رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عبدالحکیم ریگی میرجاوه، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

آینده روشن سیستان‌و‌بلوچستان و ایران با توسعه بندر چابهار

ریگی میرجاوه، رئیس اتاق سیستان و بلوچستان می‌گوید: بندر چابهار، بندر مهم ایرانی است که در توسعه منطقه‌ای تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. اما هنوز این بندر نتوانسته آن‌طور که باید شناخته شود و در اقتصاد ملی تأثیرگذار باشد. طرح توسعه همکاری سه‌جانبه ایران، هندوستان و افغانستان چشم‌انداز روشنی از آینده این بندر را ترسیم می‌کند.

12 آذر 1396
کد خبر : 11253
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
ریگی میرجاوه، رئیس اتاق سیستان و بلوچستان می‌گوید: بندر چابهار، بندر مهم ایرانی است که در توسعه منطقه‌ای تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. اما هنوز این بندر نتوانسته آن‌طور که باید شناخته شود و در اقتصاد ملی تأثیرگذار باشد. طرح توسعه همکاری سه‌جانبه ایران، هندوستان و افغانستان چشم‌انداز روشنی از آینده این بندر را ترسیم می‌کند.

عبدالحکیم ریگی‌میرجاوه، رئیس اتاق سیستان و بلوچستان

خوشحال است؛ به آینده روشن سیستان و بلوچستان می‌نگرد و بارها تکرار می‌کند: «10 سال آینده وضعیت سیستان و بلوچستان بسیار متفاوت از امروز خواهد بود»؛ عبدالحکیم ریگی میرجاوه، رئیس اتاق سیستان و بلوچستان با شور و هیجان خاصی از افتتاح این بند به دست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران یاد می‌کند و از تأثیر بندر چابهار و توسعه سواحل مکران در آینده این استان می‌گوید.

 ریگی میرجاوه، رئیس اتاق سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «چابهار مرکز توجه سرمایه‌گذارها است؛ این تنها بندر ایرانی است که به آب‌های اقیانوسی دسترسی دارد و موردتوجه کشورهایی چون هند، افغانستان، چین و عمان قرارگرفته است. از شهرهای جنوبی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران، که در کرانهٔ دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.»

او می‌گوید: «لنگرگاه این بندر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد؛ همچنین نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است.»

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، بیشتر ظرفیت این بندر ظرفیت توسعه‌ای منطقه است. تا 10 سال آینده استان سیستان و بلوچستان از فقر و توسعه‌نیافتگی رها می‌شود. همان‌طوری که مقام معظم رهبری هم بر توسعه سواحل مکران تأکید کرده‌اند، افتتاح این دو پروژه می‌تواند در مسیر کامیابی‌های اقتصادی کشور بسیار اثرگذار باشد.

به گفته ریگی میرجاوه علاوه بر بندر چابهار و سواحل مکران به‌عنوان ظرفیت توسعه، محور همه طرح‌های توسعه‌ای در سیستان و بلوچستان، ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان- مشهد است؛ این طرح بزرگ‌ترین طرح عمرانی تاریخ سیستان و بلوچستان بوده که اعتبار پیش‌بینی‌شده برای اجرای آن 2000 میلیارد تومان است. این طرح پل ارتباطی دریا و خشکی بین ایران و آسیای میانه خواهد بود.

به گفته ریگی میرجاوه بندر چابهار حدود 8.5 میلیون تن ظرفیت دارد؛ قرار است در آینده پایانه صادراتی نفت و گاز به این منطقه منتقل شود. این موارد همان ترسیم‌گر چشم‌انداز روشن منطقه است.

او ادامه می‌دهد: «طرح بعدی، احداث جاده ریلی در مسیر بندر مسیر جاسک به گوادر است؛ این منطقه ساحل بسیار بزرگی است که در توسعه منطقه‌ای تأثیرگذار خواهد بود.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: «این راه‌آهن می‌تواند انقلابی در توسعه منطقه باشد و راه ارتباطی ایران، افغانستان، هندوستان و پاکستان خواهد بود.»

رئیس اتاق سیستان و بلوچستان تصریح می‌کند: «با توسعه چابهار و مکران، آینده‌ای توسعه‌یافته در انتظار ایران است؛ آینده‌ای مرتبط با تجارت بین‌المللی از راه دریا و ما باید از این فرصت بهره بگیریم؛ چابهار فقط فرصت سیستان و بلوچستان نیست؛ چابهار فرصت کل ایران و منطقه است؛ منطقه‌ای که یک‌تنه توان رقابت با تمام بنادر آزاد و حتی با جاده ابریشم را دارد.»

بندر چابهار در حال حاضر ظرفیتی حدود 8.5 میلیون تنی برای تخلیه و بارگیری کشتی‌ها دارد و بناست بعدها این ظرفیت بالاتر هم بشود.»

او تأکید می‌کند: «باید این فرصت‌ها را قدر دانست و کارهای اجرایی را زودتر از همیشه شروع کرد؛ چابهار ظرفیت و فرصت توسعه اقتصادی ایران است. باید کارهای اجرایی سرعت بیشتری بگیرند؛ آنچه مردم سیستان و بلوچستان و مردم چابهار به آن دل‌بسته‌اند.»

در همین رابطه