رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

تکاپوی هند و ژاپن برای عبور از تحریم نفت ایران

هند و ژاپن به عنوان اصلی‌ترین خریداران نفت ایران راه‌های مختلفی را برای تامین نفت مورد نیاز خود امتحان می‌کنند. یکی به دنبال گرفتن معافیت از تحریم هاست و دیگری خرید های طولانی مدت را در دستور کار قرار داده است.

12 خرداد 1397
کد خبر : 13757
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

خروج آمریکا از برجام و فرصت 6 ماهه وزارت خزانه‌داری این کشور برای اعمال تحریم‌های نفتی، از همین حالا موازنه بازار نفت را بر هم زده است.

افزایش نوسانات قیمت نفت در ماه‌های اخیر نشانه‌ای بر تغییر پیش‌بینی‌ها درباره شرایط عرضه و تقاضا در بازار طلای سیاه است. خریداران نفت ایران این روزها در حال ارزیابی شرایط تحریم‌های آمریکایی بر صادرات نفت ایران هستند. برخی از این کشورها برای معافیت از این تحریم‌ها در حال مذاکره با آمریکا هستند و برخی دیگر راه‌های جایگزین را دنبال می‌کنند.

پالایشگاه دولتی بهارات پترولیوم هند در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، خواستار خرید یک میلیون بشکه نفت اضافی از شرکت ملی نفت ایران برای ژوئن شد.

طبق گزارش رویترز، این اقدام پالایشگاه دولتی بهارات پترولیوم نشان می‌دهد که پالایشگاه‌ها تلاش می‌کنند پیش از مهلت نوامبر که از سوی آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه بخش نفتی ایران داده شده است، خریدشان را جلو بیندازند.

هند بزرگترین مشتری نفتی ایران پس از چین بوده و یکی از معدود کشورهایی است که در دوران تحریم‌های غربی قبلی به خرید نفت از ایران ادامه داد. واردات نفت هند از ایران و مکانیسم پرداخت از تهدید تحریم آمریکا متاثر نشده است.

یک مقام دولتی هندی اظهار کرد یک هیات هندی که در آن مقامات وزارت دارایی، نفت و خارجه حضور دارند، هفته جاری از روز دوشنبه به کشورهای اروپایی سفر خواهند کرد تا راه‌های ادامه تجارت با ایران به رغم تحریم‌های آمریکا را بررسی کنند.

از سوی دیگر یک مقام وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن از رایزنی این کشور برای معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران خبر داد.

دایسوکه هیروتا، یک مقام وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن به پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: شرکتهای ژاپنی نمی‌خواهند واردات نفتشان از ایران را متوقف کنند.

وی در ادامه افزود: ژاپن در دوران تحریم‌های قبلی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، معافیت گرفته بود و تصور می‌کند برای ادامه این میزان واردات از ایران همچنان از آمریکا معافیت بگیرد.

احتمال پیدایش بابک زنجانی های جدید

در همین حال بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به احتمال شکل گیری بابک زنجانی های جدید در شرایط کنونی، گفت: باید از تجربیات گذشته برای جلوگیری از رشد بابک زنجانی های جدید بهره برد و روی افراد جدید بررسی‌های لازم را انجام داد.

وزیر نفت افزود: باید سازوکارهایی برای انجام مراقبت های کاملی تعیین شود تا چنین افرادی راه به جایی نبرند، چراکه احتمال پیدایش چنین افرادی وجود دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، با بیان اینکه هم اکنون زمان کار کاسبان تحریم است، تصریح کرد: وزارت نفت تلاش می کند که با تعیین سازوکارهایی اجازه ندهد که بابک زنجانی های جدید رشد کنند.

موضوعات :
در همین رابطه