رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

در نشست کمیته حمل‌ونقل اتاق اکو مطرح شد

تاکید بر ضرورت توسعه ترانزیت جاده‌ای و ریلی در منطقه اکو

در ادامه بیست و چهارمین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو، کمیته حمل‌ونقل تشکیل جلسه داد و در این نشست موضوع کریدورهای ترانزیتی در منطقه اکو مورد بررسی قرار گرفت.

12 اسفند 1396
کد خبر : 12504
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست کمیته حمل‌ونقل اتاق صنعت و بازرگانی اکو موضوع احیای جاده ابریشم به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات ترانزیتی در منطقه، ضرورت تسهیل صدور ویزا میان کشورهای عضو و الحاق به کنوانسیون تیر مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست ضمن تشریح برخی جزئیات مربوط به الحاق پاکستان به کنوانسیون تیر، ضرورت پیوستن همه کشورهای عضو به این کنوانسیون مورد تأکید قرار گرفت. نماینده افغانستان از طراحی مکانیسمی برای استفاده از کنوانسیون تیر در این کشور سخن گفت و از انجام اقدامات اولیه توسط گمرکات این کشور در راستای پیوستن به این کنوانسیون خبر داد.

نماینده ترکیه به ضرورت اتخاذ تدابیری برای تسهیل در صدور ویرا برای تقویت تجارت بین کشورهای عضو، خواستار ایجاد چارچوبی قوی و طراحی مدل ترکیبی در حمل‌ونقل شد. وی گفت: به عنوان مثال استفاده از جاده و راه‌آهن به صورت ترکیبی می‌تواند سرعت و امنیت حمل‌ونقل را افزایش دهد. با توجه به این‌که هفت کشور از ده کشور عضو، محصور در خشکی هستند، بنابراین توسعه ترانزیت جاده‌ای و ریلی در منطقه اکو از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در این نشست مشکلات امنیتی در دو کشور عضو اکو به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع تسهیل صدور ویزای تجاری اعلام شد.

محمدرضا کرباسی دبیرکل کمیته ایرانی اتاق اکو از لزوم ایجاد شرکت‌های بازاریابی برای مسیرهای حمل و نقلی میان کشورهای عضو سخن گفت و تصریح کرد: اگر این کریدورها و مسیرها را از نظر تجاری معرفی کنیم، می‌توانیم از آنها بهره بیشتری بگیریم.

کرباسی گفت: معرفی و شناساندن این مسیرها یک امر ضروری است. در این راستا بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اکو نقش مهمی دارند. با همکاری فعالانه دبیرخانه اتاق اکو و اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو می‌توان شرکت‌هایی را برای بازاریابی و تجاری‌سازی این کریدورها ایجاد کنیم.

در همین رابطه