رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در همایش تجلیل از صادرکنندگان

هدف‌گذاری اقتصادی کشور روی رونق تولید باشد

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می گوید: مسئله تولید باید اولویت اول اقتصاد کشور و هر واحد تولیدی صادرات محور باشد. اگر سیاست ما در داخل کشور حمایت از تولید داخلی باشد در بخش صادرات نیز می توانیم موفق باشیم.

29 آبان 1396
کد خبر : 11105
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایشی به مناسبت هفته صادرات به مدت یک هفته در محل اتاق شیراز برگزار و با حضور مسئولان کشوری و استانی از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی استان فارس تجلیل شد.

رئیس اتاق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این همایش گفت: سالهای متمادی است که بخش اشتغال به عنوان هدف گذاری و استراتژی اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته و هزاران میلیارد پول و اعتبار در بخش اشتغال هزینه شده است. متاسفانه این هدف گذاری اشتباه و به جای اشتغال باید تولید مورد توجه همگان قرار گیرد.

 جمال رازقی افزود: در صورت رفع مشکلات بخش تولید، مشکل اشتغال نیز در کشور حل و مباحث مختلفی از جمله صادرات نیز رشد می کند. ما در کشور باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار باشیم لذا هرگونه ایجاد شغل باید با راست آزمایی و نظارت همراه بوده تا به آمار درستی در این زمینه برسیم.

رازقی اظهار کرد: صادرات استان فارس در سال 95 بیش از یک میلیارد دلار بود. این آمار بدون استفاده از کالاهای دارای رانت قیمت انرژی و میعانات گازی بوده که حرکتی قابل تقدیر است. صادرات غیر نفتی نیز در سال 95 معادل حدود 44 میلیارد دلار است. از این میزان حدود دو میلیارد دلار کالاهای صنعتی بوده که این امار اندک، نشان از کار و تلاش مردم کشورمان است.

وی با بیان اینکه این میزان صادرات در فارس کوچک اما بیانگر تلاش تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسئولان استان است، گفت: متاسفانه عدم موفقیت ما در بخش صادرات، بحران قیمت تمام شده در کشور است که موجب عدم قدرت رقابت تولیدکنندگان ما در بازارهای خارجی و داخلی شده است.

رازقی با بیان اینکه از سال 46 تا 83 سهم بخش بازرگانی از تسهیلات بانکی 24 و نیم درصد بوده که این میزان در سالهای 84 تا 91 به 38 درصد افزایش یافته، بیان کرد: عواملی از جمله نظام بانکی، نظام مالیاتی،تامین اجتماعی، قانون کار و بروکراسی اداری بر بحران قیمت تمام شده در کشور تاثیر می گذارند. مجموع این عوامل موجب تنزل فضای کسب و کار در ایران شده است.

 رئیس اتاق شیراز بیان کرد: 90 درصد مشکلات تولیدکنندگان و بخش صادرات ما، ملی است و باید در سطح کشور دنبال شود. حل معضل اساسی تولید و صادرات نیازمند عزم همه قوا و مسئولان نظام است. مسئله تولید باید اولویت اول اقتصاد کشور و هر واحد تولیدی صادرات محور باشد. اگر سیاست ما در داخل کشور حمایت از تولید داخلی باشد در بخش صادرات نیز می توانیم موفق باشیم.

رازقی اظهار کرد: تولیدکننده باید بتواند با ارائه کالای باکیفیت و مرغوب، فروش خوبی در داخل کشور داشته باشد تا در نهایت قادر باشد محصولات خود را با صادرات در خارج از کشور نیز به فروش برساند و قدرت رقابت بیشتری داشته باشد. بنابراین افزایش سهم تولیدات ما از بازار داخلی و استفاده از تولیدات داخلی موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

 دستگاه های اجرایی استان باید تسهیل کننده صادرات باشند

 استاندار فارس در این همایش با بیان اینکه صادرات در گستره تولید معنا پیدا می کند، گفت: ظرفیت های استان که قابلیت صادرات دارد باید شناسایی و مورد توجه جدی قرار گیرد. تمام دستگاه های اجرایی استان باید تسهیل کننده صادرات باشند. مشکلات استانی و ملی در حوزه صادرات را با هدف افزایش رشد این بخش با جدیت در استان دنبال می کنیم.

اسماعیل تبادار با بیان اینکه امروز هیچ فعالیت تجاری بدون توجه به تاثیرات آن در حوزه بین المللی انجام نخواهد شد، تصریح کرد: صادرات از مبانی اصلی رونق اقتصادی هر کشوری است. لذا با انجام اقدامات کارشناسی و عملیاتی در راستای راهبرد درست امر تولید و صادرات شاهد رونق و توسعه اقتصادی خواهیم بود.

تبادار افزود: اشتغال زایی در گرو توسعه تولید و صادرات است. با توسعه صادرات تولید نیز رونق خواهد یافت و به تبع آن اشتغالزایی در پرتو توسعه تولید به دست می آید. با توسعه اشتغال زایی در استان رونق اقتصادی، رفاه عمومی و افزایش نشاط و امیدواری در جامعه به دست می آید که این مهم هدف اصلی همه فعالیت ها است.

وی با بیان اینکه مجموعه های تولیدی خرد و کلان باید نگاهی از درون به موقعیت خود داشته باشند، افزود: متولیان صدور مجوز در کنار ایجاد شرایط لازم برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به مسئله رقابت پذیری کالاهای تولیدی در عرصه بین المللی و تامین بازار هدف این محصولات نیز توجه داشته باشند.

تبادار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرصت مناسبی برای صادرات انواع مواد غذایی و غیر غذایی به کشور قطر ایجاد شد، این مسئله باید عارضه یابی شود که چرا این فرصت مناسب روز به روز برای ما کم رنگتر و وضعیت کشور دیگری در بازار قطر تثبیت شد.

استاندار فارس توجه به تجربیات، راهکارها و فرمول های به کار گرفته شده از سوی صادر کنندگان و تولیدکنندگان نمونه استان را امری ضروری دانست و افزود: استفاده از این تجربیات در کنار تقدیر از این افراد باید به عنوان الگو سازی و فرهنگ سازی در اولویت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: حضور شش تشکل فعال صادراتی و 15 تعاونی مرز نشین در مناطق جنوبی استان باید به توسعه صادرات غیر نفتی کمک کند. انتظار می رود این تشکلات بسیار فعال تر از گذشته در کنار بخش دولتی، راهکار ارائه کند تا بتوانیم مسیر توسعه استان را شتاب بخشیم.  ظرفیت های بسیاری در استان وجود دارد که می توان با بهره گیری از آنها و قابلیت ها، رقابت پذیری بنگاههای داخل استان را نسبت به بنگاههای مشابه بیشتر کرد.

استاندار فارس با انتقاد از سهم‌ اندک استان فارس از صادرات کشور، گفت: دلایل اندک بودن این سهم باید به درستی و با جدیت بررسی شود. از همه مسئولان دستگاه های اجرایی خواستاریم همکاری های لازم با بخش خصوصی را تقویت کرده و به تسهیل امور در این حوزه بپردازند.

تبادار توسعه زیر ساخت های حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی در استان فارس را گامی موثر در زمینه افزایش سهم فارس از صادرات دانست و افزود: با گذشت چند سال هنوز ریل های فرعی لازم برای اتصال به محل بار از جمله سیلوهای گندم، پتروشیمی و فولاد وجود ندارد که این موضوع باید در اسرع وقت پیگیری شود.

هدف گذاری امسال دولت در بخش صادرات رشد 21 درصد است
مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت هم در این همایش گفت: امسال هدف گذاری دولت و مجلس در بخش صادرات غیر نفتی در کشور پیش بینی رشد معادل 21 و هفت دهم درصد است. همچنین در تکالیف اقتصاد مقاومتی پیش بینی رشد وزنی 30 درصد و برای 20 محصول برتر صادراتی کشور رشد 25 درصد برای بخش صادرات تعیین شده است.

محمود بازاری افزود: صادرات کشور در سال گذشته حدود 44 میلیارد دلار بوده که این رقم با چشم انداز تعیین شده در این بخش فاصله دارد. امسال برای صادرات بخش کشاورزی و مواد غذایی با پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان اقدامات و رایزنی هایی انجام شده که می توانیم صادراتمان را با هدف گذاری بهتر انجام دهیم.

بازاری بیان کرد: برای حمایت از صادرکنندگان در استان بسته حمایتی غیرنفتی در کشور پیش بینی و شهریورماه در سطح کشور ابلاغ شد. این بسته به لحاظ محتوایی کامل نیست اما به لحاظ اینکه شرایط امروز صادرات را مورد حمایت قرار داده مناسب است.

هدف گذاری امسال صادرات فارس یک هزار و 347 میلیون دلار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این همایش گفت: هدف گذاری امسال صادرات استان فارس یک هزار و 347 میلیون دلار است که میزان صادرات استان در شش ماهه  نخست امسال بالغ بر 672 میلیون دلار بوده است. بر این اساس میزان رشد صادرات استان در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26 درصد رشد داشته  اما نسبت به مدت مشابه شش ماهه در سطح کشور افت داشته ایم.

علی همتی افزود: در مجموع صادرات شش ماهه اول امسال به لحاظ ارزش در بخش کالاهای صنعتی 64 درصد رشد، در بخش معدن 9 درصد کاهش، در بخش کشاورزی دو درصد کاهش، در بخش فرش دستبافت 22 درصد رشد و در بخش خدمات گردشگری 16 درصد رشد را در استان شاهد بودیم.

همتی بیان کرد: شرایط کشور از جمله تحریم ها قفل بر سر راه صادرات زده است که عمده این مشکلات سیستم نظام بانکی بین المللی است. بخش عمده ای از مشکلات حوزه صادرات استان نیز در بخش های مختلف فرودگاه، گمرک و استاندارد است که تلاش ما بر رفع زیرساخت های صادرات در استان بوده و در این زمینه کارهایی انجام شده است.

در این همایش از پنج صادرکننده نمونه ملی، 19 نمونه استانی و پنج صادرکننده در بخش شایسته تقدیر و تجلیل شد. امسال علاوه بر صادرکنندگان نمونه ملی و استانی، از صادرکنندگانی که برای مدت زمان کوتاهی اقدام به صادرات با ارزش ریالی بالا، خلاقیت، نوآوری و یا کارآفرینی خاصی کرده بودند مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

موضوعات :
در همین رابطه