رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

خصوصی سازی در عمل موفقیت آمیز نبود

باوجود اصل 44 قانون اساسی و سیاست های ابلاغی آن، و با وجود اینکه مسئولان و وزرا در مورد خصوصی سازی، زیاد سخنرانی کردند اما، خصوصی سازی سیر موفقیت آمیزی را در فضای اقتصادی ایران سپری نکرده است.

24 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1234
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
باوجود اصل 44 قانون اساسی و سیاست های ابلاغی آن، و با وجود اینکه مسئولان و وزرا در مورد خصوصی سازی، زیاد سخنرانی کردند اما، خصوصی سازی سیر موفقیت آمیزی را در فضای اقتصادی ایران سپری نکرده است.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق

یحیی آل اسحاق، رییس اتاق ایران و عراق درباره فرایند خصوصی سازی در کشور گفت: خصوصی سازی در ایران با ابهت شروع بکار کرد ولی در عمل آنطور که باید انجام نشد. انتظار از خصوصی سازی در ایران بسیار زیاد بود و تفکر همه این بود که خصوصی سازی می تواند مشکلات ناشی از اقتصاد دولت در ایران را کاهش دهد و به ساماندهی اوضاع کمک کند.

آل اسحاق گفت: باوجود اصل 44 قانون اساسی و سیاست های ابلاغی آن، و با وجود اینکه  مسئولان و وزرا در مورد خصوصی سازی، زیاد سخنرانی کردند اما، خصوصی سازی سیر موفقیت آمیزی را در فضای اقتصادی ایران سپری نکرده است.

رییس سابق اتاق تهران درباره دلایل عدم موفقیت خصوصی سازی در کشور گفت: تا زمانی که ریشه های کار بررسی نشود، وضعیت نامساعد خصوصی سازی به قوت خودش باقی است. اینکه خصوصی سازی نتوانسته روند موفقی در عمل داشته باشد، به دلایل مختلف و متعددی باز می گردد. بخشی از این دلایل متوجه شرایط واگذار کننده است. واگذار کننده در این روند، باید عزم واگذاری داشته باشد. نکته دیگر اینکه شرایط محیطی باید اجازه واگذاری را به او بدهد. تصمیم گیری در حوزه واگذاری، به مسائل قانونی و نظام های بازرسی و کنترلی وابسته است و بخش دیگر آن، متوجه نحوه قیمت گذاری و شکل قیمت گذاری است.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: هدف از واگذاری هم در این شرایط اهمیت ویژه ای دارد. واگذاری برای دولت به معنی فروش بخشی از مایملکش است و سعی دارد این دارایی را به بالاترین قیمت ممکن بفروشد. در اینجا هدف از فروش اهمیت پیدا می کند. در برخی از واگذاری ها شکل کار به این صورت بود که با تعهد خریدار نسبت به ادامه تولید در واحد قابل واگذاری، دولت می توانست برای انجام این تعهد، کمک کند. از سوی دیگر، گاها واگذاری ها برای پرداخت بدهی های دولت به سازمان ها انجام شده و در نهایت خریداران تعهد لازم نسبت به ادامه تولید را نداشته اند. یا اهداف جانبی مثل زمین واحدها یا برند آن ها باعث تمایل خریداران شده است. . در ضمن برخی از واحدها بدهی های بسیاری دارند که خریداران، بعد از خرید در حین توسعه واحدها باید بدهی های گذشته را هم جبران کنند واین فرایند خصوصی سازی را با موانع بسیاری مواجه کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه مشکلات خصوصی سازی هم به واگذارکننده و هم به خریدار باز می گردد گفت: خریدار باید بداند واحدمورد معامله را برای چه کاری می خرد. خرید به قصد ادامه تولید است یا با اهداف جانبی انجام می شود؟ از سوی دیگر این مسئله اهمیت دارد که با چه منابعی این واحدها خریداری می شود. خریدار به توانایی های خودش متکی است یا به نظام بانکی؟  در حال حاضر وامی که نظام بانکی برای خرید این واحدها ممکن است به بخش خصوصی اختصاص دهد، بهره بالایی دارد و به صرفه برای خرید نیست.

آل اسحاق گفت: در حال حاضر، کار دیگری که در خصوصی سازی انجام شده، اقدام به انتشار سهام عدالت است.  در این سیستم دارایی ها، با نظام مدیریت غیرقابل کنترلی تقسیم شده است و این اقدام، کارآیی لازم را در فرایند خصوصی سازی نداشته است.

در همین رابطه