رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

در نشست کمیته بانوان اتاق اکو تاکید شد

ضرورت مشارکت اعضا در پورتال رسمی کمیته بانوان کارآفرین اتاق بازرگانی و صنعت اکو

کمیته بانوان کارآفرین اکو در نشست اخیر خود که با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو برگزار شد، ضمن تأکید بر لزوم مشارکت بانوان در عرصه اقتصاد، خواستار ثبت‌نام آنها در پورتال رسمی بانوان کارآفرین اکو شد.

12 اسفند 1396
کد خبر : 12493
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو به همراه کمیته‌های تخصصی اتاق اکو به میزبانی اتاق ایران برگزار می‌شود. صبح امروز کمیته‌های تخصصی با نشست کمیته بانوان کارآفرین، آغاز به کار کرد. مشارکت بانوان کشورهای عضو اکو در پورتال رسمی بانوان کارآفرین اکو به منظور تعامل و آشنایی بیشتر آنها با یکدیگر، مهم‌ترین نکته‌ای بود که در کمیته بانوان کارآفرین از سوی اعضا مطرح شد.

در این نشست مهرعالم خان، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو با اعلام این خبر که پورتال رسمی شورای کارآفرینان زنان کارآفرین اکو راه‌اندازی شده است، گفت: این اقدام در راستای تقویت و تعامل بیشتر زنان کارآفرین کشورهای عضو اکو انجام شده، اما متأسفانه تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته است.

بر اساس اظهارات وی تقویت فعالیت کارآفرینان، بهینه کردن فعالیت‌ها در منطقه اکو و دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی در راستای حذف فقر در منطقه از مهم‌ترین اهداف این ایجاد این پورتال است.

دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو تصریح کرد: این پورتال می‌تواند زمینه تعامل و بیان مشکلات توسط زنان را فراهم کند. از طرفی بیان تجربیات و شناخت افراد نسبت به مسائل نیز از این طریق امکان‌پذیر می‌شود.

به اعتقاد مهر عالم خان، افزایش فرصت‌ها برای مشارکت بانوان فقط در مسائل اقتصادی مطرح نیست بلکه مشارکت آنها در حوزه‌های مختلف می‌تواند به نفع جوامع مختلف به خصوص منطقه اکو باشد.

در ادامه این نشست فاطمه مقیمی، رئیس کمیته بانوان اتاق بازرگانی و صنعت اکو گزارشی از گستره و دامنه فعالیت‌های شورای بانوان کارآفرین ایران ارائه داد.

بر اساس اظهارات وی در حال حاضر مشارکت و حضور بانوان در صحنه اقتصادی در ایران بسیار افزایش یافته است. همچنین فراکسیون بانوان در مجلس نیز فعال است که می‌تواند نقطه عطفی در اقدامات بانوان در کشور باشد.

وی با اشاره به جایگاه و نقشی که پورتال یاد شده می‌تواند در تعامل و شناخت بیشتر بانوان کشورهای عضو اکو با یکدیگر داشته باشد، گفت: متأسفانه نتایج حاصل از حضور و مشارکت زنان در این وب‌سایت رضایت‌بخش نیست. از طرفی باید نفوذ و تأثیر بیشتری در منطقه داشته باشیم. در این حوزه به مطالعات موردی و آسیب‌شناسی نیاز داریم تا بتوانیم در مسائل اقتصادی و دیگر حوزه‌ها مؤثر گام برداریم.

این فعال اقتصادی گفت: تعامل بانوان در این پورتال و مشارکت آنها می‌تواند ارتباطات آنها را تسهیل کند و گستره فعالیت آنها را افزایش دهد.

وی در رابطه با مشکلاتی که فراروی بانوان کارآفرین وجود دارد، گفت: مسئله اصلی به موضوع سرمایه مربوط است. متأسفانه بانوان کارآفرین مجبورند با سرمایه اندک کار خود را شروع کنند. حل این مسئله با حمایت‌های بیشتر دولت‌ها برطرف می‌شود. از طرفی حضور آنها در نمایشگاه‌های مختلف می‌تواند تأثیرگذار باشد. اما نمایشگاه به تنهایی کافی نیست؛ برگزاری کارگاه‌های مختلف و متنوع در حوزه‌های مختلف نیز ضرورت دارد.

در ادامه نماینده ترکیه از اهمیت نقش بانوان در توسعه سرمایه‌گذاری و کارآفرینی سخن گفت و تصریح کرد: بانوان می‌توانند در سرمایه‌گذاری پایدار حضور مؤثر و مفیدی داشته باشند. در حال حاضر کشورها نیازمند توسعه پایدار و آموزش هستند. برای افزایش همکاری‌ها و مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه اقتصاد ارائه آموزش و انتقال تجربیات کشورهای توسعه‌یافته می‌تواند مؤثر باشد.

به اعتقاد نماینده ترکیه ایجاد شرایط برابر و ارائه تجربیات و آموزش‌های لازم از جمله مواردی هستند که می‌توانند به کاهش مشکلات بانوان در عرصه اقتصاد کمک کند. دسترسی آسان به امکانات و تشویق بانوان از طریق حمایت‌های دولتی می‌تواند در حضور پررنگ آنها در عرصه اقتصاد مؤثر باشد. ترکیه رویکرد جدیدی در این رابطه در پیش گرفته و معتقد است که بانوان می‌توانند قدم‌های جدی در عرصه اقتصاد بردارند.

نماینده پاکستان نیز گزارشی از مشارکت زنان در این کشور ارائه داد. به گفته او در حال حاضر زنان پاکستانی در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، داروسازی، صنایع‌دستی و غیره حضور فعالی دارند. وی گفت: خوشبختانه حمایت‌های دولت پاکستان از حضور زنان در جامعه رو به افزایش است. البته با توجه به افزایش مشارکت‌ها و درآمدها، چالش‌های جدیدی هم پیش روی بانوان کارآفرین قرار گرفته است. ایجاد یک پورتال برای کارآفرینان، تبادل هیئت‌ها به صورت مستمر و برگزاری نمایشگاه‌ها از جمله موضوعاتی هستند که می‌تواند برای تعامل و شناخت بیشتر بانوان عضو اکو مؤثر باشد.

نماینده قرقیزستان نیز گزارشی از وضعیت مشارکت زنان این کشور در عرصه اقتصاد ارائه داد. بر اساس اظهارات وی مشارکت زنان در هر کشوری نیازمند امکانات و شرایط خاص خود است. وی گفت: امروز اتحادیه زنان در قرقیزستان شکل گرفته و نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی پیدا کرده است. ولی متأسفانه این شرایط تنها در پایتخت قابل مشاهده است و در دیگر شهرهای این کشور شرایط دیگری حکم‌فرما است.

نماینده افغانستان نیز با اشاره به تبعیض‌های زیادی که در گذشته نسبت به بانوان وجود داشته از تغییر شرایط سخن گفت و تصریح کرد: امروز زنان بسیاری از کشور افغانستان در دیگر کشورها فعالیت‌های بزرگ اقتصادی انجام می‌دهند و بنابراین از آنها دعوت کردیم که به کشور بازگردند و مشوقی برای بانوان دیگر باشند. در حال حاضر زمینه‌های زیادی برای فعالیت اقتصادی بانوان در افغانستان وجود دارد.

در پایان این نشست، برگزاری نمایشگاهی با حضور بانوان کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۱۸ در کشور ترکیه مورد توجه قرار گرفت و با ابراز علاقه‌مندی سایر کشورهای عضو، قرار شد که این نمایشگاه در کشور ترکیه برگزار شود.

کمیته بانوان کارآفرین اکو، اولین کمیته‌ای بود که از بین هفت کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو تشکیل جلسه داد. قرار است نشست سایر کمیته‌ها نیز به ترتیب تا پایان یکشنبه 13 اسفندماه برگزار شود. این کمیته‌ها در قالب بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو به همراه کمیته‌های تخصصی اتاق اکو به میزبانی ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل جلسه می‌دهند.

در همین رابطه