رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

همیاری بخش خصوصی برای دستیابی به رشد 5درصدی اقتصاد

احمد صادقیان از نیاز دست‌کم 50میلیارد دلاری برای ایجاد زمینه جهت فعالیت بخش خصوصی و انجام مذاکرات با هیات‌های خارجی برای احیای اقتصاد ایران خبر داد

15 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1139
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ایران این روزها به بازار بزرگی برای سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شده‌است. برجام همانند دری است که ایران به روی هیات‌های تجاری مختلف باز شده‌است. هر روز خبر از ورود هیات‌های بلندپایه تجاری برای همکاری در بخش‌های مختلف به گوش می‌رسد. همکاری‌های که اگر در مسیر درست و با سرعت انجام شود می‌تواند به پیشرفت اقتصادی کشور کمک شایانی کند.

احمد صادقیان رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در این باره می‌گوید: «ارتباطی که بین ایران و کشورهای خارجی ایجاد شده و رفت‌وآمد هیات‌های تجاری مختلف واقعاً مثبت است.» البته صادقیان یک "اما" در این میان اضافه می‌کند. او می‌گوید: «هر چند این اتفاق مثبت و مبارک است اما باید زمینه‌هایی نیز برای ایجاد منافع وجود داشته باشد که هنوز ایجاد نشده‌است.»

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به اینکه از نظر او هنوز زمینه‌های کافی برای ایجاد منافع در دیدارهای هیات‌های تجاری فراهم نشده، می‌گوید: «برای مثال زمینه‌های بانکی در بسیاری از موارد هنوز ایجاد نشده و یا هنوز بسیار محدود است. به همین خاطر زمینه هنوز برای فعالیت‌های بخش خصوصی مهیا نیست.»

او تأکید می‌کند که هر چند در بخش دولتی، فاینانس‌های خارجی فراهم می‌شود اما برای بخش خصوصی هیچ ضمانتی وجود ندارد. صادقیان اظهار می‌کند: «باید بانک عامل این زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی و ایجاد رونق اقتصادی فراهم کند تا در نهایت بتوانیم به رشد 5درصدی که برای اقتصاد کشور در نظر گرفته شده، دست پیدا کنیم.»

طبق گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران، دست‌کم به 50میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است تا این اتفاق مثبت در اقتصاد ایران بیفتد و این ارتباط به خوبی برقرار شود. او می‌گوید: «متأسفانه بروکراسی که از گذشته به ارث رسیده هنوز برقرار است، این باید هر چه سریع‌تر برطرف شود و چابکی و چالاکی لازم در مدیران برقرار شود؛ چیزی که اکنون وجود ندارد.»

صادقیان در مورد وضعیت صنایع غذایی و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز می‌گوید: «صنایع غذایی نیاز به تجهیزات جدیدی دارد تا بتواند وضعیت خودش را بهبود ببخشد. برای این کار باید بستر لازم به ویژه برای صادرات محصولات غذایی فراهم شود چرا که ارزآوری بسیاری برای دولت به همراه دارد.»

در همین رابطه