رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

سفیر بلغارستان در دیدار با رئیس اتاق ایران خبر داد

آغاز گفت‌وگوی صنعتی اروپا و ایران؛ 10 روز دیگر

سفیر بلغارستان در ایران طی دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تشریح جزئیات سفر وزیر اقتصاد این کشور به ایران، گفت: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرف 10 روز آینده گفت‌وگوی صنعتی اروپا با ایران آغاز می‌شود و اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اروپا به ایران سفر خواهند کرد.

19 اردیبهشت 1397
کد خبر : 13412
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر بلغارستان در ایران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ملاقات کرد. در این نشست برنامه سفر و جزئیات دیدار وزیر اقتصاد این کشور به ایران مطرح شد و موضوع خروج آمریکا در برجام نیز مورد توجه قرار گرفت.

آریستو پولنداکوف، سفیر بلغارستان در ایران، با اشاره به ریاست دوره بلغارستان در اتحادیه اروپا، از آغاز  گفت‌وگوی صنعتی اروپا با ایران خبر داد که قرار است طی 10 روز آینده آغاز شود و اعضای کمیسیون انرژی و محیط زیست اروپا به ایران سفر کنند.

وی تأکید کرد: اروپا در مورد چگونگی ارتباط مستقیم شرکت‌های فعال در این منطقه با شرکت‌های ایرانی وارد مذاکره می‌شود و این مهم در حوزه‌های ماشین‌سازی، داروسازی، تکنولوژی‌های اطلاعاتی و نساجی خواهد بود.

وی همچنین به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مورد خروج این کشور از توافقات هسته‌ای (برجام) اشاره و تأکید کرد: اروپا و ایران باید در این شرایط حساس و مهم با واقع‌بینی و استفاده بهینه از موقعیت‌ها بر اساس حفظ منافع دو طرف حرکت کنند.

پولنداکوف در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سفر وزیر اقتصاد بلغارستان به ایران و حضور وی به همراه هیات اعزامی در اتاق ایران در تاریخ 24 اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: در این سفر علاوه بر فعالان اقتصادی، جمعی از نمایندگان پارلمان این کشور و استانداران سه منطقه مهم بلغارستان حضور خواهند داشت.

بر اساس اظهارات سفیر بلغارستان در ایران، بازدید از یکی از پارک‌های صنعتی در حوالی تهران، ملاقات با معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی و حضور در پارلمان بخش خصوصی ایران از جمله برنامه‌هایی است که در طول سفر وزیر اقتصاد بلغارستان به ایران صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: موضوع اصلی مذاکرات این هیات اقتصادی خواهد بود.

موضع‌گیری‌های بی‌منطق سرنوشت‌ساز نیستند

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از موضع‌گیری منطقی اروپا و کشور بلغارستان در مورد برجام سپاس‌گزاری کرد و گفت: به باور ما کشور آمریکا هم‌زمان با حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا این کشور از برجام خارج و حال این موضوع به صورت رسمی اعلام شد.

وی تأکید کرد: ما باور داریم که گذشته قابل تکرار نخواهد بود. البته گاهی موضع‌گیری‌ها زحمتی را به وجود می‌آورند ولی اگر بر اساس منطق نباشند، نمی‌توانند به طور کامل سرنوشت‌ساز باشند. مطمئن هستیم با کشورهای دوست روابط خود را ادامه می‌دهیم.

شافعی در مورد حضور وزیر اقتصاد بلغارستان در ایران نیز پیشنهاد تأسیس شورای مشترک ایران و بلغارستان را یادآوری کرد و افزود: همچنین در گذشته تفاهماتی با کنفدراسیون صنعتگران و کارفرمایان این کشور صورت گرفته بود که هنوز اجرایی نشده است که این موضوع باید پیگیری شود.

وی همچنین با تأکید بر رویکرد اتاق ایران مبنی بر اهمیت برقراری روابط استانی ایران با دیگر کشورها تصریح کرد: حضور استانداران در این هیات می‌تواند زمینه توسعه روابط اقتصادی دو کشور را بر اساس ظرفیت‌های منطقه‌ای بین دو کشور فراهم کند. بنابراین اتاق ایران نیز تلاش می‌کند با دعوت از استانداران مناطقی که ظرفیت همکاری اقتصادی با استان‌های مهم بلغارستان دارند، زمینه مساعدی برای توسعه همکاری‌ با بلغارستان ایجاد کند.

در همین رابطه