رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، به نهاد فراقوه‌ای برای اصلاحات اقتصادی تبدیل شود

وحید شقاقی شهری، عضو هیات عملی دانشگاه خوارزمی معتقد است با رفع نقاط ضعف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این نهاد می‌تواند به‌عنوان یک‌نهاد فراقوه‌ای به پیگیری مشکلات اساسی اقتصاد کشور بپردازد و نیازی به ایجاد یک ‌نهاد جدید که نهایتاً به تداخل مأموریت‌ها و تودرتویی نهادی ختم می‌شود، نیست.

02 بهمن 1396
کد خبر : 11905
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
وحید شقاقی شهری، عضو هیات عملی دانشگاه خوارزمی معتقد است با رفع نقاط ضعف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این نهاد می‌تواند به‌عنوان یک‌نهاد فراقوه‌ای به پیگیری مشکلات اساسی اقتصاد کشور بپردازد و نیازی به ایجاد یک ‌نهاد جدید که نهایتاً به تداخل مأموریت‌ها و تودرتویی نهادی ختم می‌شود، نیست.

وحید شقاقی شهری

عضو هیات عملی دانشگاه خوارزمی درباره پیشنهاد رئیس اتاق ایران مبنی بر ایجاد یک‌نهاد فراقوه‌ای به‌منظور پیگیری مشکلات اقتصادی، گفت: در شرایط فعلی، ما عملاً ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داریم که پیگیری مشکلات و نیازهای اساسی حوزه‌های اقتصادی نیز از وظایف اصلی آن است و بر همین اساس شخصاً معتقدم نیاز به ایجاد نهاد یا ستاد جدیدی نیست.

وحید شقاقی شهری، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: در شرایط فعلی، حل مشکلات کلان اقتصاد آن‌هم خارج از بروکراسی موجود یکی از نیازهای اصلی کشور است اما اگر برای این کار تشکیلات و ساختارها را زیاد کنیم، یک جایی با تداخل مأموریت‌ها و موازی کار بین این نهادها مواجه می‌شویم و تودرتویی نهادی شکل می‌گیرد.

شقاقی شهری با اشاره به اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده، تصریح کرد: مقرر بود این ستاد با حضور معاونان اول سه قوه، رئیس پارلمان بخش خصوصی، روسای نهادهای عمومی غیردولتی مهم و حتی صداوسیما به‌عنوان یک‌نهاد فراقوه‌ای فعالیت کند و ریاست آن‌هم بر عهده معاون اول رئیس‌جمهور باشد؛ اما در عمل ضعف‌هایی داشته که رفع آنها پیش‌نیاز فراقوه‌ای شدن آن است.

او ادامه داد: هدایت و راهبری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از ابتدا بر عهده دولت قرار گرفت و ریاست آن نیز به معاون اول رئیس‌جمهور سپرده شد، چراکه عملاً دولت سیاست‌های اقتصادی را پیش می‌برد اما بخش‌هایی از تمهیدات تشکیل و فعالیت این ستاد به‌خوبی پیگیری نشد و از خاصیت فراقوه‌ای بودن آن کاست.

استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به حضور کمرنگ برخی از مقاماتی که به‌عنوان اعضای این ستاد معرفی شده بودند، اظهار کرد: در کنار معاون اول رئیس‌جمهور، معاونان اول دو قوه دیگر نیز باید حضور پررنگی در این ستاد داشته باشند تا شکل آن از حالت درون دولتی به یک ستاد فراقوه‌ای تبدیل شود.

این استاد دانشگاه معتقد است: در وضعیت فعلی نیز هماهنگی بین قوا، اتاق و دیگر نقش‌آفرینان حوزه اقتصاد برای رفع مشکلات، تداخل‌ها و چالش‌های مربوط به اقتصادی باید ذیل همین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد و نهاد فراقوه‌ای دیگری برای اقتصاد ایجاد نکنیم که در عمل با کار این ستاد دچار تداخل شود.

شقاقی شهری تأکید می‌کند: برای جلوگیری از وقوع بحران در حوزه اقتصاد، حضور یک‌نهاد فراقوه‌ای با تصمیمات کارشناسی و لازم‌الاجرا الزامی است اما اگر نقاط ضعف همین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رفع و ساختار آن تقویت شود، می‌تواند در نقش این نهاد ایفای نقش کند.

در همین رابطه