رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

علیرضا کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

به سرمایه گذاری واقعی و فناوری روز نیاز داریم

علیرضا کلاهی، عضو کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران بر ضرورت توجه به جذب سرمایه گذاری واقعی و ورود فناوری، تکنولوژی و دانش روز در اقتصاد ایران تاکید کرد نسبت به افزایش واردات، هشدار داد.

13 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1116
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
علیرضا کلاهی، عضو کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران بر ضرورت توجه به جذب سرمایه گذاری واقعی و ورود فناوری، تکنولوژی و دانش روز در اقتصاد ایران تاکید کرد نسبت به افزایش واردات، هشدار داد.

عضو کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران

 

علیرضا کلاهی، عضو کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق ایران درباره اهمیت حضور هیئت 230 نفره کره جنوبی در ایران به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «نسبت به نوع حضور هیات‌های تجاری خارجی در ایران باید حساسیت‌هایی وجود داشته باشد تا واردات از این کشورها بجای صادرات و سرمایه‌گذاری واقعی در اولویت قرار نگیرد.»

رییس هیئت مدیره سندیکای برق ایران درباره نوع سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و برق گفت: « بعد از چند دهه تحریم نیاز به فناوری در صنعت داریم. باید بتوانیم در حوزه صنعت با فناوری‌های روز دنیا آشنا بشویم. در برنامه اکثر هیئت‌های تجاری بیشتر به فاینانس توجه می‌شود در حالی که این نوع تأمین منابع مالی در اجرای پروژه‌ها به گونه‌ای نیست که سهمی از مدیریت و سهمی از سهام یک شرکت در اخیار خارجی ها قرار بگیرد و این با منطق سرمایه گذاری واقعی سازگاری ندارد.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و ایران گفت: «این نوع ضمانت‌نامه‌ها در نهایت دست و پای شرکت های بزرگ اقتصادی ایران، مانند مپنا در حوزه انرژی را خواهد بست. برای اینکه این شرکت‌ها از طریق بانک‌های عامل خودشان فینانس می‌کنند و از آن طرف اصل پول خود را با بهره بیشتری تحویل خواهند گرفت. ما در ایران، قبل از سرمایه‌گذاری غیرواقعی به سرمایه واقعی، فناوری و تکنولوژی و دانش روز نیاز داریم. این دانش و تجربه است که می‌تواند اقتصاد ایران را از این وضعیت نجات دهد نه سرمایه‌گذاری غیرواقعی.»

کلاهی تاکید کرد: «ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم. زمانی اقتصاد ما با تحریم مواجه بود و زمانی فقط بازار مصرف کالای چینی بودیم و حالا نباید اجازه بدهیم که این نوع سرمایه‌گذاری کشور را به بازار کالای خارجی و بازار واردات تبدیل کند. نباید فراموش کنیم که باید از سمت اقتصاد وارادت محور به سمت اقتصاد تولید و صادرات محور حرکت کنیم و این تغییر رویه نیاز به الزاماتی دارد.»

کلاهی درباره اینکه گفته می‌شود موسسه‌های مالی کره قصد دارند برخی از پروژه‌های صنعتی ایران را تامین مالی کنند، اظهار کرد:‌« بازهم تاکید می‌کنم که این تامین مالی باید یک تامین مالی واقعی باشد و این شرکت ها سهمی در شرکت‌ها داشته باشند؛ نه اینکه فقط با تامین اعتبار و ضمانت نامه در سود شریک باشند و هیچ مسئولیتی در قبال سرنوشت این شرکت ها احساس نکنند.»

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در تاریخ کره جنوبی این هیئت بزرگترین گروه اقتصادی است که به یک کشور سفر می کنند. 

موضوعات :
در همین رابطه