رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

باید میزان صادرات به کره افزایش یابد

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت که باید با کشورهایی ارتباط تجاری داشه باشیم که تراز این کشورها با ما خوب باشد؛ یعنی هم از این کشورها جنس وارد کنیم و هم بتوانیم کالای ایرانی به آنجا صادر کنیم. ولی در مورد کره جنوبی وضعیت اینگونه نیست.

14 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1127
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: «رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری خارجی به ایران بسیار ارزشمند است. ما در دوره تحریم این ارتباط و شناخت را از هیات‌های تجاری دنیا نداشتیم و برای همین ریسک تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری ما به دلیل عدم شناخت از اقتصاد و صنعت دنیا بالا بود. اما در سایه برداشته شدن تحریم‌ها و تعامل سازنده با دنیا می‌توانیم شناخت خوبی از بازار و اقتصاد جهانی پیدا کنیم؛ نقاط ضعف و قوت خود و بازارهای هدف را بشناسیم و بهتر سرمایه گذاری کنیم.» عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو معتقد است که سرمایه‌گذاری بدون شناخت ممکن نیست، همان‌طوری که هیچ نوع ارتباطی بدون شناخت به نتیجه درستی نمی‌رسد. این شناخت در اقتصاد باعث ارتباط مستمر و درنهایت قراردادهای تجاری خوب با نتیجه برد-برد خواهد شد.

نجفی‌منش افزود: «ما باید داشته باشیم که همه هیات‌های تجاری در ایران به دنبال منافع خود هستند و ما هم چنین هدفی را دنبال می کنیم. ولی باید بتوانیم منافع مشترک را پیدا کنیم و بر این اساس گفت‌وگو کنیم.» او تاکید کرد: «در دوره پساتحریم و پسابرجام ما به دنبال واردات کالاهای مصرفی نیستیم و نمی خواهیم بازار مصرفی کالاهای خارجی باشیم. در این دوره هدف ایران واردات کالای خام و واسطه و البته صادرات محصولات خود به دنیاست. اما می‌خواهیم با شرکت‌های خارجی کار مشترک انجام دهیم. الان کشوری که 20 سال به ایران کالا می‌فروخت، دیگر نباید انتظار داشته باشد به همان روال گذشته به کار خود ادامه بدهد. البته همین کشورها هم الان تلاش می‌کنند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: «ما یک پیش شرط در تعاملات داریم و آن نفع برد- برد است. خیلی از کشورها هم این استدلال را پذیرفته‌اند و برای همین سعی دارند که با ایران وارد گفت‌وگو شوند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند. البته هیات‌های تجاری ایران هم در این سفرها موفق عمل کرده است. در این دوره، ایران به اهمیت دیپلماسی اقتصادی بیشتر توجه می‌کند.» نجفی‌منش به رابطه تجاری ایران با کشورهای آسیای شرقی و اروپا اشاره کرده و گفت: «ما قبلا بازار مصرفی این کشورها بودیم؛ اما در این دوره باید توجه داشته باشیم که با کدام کشورها می توانیم کار کنیم و در عین حال می توانیم از دانش و سرمایه آنها در پیشبرد اهداف اقتصادی خود استفاده کنیم. به نظر من کشورهایی که تراز تجاری خوبی با ما دارند برای ارتباط گسترده تجاری مناسب تر هستند. منطق این است که هم از ما کالا بخرند و هم به ما بفروشند.» این عضو هیات نمایندگان تاکید کرد که در شرایط امروز ما با کره جنوبی آن تراز مناسب را نداریم و باید میزان صادرات خود را به آنجا افزایش بدهیم.

موضوعات :
در همین رابطه