رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد

رشد 14درصدی معاملات مسکن تهران در مهرماه 1396

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در نشست خبری خود با اشاره به رشد معاملات مسکن در بازار تهران، تحولات کشوری این بازار را نیز افزایشی عنوان کرد و گفت: پیشبینی می شود رشد معاملات بازار مسکن در نیمه دوم سال نیز تداوم داشته باشد. در این نشست، از سامانه معاملات مسکن «فست ملک» نیز با هدف به‌روز کردن صنف مشاوران املاک و حذف سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مجازی بدون مجوز این حوزه رونمایی شد.

24 مهر 1396
کد خبر : 10576
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده رئیس اتاق اصناف در کمیسیون تخصصی املاک کشور، گفت: با توجه به بخشنامه سازمان تعزیرات درباره الزام دریافت کد رهگیری توسط مشاوران املاک، هم مشاوران املاک و هم مردم باید نسبت به دریافت این کد برای همه معاملات خود در حوزه مسکن، حساسیت داشته باشند

به‌گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، حسام عقبایی در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه خدمات نوین توسط کمیسیون تخصصی املاک کشور، افزود: سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که به سامانه کد رهگیری معروف شده است، سامانه تحت نظارت دولت بوده و با هدف شفاف‌سازی معاملات بازار مسکن ایجاد شده است که اکنون با توسعه و بهینه‌سازی، خدمات دیگری را نیز به مردم و مشاوران املاک ارائه می‌کند.

تجهیز مشاوران املاک به صندوق مکانیزه فروش مجازی

عقبایی به اضافه شدن افزونه صندوق مکانیزه فروش به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، اظهار کرد: استفاده اصناف از صندوق مکانیزه فروش جزو مواردی است که در سال‌های اخیر به‌شدت از سوی دولت پیگیری شده است و اکنون با اضافه شدن این افزونه به سامانه ثبت معاملات، مشاوران املاک می‌توانند پس از ثبت معاملات ملکی به‌صورت برخط، اطلاعات مربوط به معامله، مالیات ارزش‌افزوده، مالیات عملکرد و اظهارنامه فصلی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

به گفته او، عملکرد افزونه صندوق مکانیزه فروش به‌گونه‌ای است که اطلاعات معامله در صنف مشاوران املاک را به‌صورت برخط در اختیار سازمان امور مالیاتی می‌گذارد.

دریافت کد رهگیری هزینه‌ای ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر الزام دریافت کد رهگیری برای معاملات بازار مسکن، گفت: مشاوران املاک و مردم باید نسبت به دریافت این کد حساس باشند و مردم نیز جز مبلغ کمیسیون مصوب برای هر معامله و مبلغ 9درصد مالیات ارزش‌افزوده، نباید هیچ هزینه دیگری برای ثبت معاملات و دریافت کد رهگیری بپردازند.

عقبایی با اشاره به تعداد زیاد استعلام‌هایی که از سوی مراجع قضایی برای کد رهگیری انجام می‌شود، تصریح کرد: در این زمینه گاه شاهد قصور مشاوران املاک هستیم و در مواردی نیز کد رهگیری صادرشده توسط کلاه‌برداران جعل‌شده و تخلف بوده است. ضمن اینکه در مواردی نیز مردم برای دریافت کد رهگیری تعلل می‌کنند؛ اما توصیه می‌کنم برای حفظ منافع خودشان کد رهگیری را دریافت کنند.

به‌گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، وی با بیان این‌که تفاسیری مانند قرارداد «با» یا «بدون» کد رهگیری نداریم، افزود: قرارداد بدون کد رهگیری یک تخلف است و همکاران بنده مکلف هستند برای هر نوع قراردادی کد رهگیری را دریافت کنند. در ازای این کار حق دریافت مبلغی را از مردم ندارند و فقط می‌توانند کمیسیون قانونی خود را دریافت کنند.

رونمایی سامانه معاملات مسکن فست‌ملک

نماینده رئیس اتاق اصناف در کمیسیون تخصصی املاک کشور در ادامه نشست با اعلام خبر رونمایی از سامانه «فست ملک» به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌های معاملات بازار مسکن، گفت: با همه‌گیر شدن استفاده از فناوری‌های نوین و توسعه روزافزون کسب‌وکارهای مبتنی بر نت، اتحادیه مشاوران املاک نیز پس از دو سال مطالعه، سامانه‌ای برای اینترنتی کردن معاملات بازار مسکن ایجاد کرده است که پس از اجرای آزمایشی در مدت محدود، از امروز به‌طور کامل رونمایی می‌شود.

عقبایی با اشاره به اینکه کلیه مشاوران املاک دارای پروانه کسب می‌توانند با عضویت در این سامانه، به آدرس fastmelk.com به انجام معاملات اینترنتی مسکن بپردازند، افزود: برای مشاوران حاضر در کلیه بنگاه‌های املاک نیز پس از درخواست صاحب پروانه کسب، یوزرهایی تعریف می‌شود تا آنها نیز در این سامانه حضور پیدا کنند.

به گفته او، عموم مردم نیز می‌توانند برای انجام معاملات خود در این سامانه فعالیت کنند به این صورت که مورد ثبت شده توسط آنها به اطلاع مشاوران املاک آن منطقه جغرافیایی می‌رسد تا هماهنگی لازم برای انجام معامله را فراهم کنند.

شکایت کنید تا پیگیری کنیم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام شماره تلفن 7334  برای رسیدگی به شکایت‌های مردمی گفت: مشاوران املاک دارای مجوز مدیریت شده کار می‌کنند اما در صورت انجام تخلفات، از مردم می‌خواهیم با این شماره چهاررقمی اتحادیه را در میان بگذارند تا پیگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، عقبایی با اشاره به دغدغه مردم در خصوص صحت کد رهگیری ارائه‌شده از سوی مشاوران املاک گفت: مردم برای صحت‌وسقم کد رهگیری عدد یک را به سامانه 110203000  ارسال کنند.

او همچنین درباره به تخلفاتی که توسط مشاوران املاک بدون پروانه، به‌ویژه در فضای مجازی رخ داده است، اظهار کرد: کسانی که در فضای مجازی ملک‌ها را به‌صورت ساعتی اجاره می‌دهند، تخلفات بسیاری را انجام داده‌اند که پلیس فتا با این موارد برخورد کرده است.

رشد 14درصدی معاملات مسکن تهران در مهرماه

عقبایی با اشاره به اینکه از ابتدای مهرماه تا پایان 23 مهرماه، تعداد 10هزار و 971 قرارداد خریدوفروش ملک در شهر تهران ثبت شده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به تعداد قراردادهای خریدوفروش در مدت مشابه سال قبل 14درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: در مدت مورداشاره، 10هزار و 966 مورد قرارداد رهن و اجاره نیز در شهر تهران ثبت شده است که البته به‌واسطه فرارسیدن ماه محرم و به پایان رسیدن فصل جابجایی در بازار مسکن، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 13.4 درصدی را تجربه کرده است.

نماینده رئیس اتاق اصناف در کمیسیون تخصصی املاک کشور تصریح کرد: آمار تحولات بازار مسکن کل کشور نیز تغییراتی به‌موازات تحولات بازار مسکن تهران داشته است به‌گونه‌ای که تعداد معاملات مسکن کشور در 23 روز نخست مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.45درصد افزایش یافته و معاملات اجاره نیز در این مدت حدود 7درصد کاهش یافته است.

عقبایی درباره پیش‌بینی آینده مسکن در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری نیز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شوند رشد آرام و ملایم معاملات مسکن در نیمه دوم سال نیز ادامه داشته باشد و تغییرات قیمتی این بازار نیز در حد نرخ تورم و تا سقف 10درصد باشد.

او اظهار کرد: در بخش اجاره نیز چون تقاضا نسبت به عرضه در نیمه دوم سال کاهش می‌یابد، پیش‌بینی می‌کنیم در ماه‌های باقیمانده سال، بازار اجاره تا 5 درصد کاهش قیمت را نسبت به تابستان 96 تجربه کند.

در همین رابطه