رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پیشنهاد فعالان اقتصادی بوشهر

بوشهر به مبدأ صادرات ایران به قطر تبدیل شود

طی نشستی در اتاق بوشهر، فعالان اقتصادی این استان با حضور سفیر ایران در قطر، تنگناهای صادراتی به این کشور را بررسی کردند.

16 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13359
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فعالان اقتصادی استان بوشهر طی نشستی در اتاق این استان با حضور سفیر ایران در قطر چالش‌ها و تنگناهای صادراتی در ارتباط با این کشور را بررسی کرده و پیشنهاد‌ها خود را در راستای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی با قطر مطرح کردند.

تسریع در روند صادرات مواد فاسدشدنی، ترخیص شناورهای ایرانی از بنادر قطر، افزایش نظارت بر کالاهای صادراتی به قطر، تبدیل بوشهر به هاب منطقه‌ای برای صادرات به قطر، ایجاد بندر معین صادرات به قطر با هدف دسترسی به قیمت حمل‌ونقل یکسان و تشکیل کمیته مشترک صادراتی استان‌های فارس و بوشهر برای تجارت با قطر از جمله مشکلاتی موضوعاتی بود که از سوی فعالان اقتصادی بوشهری عنوان شد.

امیر شهریاری، عضو هیات نمایندگان اتاق بوشهر با اشاره به گسترده بودن راه‌های ارتباطی با قطر از نبود زیرساخت‌های مناسب در این رابطه انتقاد کرد و گفت: با تغییر و تحولات منطقه‌ای به یک‌باره ظرفیت بازار قطر فراروی ایران گشوده شد هرچند در این حوزه زیرساخت‌های موردنیاز فراهم نبود.

به باور وی تشکیل کمیته مشترک صادراتی فارس و بوشهر با قطر با توجه به موقعیت دو استان یاد شده می‌تواند تأثیر زیادی در رونق صادرات به قطر ایفا کند.

این فعال اقتصادی یادآورشد: تشکیل مناطق 9 گانه اتاق‌های کشور و قرار گرفتن فارس و بوشهر در یک منطقه می‌تواند دستاورهای مهمی برای این استان‌ها از طریق توسعه صادرات به قطر درپی داشته باشد.

شهریاری در ادامه باتوجه به پراکندگی مبدأهای صادراتی به قطر از نبود قیمت واحد برای حمل‌ونقل سخن گفت و تصریح کرد: تعیین بندر معین برای صادرات به قطر اهمیت زیادی دارد.

عبدالحسین مهربان دیگر عضو اتاق بوشهر گفت: استان بوشهر به چهار کشور حوزه خلیج‌فارس نزدیک است که از این ظرفیت باید استفاده بیشتری برای صادرات به قطر انجام شود. بوشهر همچنین می‌تواند به مرکزی برای صادرات کشورهای مختلف به قطر تبدیل شود که این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز است.

وی ادامه داد: چنانچه منطقه آزاد تجاری در استان بوشهر تشکیل شود قطری‌ها نیز به مراتب میل و رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بوشهر پیدا می‌کنند.

حسین حیدری، عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بوشهر نیز تأکید کرد: استان بوشهر آمادگی لازم برای صادرات سیمان، گچ، آهک، کلینکر به کشور قطر را دارد. البته نکته مهم در صادرات نظارت کافی بر کیفیت محصولات است تا از این طریق از بدنام شدن محصولات صادراتی جلوگیری شود.

عباس حمداوی از فعالان اقتصادی بوشهر مدت‌زمان لازم برای ترخیص شناورهای ایرانی از بنادر قطر را طولانی ارزیابی کرد و گفت: انتظار می‌رود مسئولان سفارت ایران در قطر این مهم را پیگیری کنند.

ظرفیت بالای بوشهر برای جذب سرمایه‌گذاری قطری‌ها

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بوشهر تصریح کرد: قطری‌ها تمایل زیادی دارند که بوشهر برای صادرات محصولات ایران به قطر و حتی کشورهای اروپایی به عنوان هاب منطقه تعیین شود؛ فاصله 120 مایلی بوشهر به قطر مهم‌ترین ظرفیتی است که بوشهر را تبدیل به یک ظرفیت خاص برای قطری‌ها کرده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: عمده محصولات صادراتی استان بوشهر به قطر تولیدات خود استان است که این نشان از ظرفیت‌های بالای بوشهر در امر صادرات به قطر است.

وی افزود: استان بوشهر از ظرفیت قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران قطری برخوردار است.

بر اساس اظهارات گزدرازی ایجاد یک نهاد مالی مشترک بین ایران و قطر برای فراهم شدن امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور از دیگر درخواست تجار و بازرگانان بوشهری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از صادرات استان بوشهر به قطر مواد یخچالی و فاسدشدنی است سرعت بخشی به روند صادرات چنین محصولاتی از اهمیت وافری برای صادرکنندگان بوشهری برخوردار است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران افزود: یکی از ظرفیت‌های قابل توجه استان بوشهر برای صادرات، مواد معدنی است که در این ارتباط با پیش‌بینی تدابیر لازم در بندر ام السعید می‌توان زمینه تسهیل این مهم را ایجاد کرد.

گزدرازی همچنین با اشاره به تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اظهار کرد: این اتاق که عمده اعضای آن از فعالان اقتصادی استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان هستند یک ظرفیت مناسب برای توسعه تجارت با قطراست.

محمدعلی سبحانی، سفیر ایران در کشور قطر نیز گفت: نگاه سفارت ایران در قطر این است که ظرفیت‌های صادراتی استان‌های جنوبی کشور به ویژه بوشهر به طور ویژه دیده شود. قطری‌ها بالاترین درآمد سرانه را به خود اختصاص داده و به تناسب این درآمد سرانه بالا به دنبال تأمین کالای باکیفیت هستند.

وی یادآور شد: جمعیت کشور قطر نزدیک به سه میلیون نفر است که این جمعیت از تابعیت‌های مختلفی تشکیل شده و این تنوع تابعیتی ذائقه مصرفی آنها را نیز متنوع کرده است.

سفیر ایران در قطر با اشاره به سفر استاندار فارس به قطر برای افزایش سطح تجارت و بازرگانی بین تجار استان فارس و قطر گفت: این سفر پیش‌زمینه بسیار خوبی برای حل مشکلات تجار استان فارس شد که این رویه باید برای تجار استان بوشهر نیز با سفر هیاتی تجاری به قطر فراهم شود.

سبحانی اظهار کرد: با سازمان‌دهی مناسب صورت گرفته مشکلی برای صدور ویزای قطر برای ایرانی‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: رویکرد سفارت ایران در قطر تسهیل و حمایت ویژه از تمامی تجار و بازرگانان ایرانی برای صادرات به قطر است و در این راه فعالیت‌های خود را معطوف به فعالیت به چند تاجر خاص نمی‌کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر ادامه داد: دولت و در رأس آن رئیس‌جمهور نگاه واقعی و کلان به مسائل اقتصادی دارند که این نگاه کارشناسانه ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه تجارت با قطر محسوب می‌شود.

سبحانی در ارتباط با صادرات محصولات مختلف به کشور قطر عنوان کرد: خرما از نیازمندی‌های کشور قطر است اما کیفیت خرما برای طرف قطری اهمیت فراوان دارد. تجار برای صادرات این محصول باید با بسته‌بندی مناسب و ذائقه شناسی خود بتوانند صادرات خرما را از ایران به قطر افزایش دهند.

محمدعلی سبحانی، استاندار بوشهر نیز یادآور شد: نگاه بوشهر در حوزه صادرات نباید تنها معطوف به قطر شود. بازار قطر برای استان بوشهر یک فرصت است اما این فرصت همیشگی نیست و باید از این فرصت برای حضور در سایر بازارهای جهانی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این ارتباط نیاز است اتاق ب و حوزه اقتصادی استانداری بوشهر موانع فراروی توسعه صادرات به قطر را جمع‌بندی و به سفیر ایران در قطر ارائه دهند.

گراوند بیان کرد: بوشهر در گذشته مرکز تجارت کشور بوده و اکنون تجار آن باید با فعالیت‌های خود بتوانند پیشینه درخشان استان بوشهر در زمینه تجارت را احیا کنند.

استاندار بوشهر یادآور شد: فعالان بخش خصوصی به میزان اثرگذاری آنها در این عرصه مهم می‌توانند از حمایت دولت برخوردار شوند. نخستین شرط حمایت از کالای ایرانی کیفیت است که در موضوع صادرات این مقوله مهم باید همواره مورد توجه صادرکنندگان باشد.

در همین رابطه