رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

آغاز پنجمین دوره پایش شاخص­‌های ملی محیط کسب وکار توسط بخش‌خصوصی

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پنجمین دور پایش ملی کسب‌و کار را با نظرخواهی از فعالان اقتصادی آغاز کرد. این پایش مربوط به وضعیت فضای کسب و کار فصل پاییز سال جاری خواهد بود.

05 دی 1396
کد خبر : 11554
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی، طرح  پایش ملی محیط کسب وکار کشور- پاییز1396، از امروز پنجم دی‌ماه به مدت 26 روز در سراسر کشور توسط مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران به مرحله اجرا در خواهد آمد.

هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران و تغییرات آن به صورت فصلی  و سالانه است.

مجموعه اعضای فعال اتاق­ بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌­دهند. اجرای این طرح به روش نمونه­‌گیری تصادفی است و طی آن نزدیک به3800  فعال اقتصادی که از طریق ارسال پیامک به آنها اطلاع‌­رسانی خواهد شد با مراجعه به سامانه پایش محیط کسب وکار در پورتال خدمات الکترونیکی اتاق ایران با اعلام نظر خود در مورد وضعیت محیط کسب و کار کشور در فصل گذشته (پاییز1396) از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی مربوط ،در این طرح آمارگیری ملی مشارکت می‌کند.

در این طرح اطلاعات گسترده‌ای در زمینه 28 مانع اصلی در محیط کسب وکار کشور جمع‌­آوری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و پس از ترکیب یافته‌­های آن با سایر داده‌­های آماری موجود در کشور، وضعیت شاخص محیط کسب وکار فصل پاییز را در سطوح ملی، استانی، بخش‌­های اصلی اقتصادی و همچنین رشته فعالیت‌­های اقتصادی عمده بر حسب طبقه­‌بندی استاندارد فعالیت­‌های  اقتصادی(ISIC.Rev4)  تا پایان بهمن ماه سال جاری در اختیار کاربران طرح از جمله سیاست‌­گذاران، برنامه‌­ریزان و پژوهشگران قرار خواهد داد.

شایان ذکر است براساس نتایج طرح مزبور در تابستان1396، شاخص ملی با رقم 5.77 (10 بدترین وضعیت محیط کسب وکار را نشان می‌­دهد) اندکی نسبت به فصل ماقبل آن بدتر شده است.

در همین رابطه