رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خراسان شمالی در نشست با هیات ترکیه‌ای اعلام کرد

صادرات بیش از 3 میلیون دلار کالا از خراسان شمالی به ترکیه در 8 ماه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به صادرات بیش از 3 میلیون دلار کالا از استان خراسان شمالی به ترکیه در 8 ماهه ابتدای امسال،  گفت: خراسان شمالی ظرفیت‌های خوبی برای انجام مراودات تجاری با ترکیه دارد.

26 دی 1396
کد خبر : 11831
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمد صمدی در نشست هیات تجاری و سرمایه گذاری ترکیه با فعالان بخش خصوصی با اشاره به سابقه طولانی ایران با کشور دوست و برادر ترکیه گفت: در زمینه صادرات و واردات، اعزام و پذیرش هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف همکاری نزدیکی داشته‌اند که امیدواریم ادامه یابد.

وی به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالای خراسان شمالی برای انجام همکاری مشترک اشاره کرد و افزود: فقط در 8 ماهه ابتدای سال جاری 3 میلیون و 321 هزار و 951 دلار میزان صادرات خراسان شمالی به کشور ترکیه بوده است.

صمدی خاطرنشان کرد: این میزان صادرات به وزن 6 میلیون و 26 هزار و 240 تن انجام گرفته که عمدتاً شامل محصولات پتروشیمی و فولادی بوده است.

وی همچنین با اشاره به واردات 392 هزار دلاری خراسان شمالی از ترکیه به وزن 422 هزار و 300 کیلوگرم، یادآور شد: محصولات پرس هیدرولیک، پارچه، کف قالب و فروکروم نیکل عمده محصولات وارداتی را شامل می‌شود.

رئیس اتاق خراسان شمالی یاد آور شد: این درحالی است که هم اکنون خراسان شمالی با وجود تحریم‌ها و تورم به 28 کشور دنیا صادرات دارد که کشورهای اروپایی از قبیل اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان نیز در زمره کشورهای هدف صادراتی این استان قرار دارد.

وی با اشاره به افزایش صادرات این استان درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، متذکر شد: خراسان شمالی می‌تواند در زمینه‌های مختلف کاری و اقتصادی همکاری لازم را با ترکیه داشته باشد.

وی با بیان این که خراسان شمالی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای انجام مراودات تجاری با ترکیه دارد، متذکرشد: این استان توانمندی‌های خوبی در زمینه پتروشیمی و صنایع فولادی دارد که با داشتن 406 کارخانه تولیدی 71 نوع کالای تولیدی برای مصرف داخل ایران و صادرات تولید می‌کند.

صمدی ضمن یادآوری دارا بودن 8 شهرستان و 860 روستا با جمعیت بیش از 900 هزار نفر در خراسان شمالی، اظهار داشت: این استان از توانمندی‌های نسبی در زمینه تولید انواع فرش‌های دستباف و فرش دورو که در هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود و نیز اسب اصیل ترکمن برخوردار است.

وی با بیان این که وجود این توانمندی‌ها می‌تواند زمینه همکاری مشترک بین خراسان شمالی و ترکیه فراهم کند، تصریح کرد: این استان از لحاظ تولیدات محصولات کشاورزی نیز قطب کشاورزی محسوب شده و انواع محصولات کشاورزی از قبیل پسته، زعفران و خشکبار و... در آن به صورت شاخص تولید می‌شود.

وی به بازدید این هیات طی فردا از منطقه ویژه اقتصادی درحال احداث بجنورد نیز اشاره کرد وگفت: امیدواریم با فراهم سازی زیر ساخت‌ها و نیازمندی‌ها زمینه سرمایه گذاری این هیات دراین بخش نیز فراهم شود.

آمادگی همکاری خراسان شمالی در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی با ترکیه

در ادامه این نشست، سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: این استان آماده همکاری در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی با ترکیه است.

 مهدی عابدی در جلسه مشترک اعضای هیات تجاری و سرمایه گذاری کشور ترکیه با بازرگانان خراسان شمالی با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعت، معدن وکشاورزی دارد، گفت: ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استان به میزان تولید یک میلیون و 500 هزارتن در سال است.

وی افزود: این درحالی است که عمده این محصولات کشاورزی به صورت خام به بازار عرضه می‌شود و دراین راستا می‌طلبد با فرصت‌های که دراستان وجود دارد زمینه سرمایه گذاری ترکیه در بخش صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی این محصولات و تبدیل آنها برای جلوگیری از خام فروشی فراهم شود.

عابدی تصریح کرد: همچنین خراسان شمالی توانمندی‌های بالقوه‌ای در بخش گردشگری با وجود ظرفیت‌های مناسب در زمینه میراث فرهنگی و تاریخی و دیگرجاذبه ها دارد.

وی یاد آور شد: این ظرفیت‌ها نیز می‌تواند شرایط وفرصت های بسیار مناسبی را برای حضور گردشگران ترک در کشور فراهم کند.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی آمادگی دارد که به نحو احسن با این هیات و سایر هیات هایی که از ترکیه دراستان حضور دارند همکاری لازم را داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه