رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پدرام سلطانی در افتتاحیه نمایشگاه همکاری‌های تجاری و فرهنگی لهستان در تهران

لهستان می‌تواند دروازه تعامل ایران با اتحادیه اروپا باشد

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است حجم روابط تجاری میان ایران و لهستان با ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود میان دو کشور منطبق نیست و نیازمند اصلاح است.

29 بهمن 1396
کد خبر : 12288
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پدرام سلطانی عصر شنبه بیست و هشتم بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه همکاری‌های تجاری و فرهنگی لهستان در تهران ضمن خیرمقدم به مهمانان لهستانی گفت: کشور لهستان با تاریخ، فرهنگ و اقتصاد شکوفا برای قرن‌ها به عنوان یکی از خاستگاه‌های تمدن در اروپا بوده است. لهستان با تلاش و خیزش مجدد در چند دهه اخیر پس از تغییرات بلوک شرق، همواره از شرکای مهم و قابل اعتماد ایران در قاره اروپا بوده است.

سلطانی افزود: روابط پایدار سیاسی و انسان دوستانه در دهه‌های گذشته بین دو کشور برقرار بوده و ایران میزبان پناهندگان لهستانی بوده و با آن‌ها همدردی کرده است؛ موضوعی که باعث شده حتی با وجود سوء تفاهم‌ها میان ایران و اروپا، دو کشور همواره از روابط خوب سیاسی برخوردار باشند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی لهستان گفت: کشور لهستان در دو دهه گذشته با اتکا به برنامه‌های راهبردی جامع و دقیق توانسته رشد و توسعه اقتصادی خود را سرعت بخشد و کارنامه موفقی از حیث تغییر مدل سوسیالیستی به بازار آزاد داشته باشد. این حرکت موفق برای همه شرکای تجاری و اقتصادی لهستان اعتماد و اطمینان به اقتصاد را به دنبال داشته است.

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: ما هم بعد از عبور از چالش‌های متعدد در سال‌های گذشته، اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بخش خصوصی تلاش دارد روابط تجاری و اقتصادی خود را با همسایگان و کشورهای اروپایی بازیابی کرده و توسعه بخشد.

سلطانی با تشریح زمینه‌های همکاری میان دو کشور گفت: بین دو کشور ایران و لهستان ظرفیت‌های متعددی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری در حوزه‌هایی همچون دارو، کشاورزی، غذا، محیط زیست، ماشین آلات، حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی، معادن، صنایع فلزی، انرژی‌های فسیلی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر وجود دارد.

وی بیان کرد: هنگامی که به حجم روابط تجاری دو کشور نگاه می می‌کنیم و آن‌را در کنار ظرفیت‌ها و تعدد فرصت‌ها قرار می‌دهیم می‌بینیم فاصله بین روابط اقتصادی بالقوه و بالفعل زیاد است؛ طبیعتاً در این شرایط و با توجه به بازخوانی و بازنویسی سیاست‌های اقتصادی کشور، توسعه روابط تجاری هرچه بیشتر متکی بر فعالیت بخش خصوصی خواهد شد.

نایب رئیس اتاق ایران گفت: با توجه به تغییرات در سیاست‌های اقتصادی لهستان و نیاز ایران، تبدیل ظرفیت بالقوه به بالفعل بیش از پیش بر عهده بخش خصوصی دو کشور است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تعاملات بین بخش خصوصی ایران و لهستان را تقویت کنیم گفت: برگزاری این نمایشگاه حتی در اندازه‌های بزرگتر باید به صورت سالیانه تکرار و تبادل هیئت‌های تجاری به صورت منظم انجام و زمینه آشنایی هرچه بیشتر بنگاه‌های دو کشور فراهم شود.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی ایران و لهستان هیچ کدام آشنایی لازم با ظرفیت‌های یکدیگر را ندارند و این برنامه‌ها به آشنایی بیشتر دو طرف کمک می‌کند. همچنین به غیر از فراهم کردن فرصت‌های عمومی، لازم است حوزه‌های مشخص که بخش خصوصی دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند را شناسایی و روی آن‌ها تمرکز کنیم.

سلطانی افزود: اگر در همکاری‌ها نگاه پروژه محور، با برنامه و هدف‌گذاری داشته باشیم حتماً بهتر و بیشتر به نتیجه می‌رسیم؛ این روش درست تعامل و همکاری بخش خصوصی دو طرف است. البته در این مسیر دشواری‌هایی نیز وجود دارد که باید آن‌ها را شناسایی و با کمک دولت‌های دو کشور تلاش کنیم که موانع و مشکلات را از سر راه برداریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد دو کشور ظرفیت تعامل بیشتری دارند گفت: نیاز داریم که خطوط پروازی مستقیم بین دو طرف راه اندازی شود و همچنین در رفت و آمد تجار و فعالان اقتصادی و اخذ ویزا تسریع شود. تبادل اطلاعات تجاری و اقتصادی اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز باید به صورت منظم و مستمر دنبال شود.

سلطانی با اشاره به حضور لهستان در اتحادیه اروپا افزود: فعالان اقتصادی در ایران باید از حضور و ظرفیت لهستان در اتحادیه اروپا استفاده کنند و این کشور را دروازه‌ای برای تعامل با دیگر کشورهای اروپایی و افزایش تعاملات همه جانبه با اتحادیه اروپا ببیند.

وی اظهار داشت: در مسیر عضویت در سازمان تجارت جهانی به همراهی تک تک کشورهای اثرگذار اروپایی از جمله لهستان نیاز داریم؛ برای این که روابط اقتصادی را افزایش باید هرچه سریعتر به این سازمان بپیوندیم.

در همین رابطه