رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

موگرینی:

اجرای برجام برای عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران لازم است

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید: اجرای توافق در هر دو زمینه تعهدات هسته‌ای و اقتصادی باید ادامه یابد چراکه بخش ضروری دیگر این توافق رفع تحریم‌ها و فرصت‌هایی است که این توافق برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجارت با ایران فراهم می‌کند؛ البته ظریف در سفر به آفریقای جنوبی گفته که هنوز ایران بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده است.

23 خرداد 1397
کد خبر : 13886
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بار دیگر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق برجام دفاع کرد. او دلیل این کار در چند مورد ارزیابی می‌کند: دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه‌حل مسائل بین‌المللی است؛ ما برای اعتبار اتحادیه اروپا و حفظ منافع‌مان کماکان متعهد به حفظ توافق هسته‌ای هستیم.

موگرینی روز گذشته، در پارلمان اروپا دلیل اهمیت گفت‌وگو درباره مسائل بین‌المللی را دیدار روز گذشته سران آمریکا و کره شمالی عنوان کرد و گفت این دیدار همچنین یک نشانه روشن از این حقیقت است که راه دیپلماتیک اغلب چالش‌برانگیز و حتی سخت‌ترین راه برای دنبال کردن است، اما همیشه نتیجه‌بخش است. این همان مسیری است که جامعه بین‌الملل و اتحادیه اروپا بیش از یک دهه با ایران دنبال کردند که به حصول توافق هسته‌ای با این کشور منجر شد.

به گزارش «ایسنا»، موگرینی حفظ برجام را در راستای منافع امنیتی اروپا و منافع امنیتی جهان می‌داند: «از طریق این توافق ما از اشاعه هسته‌ای و یک مناقشه منطقه‌ای جلوگیری کردیم. این توافق نزدیک به سه سال است که اجرا می‌شود. ایران همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند که آخرین بار آن چند هفته پیش بود، به تعهدات هسته‌ای خود پایبند است.»

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آنچه امروز تغییر کرده این است که آمریکا روز هشتم ماه مه تصمیم یکجانبه خود برای خروج از برجام را اتخاذ کرد، توافقی چندجانبه که به‌طور یکپارچه در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

بعد از خروج برجام، اتحادیه اروپا به اقدام عملی درزمینهٔ حمایت از برجام دست‌زده است و موگرینی به نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صوفیه در 16 می اشاره می‌کند: «از یک ماه پیش تاکنون جامعه بین‌الملل به حمایت قوی خود از توافق هسته‌ای با ایران ادامه داده است چراکه هیچ جایگزین بهتری وجود ندارد و جهان نمی‌تواند یک رقابت هسته‌ای را به‌ویژه در منطقه خاورمیانه تاب بیاورد. دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای یعنی فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین نیز از این توافق حمایت کرده‌اند. ما همچنین نشست کمیسیون مشترک را پس از خروج آمریکا از توافق برگزار کردیم و کار روی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای کماکان ادامه دارد، این برای امنیت ضروری است؛ برای امنیت خودمان و امنیت منطقه. ما تضمین می‌کنیم که فارغ از خروج آمریکا از توافق این اتفاق خواهد افتاد.»

 اجرای برجام درزمینهٔ هسته‌ای و اقتصادی

«اجرای توافق در هر دو زمینه تعهدات هسته‌ای و اقتصادی باید ادامه یابد چراکه بخش ضروری دیگر این توافق رفع تحریم‌ها و فرصت‌هایی است که این توافق برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجارت با ایران فراهم می‌کند.» این تاکید فدریکا موگرینی است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تمام تحریم‌های ثانویه به‌شدت دردسرساز است و باید رسیدگی شود. پیش از همه توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو و به‌علاوه دیگر اعضای جامعه بین‌الملل.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی پس از اجرای برجام، تجارت با ایران را با حسن نیت آغاز کرده‌اند، گفت: «اما برخی از آن‌ها تاکنون اعلام کرده‌اند که برای پرهیز از مجازات آمریکا تعامل خود با ایران را متوقف خواهند کرد. دیگران نیز اعلام کرده‌اند که از مذاکرات خود (با ایران) که پیشتر آغاز کرده بودند کنار خواهند رفت، چیزی که در راستای منافع اروپا نیز نیست.»

موگرینی تاکید کرد: «این شرایط فشار زیادی را به‌ویژه از سوی کسانی که همواره با توافق مخالف بودند ایجاد کرده است. علاوه بر این اعتبار جامعه بین‌الملل، نظام چندجانبه‌گرایی و نظام سازمان ملل زیر سؤال رفته است. ما به‌طور متحد، قاطع و محکم برای حفظ هم‌زمان منافع امنیتی و حاکمیت اقتصادی‌مان عمل کرده‌ایم و این‌یک انگیزه برای ایران است تا به اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش همچنان ادامه دهد، هر جایگزین دیگری پیامدهای فاجعه‌بار خواهد بود و بدون استثناء امنیت ما را کاهش خواهد داد.»

موگرینی با اشاره به اقدامات اخیر کمیسیون اروپا برای اجرای مقررات مسدودکننده به‌منظور محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، اظهار داشت: «همان‌طور که گفته‌ام ما با وزیران امور خارجه کشورهای عضو در شورای روابط خارجی روی این مسئله کار کردیم، ما روی لزوم ترکیب تلاش‌هایمان در سطح اتحادیه اروپا با تلاش‌های در حال انجام در سطح کارشناسان به همراه اقدامات فردی کشورهای عضو برای محافظت از اپراتورهای اقتصادی ملی‌شان متمرکز بودیم. این تنها راهی است که می‌توان به‌طور مؤثر اقدامات در سطح اتحادیه اروپا و اقدامات ملی را در فرمت همکاری ترکیب کرد.»

 ظریف: هنوز بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده‌ایم

روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در سفری دو روزه به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: «پنجشنبه هفته گذشته آخرین دور گفت‌وگوهای کارشناسی بین ایران و گروه 1+4 در تهران انجام شد و در این مذاکرات اعضای باقی‌مانده در برجام تعهد خود را برای اینکه اقدامات لازم را انجام دهند، برای دادن تضمین به ایران جهت اینکه کشورمان از دستاوردهای اقتصادی برجام بهره‌مند شود بار دیگر اعلام کردند.»

به گزارش «ایرنا»، او بابیان اینکه ما هنوز بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده‌ایم، ادامه داد: «البته همکاران ما در اتحادیه اروپا و همچنین در چین و روسیه مشغول کار بر روی همین بسته هستند و در سفیر اخیر آقای رئیس‌جمهور به چین برای شرکت در اجلاس سران شانگهای، آقای روحانی در حاشیه این اجلاس با روسای چین و روسیه در ارتباط با همین موضوع گفت‌وگو کردند.»

ظریف بابیان اینکه همه مشغول بررسی روش‌های مختلف برای دادن تضمین جهت اینکه ایران از امتیازات برجام بهره‌مند شود هستند، تصریح کرد: «فرصت محدود است و ما در این فرصت محدود مشغول رایزنی‌های گسترده با اعضای برجام و همچنین شرکای خود در خارج از برجام هستیم.»

موضوعات :
در همین رابطه