رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

محمدجواد ظریف در حاشیه اجلاس چهارجانبه باکو خبر داد

برای اتباع ایران در سفر به کشور آذربایجان، ویزای فرودگاهی صادر می‌شود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که دیروز برای حضور در اجلاس چهارجانبه با حضور ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان به باکو پایتخت آذربایجان سفر کرده بود، در حاشیه این اجلاس از تسهیل رفت و آمد بین ایران و آذربایجان خبر داد. همچنین وزرای کشورهای حاضر در این اجلاس با انتشار بیانیه‌ای افزایش همکاری‌ها تأکید کردند.

25 اسفند 1396
کد خبر : 12721
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز برای حضور در اجلاس چهارجانبه با حضور ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان به باکو پایتخت آذربایجان سفر کرد. در پایان نخستین نشست این اجلاس چهارجانبه، وزرای چهار کشور حاضر بیانیه‌ای را با عنوان «بیانیه باکو» منتشر کردند که در آن بر افزایش همکاری‌های این چهار کشور تأکید شده است.

وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان در پایان نخستین نشست از اجلاس چهارجانبه باکو، بیانیه‌ای را با عنوان «بیانیه باکو» منتشر کردند که در آن بر افزایش همکاری‌ها و پایبندی به تعهد کشورهای حاضر در اجلاس برای ارتقای همبستگی میان ملت‌های یکدیگر بر پایه پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی تأکید کردند.

در این بیانیه، وزرای خارجه ۴ کشور ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌ها میان آنها، بر علاقه‌مندی مشترک خود برای تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای تأکید و توافق کردند که همکاری ۴جانبه را در تمامی زمینه‌های ممکن، با هدف ارتقاء سعادتمندی ملت‌های خود، توسعه ببخشند.

آن‌ها همچنین توافق کردند که از پتانسیل‌های موجود برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت و حمایت از اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک، در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، مالی، ارتباط، فن‌آوری اطلاعات، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط‌زیست، استفاده کنند.

در این بیانیه اهمیت اتصال ظرفیت‌های ترانزیتی ۴ کشور به کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی و افزایش همکاری‌ها برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و افزایش ظرفیت ترانزیتی ۴ کشور از طریق اتصال خط آهن از «بنادر عباس و چابهار» در خلیج‌فارس، «رشت - آستارا» و «باکو- تفلیس- قارص» یادآوری شده است.

افزایش همکاری‌ها در زمینه هوانوردی، علاقه‌مندی به افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و تشویق روابط بین‌بانکی ۴ کشور از دیگر مسائل مورد اشاره در این بیانیه بوده است.

همچنین در بیانیه باکو بر اهمیت تقویت همکاری‌ها برای کاهش و جلوگیری از آسیب‌های محیط‌زیستی و تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، اسلحه و جنایت علیه میراث تاریخی و فرهنگی تأکید شده است.

همکاری برای مقابله با جنایت سایبری، قاچاق انسان و انتقال غیرقانونی مهاجران، از دیگر موضوعاتی هستند که در بیانیه ۳ صفحه‌ای وزرای خارجه ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان موردتوجه و اشاره قرار گرفته است.

گفتنی است دیروز، محمدجواد ظریف پس از شرکت در اولین اجلاس همکارهای چهارجانبه ایران، آذربایجان، ترکیه و گرجستان ، در یک نشست خبری مشترک با همتایان خود، به اهمیت همکاری‌های چهار کشور در حوزه انرژی و ترانزیت اشاره کرد و گفت: در زمینه گردشگری زمینه برای رفت‌وآمد شهروندان چهار کشور تسهیل شده است به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و گرجستان مقررات لغو رواید را برقرار کرده و به‌زودی ایرانیان می‌توانند برای سفر به آذربایجان نیز از ویزای فرودگاهی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، ظریف برگزاری این‌گونه اجلاس‌های چندجانبه را حرکتی خوب عنوان کرد و افزود: در جلسات آینده در مورد زمینه همکاری در هر یک از حوزه‌های مورد اشاره گفت‌وگوهای بیشتری خواهیم داشت و امیدواریم از طریق این همکاری‌ها زمینه را برای ایجاد و گسترش صلح و ثبات در منطقه فراهم کنیم.

در همین رابطه