رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم اردیبهشت 1397

در هفته گذشته اعداد و ارقامی مانند تعداد شغل‌های ایجادشده در آمریکا و نرخ تورم منطقه یورو طی ماه گذشته میلادی، تعداد شاغلان غیررسمی جهان، رشد درآمد شرکت اپل و ... جزو مهم‌ترین آمارهایی بودند که مورد توجه محافل رسانه‌ای و اقتصادی جهان قرار گرفتند.

15 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13325
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ای که گذشت اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه نمود:

2 میلیارد نفر

سازمان بین‌المللی کار: در حال حاضر بیش از دو میلیارد نفر از افراد شاغل جهان، در اقتصاد غیررسمی مشغول کار هستند که این رقم معادل 61 درصد از کل شاغلان جهان است.

73 میلیون کودک:

سازمان بین‌المللی کار: با وجود تلاش‌های انجام شده برای حمایت از کودکان کار، 73 میلیون کودک همچنان در مشاغل پرخطر به کار گرفته می‌شوند.

200 میلیون نفر

سازمان بین‌المللی کار: بیش از 200 میلیون نفر از جوانان جهان یا بیکارند و یا با وجود اشتغال به کار همچنان در فقر به سر می‌برند.

4 درصد

آنکتاد: کشورهای کم‌درآمد مجموعاً تنها 4 درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده‌اند، درحالی‌که یک‌پنجم جمعیت جهان در این کشورها سکونت دارند.

35.9 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): درآمد بعد از کسر مالیات شهروندان کشورهای عضو OECD به‌طور متوسط 35.9 درصد کمتر از درآمد آنها قبل از کسر مالیات است.

5.1 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): به‌طور متوسط 5.1 درصد از کارگران شاغل در کشورها عضو OECD در هفته 60 ساعت یا بیشتر (صرفاً در شغل اصلی خود) کار می‌کنند.

200 میلیارد دلار

فایننشال تایمز: مقامات تجاری واشنگتن از دولت چین خواسته‌اند در راستای کاهش 200 میلیارد دلاری کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین، اقدام به کاهش تعرفه‌ها و کم کردن یارانه صنایع نوپای خود نمایند. کسری تجاری آمریکا در برابر چین، در سال 2017 بیش از 330 میلیارد دلار بوده است.

23 درصد

فایننشال تایمز: تولید نفت ونزوئلا از 6 ماه قبل تاکنون حدود 23 درصد کاهش یافته است و تحلیل‌گران معتقدند هنوز هم احتمال کاهش بیشتر آن وجود دارد.

40 درصد

بانک جهانی: 40 درصد از مردم جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر بروز بحران آب در آنها وجود دارد.

164 هزار شغل

رویترز: در ماه آوریل (11 فروردین تا 10 اردیبهشت) حدود 164 هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است. نرخ بیکاری در آمریکا اکنون به 3.9 درصد رسیده است که پایین‌ترین میزان آن در بیش از 17 سال اخیر به شمار می‌رود.

37 درصد

یونیدو: 37 درصد از کل انرژی مصرفی در جهان به بخش صنعت اختصاص دارد. از طرفی یک‌سوم از حجم گازهای گلخانه‌ای منتشرشده در جو زمین بر اثر فعالیت‌های صنعتی تولید می‌شود.

22.8 میلیارد دلار

سی‌ان‌ان: شرکت اپل در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 22.8 میلیارد دلار صرف بازخرید سهام شناور خود نموده است که این میزان هزینه برای بازخرید سهام یک شرکت طی یک دوره سه‌ماهه، در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است.

84 درصد

مؤسسه مطالعات اقتصادی پترسون: نتایج یک مطالعه میدانی نشان می‌دهد که 84 درصد از چینی‌ها حتی اگر با جیب کاملاً خالی از خانه خارج شوند، از این بابت احساس نگرانی نمی‌کنند زیرا اطمینان دارند که می‌توانند با تلفن همراه خود همه پرداخت‌های لازم را انجام دهند

61.1 میلیارد دلار

رویترز: درآمد شرکت اپل در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی 61.1 میلیارد دلار گزارش شده است که در قیاس با دوره مشابه سال قبل بیش از 15 درصد افزایش نشان می‌دهد.

618 هزار بشکه

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: کشور آمریکا در سال 2017 به‌طور متوسط روزانه 618 هزار بشکه نفت از ونزوئلا وارد کرده است که این رقم معادل 41 درصد از کل صادرات نفت ونزوئلا است. آمریکا بزرگترین واردکننده نفت از ونزوئلا محسوب می‌شود.

1.8 درصد

یورو استات: در سال 2017 حجم انتشار گاز دی‌اکسید کربن حاصل از مصرف سوخت‌ها فسیلی در کشورها منطقه یورو، 1.8 درصد نسبت به سال 2016 افزایش نشان می‌دهد.

1.2 درصد

یورو استات: نرخ تورم در منطقه یورو طی دوره 12 ماهه منتهی به 30 آوریل 2018 (10 اردیبهشت 97) رقمی در حدود 1.2 درصد برآورد شده است.

در همین رابطه