاره به ظرفیت بالای استان گفت: مازندران آمادگی بیش از یک میلیارد دلار صادرات به عراق دارد.

عبدالله مهاجر دارابی با اشاره به صادرات حدود ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ایران به کشور عراق در سال گذشته، میزان صادرات مازندران به این کشور را ۲۶۵ میلیون دلار اعلام کرد.

مهاجر دارابی با اشاره به رشد سه‌درصدی افزایش صادرات مازندران به عراق در شش ماه نخست سال ۹۶، میزان آن را به مبلغ ۱۴۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ظرفیت استان مازندران بیشتر در حوزه لبنی، مرکبات و مواد غذایی بوده که جزء مطالبات کشور عراق است. ما آمادگی حضور جدی در کشور عراق را داریم.

وی با اشاره به وسعت مرز مشترک میان دو کشور گفت: ایران می‌تواند شریک تجاری خوبی برای عراق باشد.  با رفع موانع می‌توان مبلغ تجاری را تا ۱۵ میلیارد دلار افزایش داد. با یاری سفیر عراق، ما می‌توانیم بیش از یک میلیارد دلار صادرات به عراق داشته باشیم.

رئیس اتاق مازندران یکی از پیشنهادها برای بهبود سطح روابط تجاری را ویزای تجاری برشمرد و افزود: یکی از مشکلات تجار ما در زمینه ویزای تجاری است که امیدواریم با کمک سفیر عراق این مسئله حل شود.

وی گفت: اتاق مازندران برای برپایی نمایشگاه در کشور عراق آمادگی کامل دارد. این نمایشگاه می‌تواند توانمندی استان را در کشور عراق عرضه و عاملی برای افزایش سطح مبادلات تجاری شود.

مهاجر بیان کرد: ایران و عراق از هم جدا نبوده و یکی هستند. ما برای ایجاد سرای تجاری در عراق آمادگی داریم. این سرای تجاری مانند نمایشگاه دائمی در کشور عراق خواهد بود.

 

در همین رابطه