رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از رکوردشکنی‌های بازار سرمایه گزارش می‌دهد

معجزه 90هزار واحدی در بورس تهران

شاخص کل بازار سرمایه ایران امروز از سقف تاریخی خود عبور کرد و بالای 90 هزار واحد ایستاد؛ اتفاقی که سهامداران فعال در فضای مجازی آن را به معجزه و چشم‌بندی تشبیه کرده‌اند چراکه معتقدند این رشد چشمگیر شاخص کل در حالی رخ داده که پرتفوی 90 درصد سهامداران چنین رشدی را تجربه نکرده است.

04 آذر 1396
کد خبر : 11162
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در ماه‌های اخیر، رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ حاضر در بورس تهران شاخص کل بازار سرمایه را در روند صعودی قوی قرار داده است به‌گونه‌ای که تا لحظه تنظیم این گزارش، این شاخص با رشد بیش از هزار و 150 واحدی، سقف تاریخی 89 هزار واحدی سال 92 را شکست و به بالای 90 هزار واحد رسید.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، رکوردشکنی‌های شاخص کل بازار سرمایه عملاً با جبهه‌گیری اکثر فعالان بازار سرمایه مواجه شده است تا جایی که آن را معجزه و چشم‌بندی بورس تهران لقب داده‌اند چراکه رشد چشمگیر شاخص کل در حالی رخ داده است که پرتفوی آنها عملاً رشدی را تجربه نکرده است.

کارشناسان بازار سرمایه بارها اعلام کرده‌اند، رشد شاخص کل به معنای رشد کلیت بازار سرمایه نیست و در شرایط فعلی نیز شاخص کل بورس تهران فقط به دلیل رشد سهام شرکت‌های بزرگ ناشی از تغییر قیمت‌های جهانی محقق شده است اما می‌تواند منجر به بروز هیجان در بازار شود و سهام دیگر را نیز با تقاضا مواجه کند.

در این شرایط رصد گروه‌های بورسی فعال در فضای مجازی نشان می‌دهد بسیاری از فعالان قدیمی بورس تهران از بروز هیجان در معاملات هشدار می‌دهند و سرنوشت نزولی نمادهایی مانند خودرو، وبصادر، رمپنا و... را به اعضا گوشزد می‌کنند.

البته روی دیگر صعود شاخص کل بورس تهران، با بررسی تحولات بازار ارز و طلا خود را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، در ماه‌های اخیر، به‌ویژه پس از تثبیت نرخ سود بانکی در اواسط تیرماه، بازارهای طلا و ارز داخلی وارد روند صعودی شده‌اند و در این فرایند حتی قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید از سقف ارزش ذاتی آن نیز عبور کرد و حباب قیمتی آن به 200 هزار تومان رسید.

در شرایط فعلی قیمت سکه بهار آزادی پس از اخطارهایی که درباره حباب قیمتی آن داده شد تا حدی کاهش یافته و از حوالی یک‌میلیون و 450 هزار تومان به یک‌میلیون و 380 هزار تومان رسیده است و از امروز هم احتمالاً با آغاز عرضه سکه با دستور بانک مرکزی، قیمت آن افت بیشتری را تجربه خواهد کرد اما این پایان کار نخواهد بود.

از سوی دیگر قیمت هر دلار آمریکا نیز در بازار آزاد تهران از 4هزار و 120تومان فراتر رفته و به‌نوعی در این قیمت تثبیت شده است.

بر اساس این گزارش، وضعیت فعلی سه بازار ارز، طلا و سرمایه نشان می‌دهد نقدینگی تازه‌نفسی وارد میدان شده که پیش‌ازاین به‌صورت سپرده‌های بانکی عملاً اثری بر بازارهای مالی نداشت.

در این شرایط، تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند عرضه سکه از سوی بانک مرکزی برای تنظیم بازار اقدام نادرستی است که پیش‌ازاین در دولت احمدی‌نژاد نیز تجربه شده بود.

از سوی دیگر تزریق بیش از اندازه ارز برای جلوگیری از افزایش قیمت در این بازار نیز از یک‌سو کاهش منابع بانک مرکزی را در پی دارد و از سوی دیگر توجه به این بازار را تقویت می‌کند؛ چراکه حضور پررنگ بانک مرکزی در بازار ارز و طلا، افکار عمومی را به سمتی می‌برد که مطمئن شوند در بازار خبرهایی هست و اگر بانک مرکزی دخالت نکند نرخ‌ها با جهش مواجه خواهند شد بر همین اساس به‌محض کمرنگ شدن حضور بانک مرکزی، بازار با هیجان مضاعفی مواجه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، برآیند همه تحولاتی که اینک در بازارهای مالی کشور رخ داده است، افزایش نرخ تورم خواهد بود درحالی‌که دولت تأکید کرده است سیاست‌های کنترل نرخ تورم و استمرار تورم تک‌رقمی را دنبال خواهد کرد.

در این شرایط، یا باید دولت و بانک مرکزی از این سیاست خود عدول کنند و اجازه دهند نرخ تورم دوباره وارد کانال دورقمی شود یا بازارها باید به نحوی کنترل شوند که نرخ تورم را تحت تأثیر قرار ندهند. حال باید دید کدام سیاست برای وضعیت فعلی اقتصاد ایران تجویز می‌شود.

موضوعات :
در همین رابطه