میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

نایب رئیس اتاق ایران مطرح کرد

ارز باید بر اساس واقعیت‌های موجود تک‌نرخی شود

مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به نوسانات ارزی کشور در روزهای اخیر، گفت: از سال ۹۳، رئیس‌کل بانک مرکزی مرتب اعلام می‌کرد که نرخ ارز باید تک‌نرخی شود و دولت نیز مکرر برای انجام این کار وعده می‌داد؛ اما هنوز زمان آن مشخص نیست.

19 دی 1396
کد خبر : 11723
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مسعود خوانساری، در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته، شاهد جهش در نرخ ارز بوده‌ایم، افزود: بهتر است واقعیت‌ها را دید و بانک مرکزی نیز بر اساس واقعیت‌های موجود، نرخ ارز را واقعی کند تا نوسانات صورت نگیرد.

نایب رئیس اتاق ایران درباره اثرگذاری افزایش نرخ ارز بر تولید و صادرات، تصریح کرد: تغییرات قیمتی ارز دو کفه ترازو دارد که یک بحث آن صادرات و موضوع دیگر واردات است. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز، مشکلات صادرات برطرف نشده و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش نرخ ارز صادرات بالا رود.

او با اشاره به باقی ماندن مشکلات حمل‌ونقل و عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل از ۹۰ حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال واردات داشتیم که اکنون به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین علت اصلی کاهش واردات، این است که از تولیدات داخلی استفاده شده و واردات کاهش یافته است، پس اگر نرخ ارز واقعی شود، تولید افزایش می‌یابد.

خوانساری با بیان اینکه کمبودی در کالاهای داخلی نیست، گفت: تا سال گذشته یکی از مشکلات اقتصاد ایران این بود که ذخیره انبارها افزایش می‌یافت، درحالی‌که اگر قیمت ارز واقعی شود، قطعاً در تولید می‌تواند مؤثر باشد.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه بنگاه‌های بخش‌خصوصی، عمدتاً از دولت طلبکار و به بانک‌ها بدهکار هستند و وضعیت وخیمی دارند، گفت: اگر امسال مشکل آنها حل نشود، بسیاری از این بنگاه‌ها تعطیل شده و دچار مشکل می‌شوند.

خوانساری تأکید کرد: دولت و مجلس باید بحث بدهی دولت به بخش‌خصوصی را در نظر داشته باشند و زمینه را برای تسویه آن مهیا کنند؛ البته قرار بر این است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر بدهی‌های دولت به بانک‌ها و بانک‌ها به بانک مرکزی، پرداخت شود.

او با بیان اینکه پرداخت بدهی از طریق تهاتر، در کمیسیون تلفیق تصویب شده است، گفت: این‌طور می‌توان امیدوار بود که بحث بدهی دولت به بخش خصوصی حل شود.

نائب رئیس اتاق ایران در ادامه با انتقاد از افزایش تعرفه‌ها و ممنوعیت واردات برخی کالاها، گفت: حداقل باید سه ماه قبل به همه ذی‌نفعان آگاهی داده شود، ضمن اینکه با توجه به قول وزیر صنعت امیدواریم حداقل برای یک دوره دوساله، تثبیت نرخ تعرفه را داشته باشیم؛ این در حالی است که ما با واردات مخالفیم و معتقد به مدیریت آن هستیم؛ اما با توجه به افزایش نرخ ارز، با بالا بودن تعرفه‌ها شاهد رونق گرفتن قاچاق خواهیم بود.

خوانساری ادامه داد: افزایش تعرفه‌ها باید از سوی دولت با توجیه لازم و پیش‌آگاهی کافی باشد؛ ضمن اینکه باید جلوی قاچاق را هم گرفت.

او همچنین با اشاره به تحت تأثیر قرار گرفتن فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی از فیلترینگ، اظهار کرد: اقتصاد و اشتغال دنیا به سمت فناوری‌های نوین حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد زمانه شکل‌گیری اشتغال در کارخانه‌ها به پایان خود نزدیک شده است ازاین‌رو باید زمینه‌ساز توسعه استفاده از فناوری‌های نوین در کشور باشیم.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: برخورد با فضای مجازی به‌گونه‌ای باشد که منجر به لطمه زدن به این کسب‌وکارها شود؛ البته فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد و باید آن را به‌خوبی مدیریت کرد.

او با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت امین‌الضرب در روز گذشته گفت: بخش‌خصوصی باید جایگاه ازدست‌رفته خود را مجدد پیدا کند و این در شرایطی است که بخش خصوصی در اکثر زمان‌ها، در حوزه اقتصاد و سیاست، اجتماع و فرهنگ میدان‌دار بوده است و باید مجدد این رسالت را برای بخش‌خصوصی کسب کنیم؛ چراکه اگر قرار باشد که روحیه نشاط و امید به جامعه برگردد، باید کارآفرینان الگوی جوانان قرار گیرند.

رئیس اتاق تهران اهداف برگزاری این مراسم را ایجاد روحیه امید در جوانان کشور عنوان و تصریح کرد: جوانان می‌توانند روحیه نشاط را در جامعه زنده کنند.

خوانساری با اشاره به دیدار اخیر اتاق تهران با شورای شهر تهران نیز گفت: تلاش داریم تا مسائل و مشکلات مبتلابه تهران را با شورای شهر حل کنیم؛ بر این اساس مکاتبات لازم برای نمایشگاه شهر آفتاب صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم، ضمن اینکه به‌موازات این امر، 10 نفر از مجلس و 10 نفر از اتاق تعیین شده‌اند تا مسائل مبتلابه بخش‌خصوصی از طریق مجلس پیگیری شود.

نائب رئیس اتاق ایران، در پایان با بیان اینکه خدمات ارزنده مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای آبادانی کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اظهار کرد: حیف است که قدر این مرد بزرگ را ندانستیم، ضمن اینکه در این روزها، جای خالی ایشان احساس می‌شود.

گلایه از دعوت نشدن بخش خصوصی به جلسه رئیس‌جمهور با صادرکنندگان

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به برگزاری جلسه رئیس‌جمهور با تعدادی از صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی، از دعوت نشدن بخش خصوصی به این نشست انتقاد کرد.

محمد لاهوتی، گفت: درحالی‌که در سال ۹۵ مقرر شده بود که جلسه‌ای با صادرکنندگان برگزار شود، این موضوع به دی‌ماه سال ۹۶ موکول شد و طی دو روز اخیر رئیس‌جمهور صادرکنندگان را به حضور طلبید؛ اما نکته حائز اهمیت این بود که هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی در این جلسه حضور نداشت و حتی رئیس اتاق ایران نیز به جلسه دعوت نشده بود.

لاهوتی افزود: ما به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران، موضوع برگزاری جلسه با صادرکنندگان را از طریق رسانه‌ها و سایت‌های خبری متوجه شدیم، درحالی‌که به نظر می‌رسد اگر دولت به دنبال حل مشکلات صادرکنندگان است، برگزاری جلسه با پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها توجیه ندارد، چراکه آنها دسترسی خوبی به مقامات دولتی دارند و حتی مدیرانشان هم بعضاً از سوی دولت تعیین می‌شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: انتظار ما آن است که به‌زودی رئیس‌جمهور جلسه‌ای با صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی و نمایندگان پارلمان بخش خصوصی برگزار کند.



این خبر تکمیل می‌شود...

در همین رابطه