رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون سازمان بنادر در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اعزام اکیپ تجسس و امداد برای نفتکش سانچی با مشکل ویزا روبرو شد

هادی حق شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر می‌گوید: سوختن نفتکش سانچی همچنان ادامه دارد و عملیات اطفای حریق نیز در حال انجام است. در این میان هنوز از سرنوشت ملوانان این کشتی اطلاعی در دست نیست ضمن اینکه اکیپ امداد و نجات که قرار بود از ایران به محل حادثه اعزام شوند فعلا به دلیل مشکلاتی در بحث ویزا هنوز اعزام نشده‌اند.

21 دی 1396
کد خبر : 11756
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: آتش سوزی نفتکش ایرانی سانچی در آبهای چین همچنان ادامه دارد و اکیپ‌های ایرانی و چینی مشغول اطفای حریق هستند اما انفجارهایی که گه گاه رخ می‌دهد کار را سخت کرده است.

هادی حق‌شناس، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با رد شایعه توقف اطفای حریق از سوی چینی‌ها، افزود: چینی‌ها نیز فقط روزها مشغول اطفای حریق هستند و بعد از هر بار اطفای حریق نیز به واسطه  انفجارهایی که رخ می‌دهد عملا از حجم آتش کاسته نمی‌شود.

حق شناس با اشاره به اینکه محل سانحه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی فله‌بر چینی حدود 158 مایل با بندر شانگهای چین فاصله دارد، مسائل زیست محیطی را از مهمترین دغدغه‌هایی دانست که در این سانحه باید به آن توجه شود.

به گفته او محموله این نفتکش شامل 115 هزار تن میعانات گازی (Condensate) با درجه اشتعال بالا است و مشکل اصل در مواجهه با آن، انفجارهایی است که صورت می‌گیرد و مانع اطفای حریق می‌شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: اکیپی از سازمان بنادر و شرکت ملی نفتکش در محل حادثه حضور دارند اما مقرر شده بود اکیپ تجسس و نجات نیز اعزام شود اما اعزام آنها با مشکل ویزا مواجه شده و در حال پیگیری برای حل این مشکل هستیم.

حق شناس درباره سرنوشت کارکنان و ملوانان نفتکش حادثه دیده نیز گفت: اینکه اثری از این افراد در بیرون از کشتی پیدا نشده به مفهوم این است که این افراد باید داخل کشتی باشند و در این حالت احتمال داده می‌شود در موتورخانه یا اتاق اضطراری کشتی حضور داشته باشند اما با یقین نمی‌توان در این باره صحبت کرد.

او اظهار کرد: ما پیش بینی می‌کردیم آتش سوزی حداکثر تا دیروز به اتمام برسد اما انفجارهایی که رخ می‌دهد عملا منجر به تداوم آتش سوزی‌ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، ساعت 16:30  روز 16 دی‌ماه به وقت تهران در محدوده دریایی چین (160 مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی برخورد می‌کند و بلافاصله دچار انفجار و حریق می‌شود.

این کشتی نفتکش که سانچی نام دارد، 32 خدمه داشته است که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش بوده‌اند و طبق اطلاعات منتشر شده 4 نفر از خدمه ایرانی، دانشجوی دریانوردی بوده‌اند که دوره کارآموزی خود را در این کشتی سپری می‌کردند.

خبرها حاکی از این است که تا کنون پیکر یکی از جانباختگان این حادثه با لباس مخصوص در خارج از کشتی پیدا شده است و از مابقی افراد خبر نیست اما همین که شواهد نشان می‌دهد فرد پیدا شده فرصت پوشیدن لباس‌های مخصوص را داشته است باعث شده احتمال زنده بودن دیگر خدمه و پناه گرفتن آنها در موتورخانه یا اتاق اضطراری نفتکش، که حدود 15 متر زیر اب قرار داد، قوت بگیرد.

در همین رابطه