رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در نشست با رسانه های استان فارس:

70 درصد آنچه از برجام انتظار داشتیم محقق شده است

رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت: حدود 70 درصد آنچه از برجام انتظار داشتیم محقق شده و 30 درصد دیگر آن نیز در طول زمان و آینده ای نزدیک به نتیجه خواهد رسید.

19 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1163
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق بازرگانی کشور گفت: حدود 70 درصد آنچه از برجام انتظار داشتیم محقق شده و 30 درصد دیگر آن نیز در طول زمان و آینده ای نزدیک به نتیجه خواهد رسید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، محسن جلال پور، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در جمع رسانه های استان فارس در خصوص رفع کامل مشکلات مالی کشور در سطح بین المللی و موضوع گشایش سوئیفت در زمان پس از برجام تصریح کرد: جریان بانکی و انتقال پول در سطح بین المللی روال و روش های خاص خود را دارد. برداشته شدن تحریم های ثانویه و ابلاغ دستاوردهای برجام توسط شورای امنیت موجب شده است که بخشی از چالش های بانکی کشور در سطح دنیا برطرف شود.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که بخشی از محدودیتهایی که در فعالیت های بانکی ایران وجود دارد به تحریم های اولیه و دلار آمریکا برمی گردد که در دستاوردهای برجام نمی گنجد. آنچه به توافقات اخیر ایران با 1+5 مربوط می شود، مسئله هسته ای و نگاه کشورهای دیگر به فعالیت های هسته ای ایران بود و به سایر مواردی که تحریم های اولیه علیه ایران را شامل می شود ارتباطی ندارد.

بر اساس اظهارات وی سهامداران بزرگ تعدادی از بانک های بزرگ جهان، آمریکایی هستند و به طور حتم ارتباط با این بانک ها برای ایران ممکن نیست. اما تا به امروز ارتباط مالی، پولی کشور با تعدادی از بانکهای کوچک و متوسط به خصوص در کشورهای اروپایی، عربی و آسیای دور برقرار شده است.

جلاپور در ادامه دلیل کند بودن احیای مناسبات پولی و بانکی ایران با دنیا پس از دستاوردهای برجام را طبیعی توصیف کرد و گفت: ارتباط بانکی به برقراری مجدد روابط کارگزاران منوط می شود که به گذشت زمان بیشتری نیاز دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور توفیقات حاصل شده در نقل و انتقالات بانکی را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: هزینه ای که در این بخش در زمان تحریم ها وجود داشت به شدت کاهش پیدا کرده و از طرفی شاهد آن هستیم که روند کار سرعت بیستری به خود گرفته است. یکی از مهم ترین بحث هایی که در نشست با هیئت های خارجی مطرح می کنیم احداث شعبات بانک های ایران در سایر کشورها و برعکس آن است که خوشبختانه تا به امورز توفیقات خوبی داشته ایم؛ اتریش، کره جنونی و پاکستان و چمد کشور دیگر تا به امروز در این رابطه اعلام آمادگی کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه از برجام انتظار داشتیم حدود ۷۰ درصد محقق شده و 30 درصد دیگر آن هم با گذشت زمان انجام می شود.

جلال پور در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله اجرایی شدن سیاستهای اقتصادی مقاومتی و برخی نگرانی ها از بی توجهی بدنه دولت به واگذاری امور اجرای اقتصادی به بخش خصوصی اشاره و تاکید کرد: اتاق بازرگانی مقابل هیچ دولتی نبوده و دولت هم مقابل اتاق بازرگانی نیست و اگر هم نقدی داریم برای توسعه و پیشرفت کشور است. در گذشته هرگاه بحث از حضور بخش خصوصی دراقتصاد می شد همه به محتوای داخل ظرف اقتصادی توجه می کردند ولی امروز بر این باوریم که برای توفیق در این هدف باید خود ظرف و قالب اقتصاد را تغییر دهیم.

رئیس اتاق ایران یادرآور شد: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد مردمی است اما از یاد نبریم که تغییر دیدگاه ها و رفتار افراد بعد از گذشت سالیان طولانی، امری وقت گیر خواهد بود و هرکس قرار باشد قدرت عمل خود را از دست بدهد در مقابل عوامل آن مقاومت می کند و این امری طبیعی است که به فرهنگ سازی و زمان نیاز دارد.

جلالپور تاکید کرد: حرف بخش خصوصی این است که سفرها و ملاقات ها با دیگر کشورها نباید در مسیری قرار بگیرد که شرکت های دولتی و خصولتی رشد کنند زیرا این اتفاق به طور کامل خلاف و مغایر با اقتصاد مقاومتی است.

وی بر این باور است که وظیفه اصلی و مهم دولت، ایجاد فضای کسب وکار مناسب و رقابتی است. دولت به هیچ وجه نباید در قیمت گذاری ها و مبادلات اقتصادی دخالت کند.

در همین رابطه