رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا خبر داد

تولید کاغذ تحریر و روزنامه در کارخانه‌های داخلی متوقف شد

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کرد: تولید کاغذ روزنامه و تحریر در کارخانه‌های داخلی به علت حمایت نشدن از سوی دستگاه‌های متولی متوقف شد، چرا که تمام نیاز بازار از طریق واردات انجام شد و تولیدات این کارخانه‌ها یا دپو شد یا خمیر.

03 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13176
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کرد: تولید کاغذ روزنامه و تحریر در کارخانه‌های داخلی به علت حمایت نشدن از سوی دستگاه‌های متولی متوقف شد، چرا که تمام نیاز بازار از طریق واردات انجام شد و تولیدات این کارخانه‌ها یا دپو شد یا خمیر.

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسون صنایع اتاق ایران - عکس: زهرا رمضانی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: تولید کاغذ روزنامه و تحریر در کارخانه‌های داخلی به علت حمایت نشدن از سوی دستگاه‌های متولی متوقف شد، چرا که تمام نیاز بازار از طریق واردات انجام شد و تولیدات این کارخانه‌ها یا دپو شده است یا خمیر.

او توضیح داد:‌ واردات کاغذ تحریر و روزنامه به دلیل ارائه تسهیلاتی همچون ارز مبادله‌ای به واردکنندگان برای آن‌ها جذابیت دارد، از سوی دیگر حمایتی از تولیدکنندگان داخلی این محصول نمی‌شود که تمامی این عوامل دست‌به‌دست هم دانند تا کارخانه‌ها را به تعطیلی بکشانند.

روغنی گلپایگانی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار کاغذ ادامه داد: کارخانه چوب و کاغذ مازندران،‌ کاغذ تبریز و کارخانه پارس سه کارخانه تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور هستند که در سال 96 تولید جدی نداشتند. از این میان کارخانه پارس به تولید خمیر مشغول شده که صادرات خوبی در این زمینه داشته است، همچنین کارخانه چوب و کاغذ مازندران به تولید کاغذ بسته‌بندی ادامه داده که در این زمینه موفق عمل کرده است. از سال گذشته تاکنون با اینکه شعار «اقتصاد مقاومتی» مطرح بود، تقریباً هیچ کاغذ تحریر و روزنامه‌ای در کشور تولید نشده است.

او معتقد است کاغذ خارجی را حاضر هستیم به هر قیمتی تهیه کنیم اما برای تعیین قیمت کاغذ داخلی شرایط سختی برای تولیدکنندگان اعمال می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به شعار سال 97 اظهار کرد: در سال97 شرایط نه تنها بهتر نشده است،‌ بلکه شرایط بدتری هم پیش خواهد آمد.  با وجود اینکه امسال شعار حمایت از کالای ایرانی مطرح شده همچنان شرایط برای واردات تسهیل شده است، درحالی‌که برای تحقق این شعار باید از کاغذ داخلی حمایت و به آن‌ها امکانات داده شود.

او با انتقاد نسبت به عملکرد برخی دستگاه‌های دولتی بیان کرد: برخی نهادها مانند آموزش‌وپرورش و وزارت ارشاد از خرید کاغذ داخلی استقبال نمی‌کنند و به سمت خرید کاغذ وارداتی می‌روند.

به گفته روغنی گلپایگانی کارخانه‌های داخلی می‌توانند 60 درصد نیاز داخلی کاغذ روزنامه و 40 درصد نیاز کل کشور به کاغذ تحریر را برطرف کنند.

او ادامه داد: ما نمی‌خواهیم واردات کاغذ به کشور ممنوع شود، اما حداقل با حمایت از کارخانه‌های داخلی به آن‌ها امکان رقابت با محصولات خارجی داده شود.

در همین رابطه