میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

3 مانع در توسعه صادرات صنایع تبدیلی ایران

چند نرخی بودن ارز، نوسان قیمت در محصولات کشاورزی به عنوان ورودی صنایع تبدیلی، و سوء مدیریت و سیستم کشت سنتی در ایران باعث شده موانع اصلی صنایع غذایی هستند

22 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1229
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
چند نرخی بودن ارز، نوسان قیمت در محصولات کشاورزی به عنوان ورودی صنایع تبدیلی، و سوء مدیریت و سیستم کشت سنتی در ایران باعث شده موانع اصلی صنایع غذایی هستند

حسن فروزان‌فرد، عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران

حسن فروزان فرد، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با وب سایت خبری اتاق در این باره که آیا صنایع تبدیلی ایران در دوره پسابرجام امکان امضای قرارداد با طرف های خارجی و التزام به تعهدات طولانی مدت در عرصه صادرات محصولات غذایی را دارند یا خیر گفت: واقعیت این است که صنایع تبدیلی در ایران از چند موضوع مجزا از تحریم های اقتصادی رنج می برد که هنوز این مشکلات مرتفع نشده و صنایع تبدیلی با وجود پابرجایی آن نمی توانند در طولانی مدت، متعهد به تامین مواد غذایی مورد نیاز شرکای خارجی شوند. ما به این دلایل در گذشته امکان این را نداشتیم که قراردادهای بلند مدت امضا کنیم و الان هم نداریم.

فروزان فرد گفت: یکی از مهم ترین مسائل ما نرخ ارز است. دو نرخی بودن ارز باعث شده نتوانیم در تجارت با شرکای خارجی موفقیت آمیز عمل کنیم. نمی دانیم که باید برای صادرات در طولانی مدت، با چه نرخ ارزی برنامه بریزیم. این مسئله برای صادرات کشورمان بسیار مهم اس تو تا حل نشود،  معطلیم.

عضو کیمسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به اینکه، مشکل دیگر در صادرات صنایع تبدیلی، قیمت مواد اولیه در این صنعت است گفت: قیمت محصولات کشاورزی در ایران تحت تاثیر مسائل جوی و سوءمدیریت ها در حوزه کاشت بطور ناگهانی تغییر می کند. بارها با این مواجه شدیم که قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی به عنوان ورودی های صنایع تبدیلی با سوء مدیریت در یک دوره دو سه ماهه تغییر جدی داشته و توانمندی بنگاه های صنایع تبدیلی را برای تامین مواد اولیه دچار مشکل کرده. این مسئله باعث شده، صنایع تبدیلی ایران برای حضور جدی در بازارهای رسمی بین المللی، در زمینه مقدار و قیمت، ناتوان باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه کشاورزی ایران هم چنان سنتی است گفت: شکل کشت در ایران متناسب با تحقق اهداف صادراتی نیست و در کنار این مسئله، نابه سامانی های قیمت باعث شده در بازارهای جهانی، ناکارآمد جلوه کنیم. من هنوز در بین همکارانم ندیدم که بنگاهی در حوزه صنایع تبدیلی قادر به امضای یک قرارداد بلند مدت با طرف های خارجی باشد.

در همین رابطه