رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

کاهش قیمت نفت «سازماندهی» شده است

تحلیل‌گر سی‌ان‌بی‌سی بر این باور است که نفت به دلیل مازاد عرضه جهانی همچنان زیر 50دلار در ازای هر بشکه باقی خواهد ماند این در حالی‌است که ایرانِ پساتحریم در حال افزایش سطح تولیدات نفتی خود است

14 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1130
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جهان در نفت غوطه‌ور است؛ خبرها و تحلیل‌هایی که از جهان نفت وجود دارد همه مأیوس‌کننده است و تنها یک باور در آن وجود دارد: «اگر عرضه نفت کاهش پیدا نکند، قیمت نفت کاهش چشمگیرتری را تجربه خواهد کرد و تولیدکنندگان اصلی نفت را برای همیشه به زمین خواهد زد.» به همین خاطر است که بسیاری از تولیدکنندگان اصلی نفت در جهان از جمله عربستان سعودی به عنوان سردم‌دار سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک)، روسیه و دیگر تولیدکنندگان اصلی در مورد فریز تولید نفت بحث می‌کنند.

هر چند بحث عرضه و تقاضا و فریز تولید نفت در بازار طلای سیاه داغ است اما ایرانِ پساتحریم حال و هوای دیگری دارد. خبرهای افزایش تولید نفت در ایران از جمله خبری که چند روز پیش در مورد افزایش 140هزار بشکه‌ای نفت ایران وجود دارد نشان می‌دهد که ایران قصد کوتاه آمدن ندارد. آخرین گزارش‌های ماهانه اوپک نیز به خوبی نشان می‌دهد که تولید نفت ایران افزایش قابل توجهی داشته‌است تا جایی‌که ایران را به جایگاه سومی در میان 13 تولیدکننده نفت اوپک رسانده‌است. اکنون عراق با حدود 900هزار بشکه اختلاف بالای سر ایران ایستاده‌است و سعی دارد با افزایش تولید نفت، سهم بادآورده خود را که در دوران تحریم نفتی ایران به آن رسید، برای خود حفظ کند. ناگفته نماند که عربستان سعودی با تولید بیش از 10میلیون بشکه نفت در روز همچنان یکی از قدرتمندترین تولیدکنندگان این سازمان است.

اما در این میان گاهی این پرسش مطرح می‌شود که آیا ایران در این شرایط بهتر است تولید نفت خود را افزایش بدهد یا آن را فریز کند. سعید مهتدی عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران و رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران(ستصا) در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این باره معتقد است که ایران بهتر است تولید نفت خود را افزایش بدهد.

مهتدی به عنوان یکی از صنعت‌گران مهم در عرصه نفت می‌گوید: «متأسفانه در سال‌های مختلف شاهد بوده‌ایم که هیچ‌کدام از اعضای اوپک پایبند به سقف مشخص‌شده اوپک نیستند و هر موقع که بتوانند تولید نفت خود را افزایش می‌دهند همانطور که در قبل و پس از تحریم ایران نیز شاهد این مسئله بوده‌ایم.» به اعتقاد مهتدی آنچه که باعث کاهش قیمت نفت شده بحث عرضه و تقاضا نیست بلکه نوعی برنامه سازماندهی شده است که سعی دارد قیمت نفت را پایین نگه دارد تا بتواند به برخی از کشورهای تولیدکننده نفت نظیر ایران و روسیه آسیب برساند.

طبق گفته مهتدی کاهش قیمت نفت با مسئله تحریم روسیه به دلیل جریان جزیره کریمه ارتباط تنگاتنگی دارد. او می‌گوید: «مهم‌ترین منبع درآمد روسیه، نفت است؛ در مورد ایران نیز همینطور است به همین خاطر از نظر تحریم‌کنندگان نفت می‌تواند ابزار خوبی باشد که به وسیله آن کشورها را تحت فشار قرار دهند.» به این ترتیب او معتقد است که اگر ایران سهم خود را در بازار حفظ کند و با تولید نفت بیشتر جلو برود، به نفع کشور خواهد بود.

مهتدی همچنین درباره هیات کره‌ای به همراه رئیس‌جمهور کره جنوبی برای انجام برخی مناسبات و همکاری‌های تجاری به ایران آمده‌است، اظهار کرد: «انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی نفت قراردادی با هیات‌های کره‌ای نداشته چرا که زمینه‌ای برای همکاری آن‌ها وجود نداشته‌است.»

در همین رابطه