رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست معاونت تشکل‌های اتاق ایران مطرح شد

همکاری تشکل‌های بالادستی در زمینه رتبه‌بندی تشکل‌های بخش خصوصی

معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نشستی با تشکل‌های بالادستی بخش خصوصی به بررسی موضوع رتبه‌بندی تشکل‌ها پرداختند.

25 آذر 1396
کد خبر : 11400
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نشستی با تشکل‌های بالادستی بخش خصوصی به بررسی موضوع رتبه‌بندی تشکل‌ها پرداختند.

در این نشست که در راستای اجرای ماده 5 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار  برگزار شد، نادر سیف، معاون بین‌الملل اتاق ایران، به تشریح دلایل راه‌اندازی مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران و کلیات قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار  پرداخت.

سیف گفت: ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، یکی از اسناد بالادستی در حوزه تشکل‌هاست که قانون‌گذار در آن تکالیفی را در حوزه تشکل‌ها برای پارلمان بخش خصوصی تعریف کرده و بر اساس آن اتاق ایران مکلف شده است اقداماتی مانند ساماندهی، توانمندسازی، جلوگیری از موازی کاری، ایجاد تشکل در حوزه‌های فاقد تشکل، ادغام تشکل‌های موازی و ایجاد فدراسیون‌ها و تشکل‌های بالادستی را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: نکته قابل‌توجه این است که اگر اتاق ایران بخواهد این تکالیف را اجرا کند، قاعدتاً نیازمند این است که شناخت نسبتاً کاملی از وضعیت موجود تشکل‌ها داشته باشد و نقاط قوت و ضعف و فرصت‌های آنها را بشناسد تا بر مبنای این شناخت‌ها بتواند حمایت‌های خود را در جهت توانمندسازی تشکل‌ها به کار گیرد. از این منظر موضوع رتبه‌بندی تشکل‌ها مطرح می‌شود.

در این نشست روسا و نمایندگان تشکل های بالادستی ضمن تاکید بر وظیفه اتاق در بحث رتبه بندی شرکت ها و اجرای قانون، حمایت خود را از اقدامات معاونت تشکل‌ها در این زمینه اعلام کردند.

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی، ضمن تاکید بر ضرورت حضور تشکل های بالادستی در بحث رتبه بندی گفت: باید از مشاوره های انجمن های تخصصی در فرآیند رتبه بندی استفاده شود. سعیدآبادی نماینده سندیکای شرکت های ساختمانی نیز پیش‌نیاز ورود تشکل‌ها به بحث رتبه‌بندی را همصدایی در بخش خصوصی دانست و گفت: این امر نیازمند آموزش از طرف معاونت تشکل های اتاق ایران است. عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک هم با استقبال از  ورود معاونت تشکل ها به مبحث رتبه بندی، آمادگی فدراسیون حمل و نقل را برای همکاری در این حوزه اعلام کرد.

در پایان این جلسه با توجه به درخواست مرکز رتبه بندی مبنی بر لزوم همکاری نمایندگان تشکل‌ها در سیاستگذاری و اجرای این مسئولیت، مقرر شد تعدادی از نمایندگان تشکل‌های بالادستی بخش خصوصی برای همکاری با این مرکز انتخاب و معرفی شوند.

در همین رابطه