میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

حمیدرضا صالحی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری اتاق ایران

از ظرفیت انرژی ایران برای جذب سرمایه‌گذاران اروپایی استفاده نشده است

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به جایگاه اول ایران در زمینه انرژی تصریح کرد: باید این مزیت و دیگر مزیت‌ها موجب شود کشورهای غربی امضاکننده برجام احساس کنند آینده اقتصادی‌شان با ایران بهتر می‌شود.

09 تیر 1397
کد خبر : 13983
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمتر از یک ماه تا پایان فرصت 90 روزه ترامپ به شرکت‌ها برای توقف فعالیتشان در ایران مانده است. به دنبال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره ادامه همکاری‌های اقتصادی با اتحادیه اروپا در قالب این توافق‌نامه بین‌المللی ادامه دارد.

در حالی که سران کشورهای اروپایی مخالفت خود را با این اقدام ترامپ اعلام می‌کنند،‌ این روزها توقف فعالیت برخی شرکت‌های اروپایی در ایران آغاز شده است.

حمیدرضا صالحی، عضئ هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است که اتحادیه اروپا تلاش دارد برجام را به هر صورت که شده حفظ کند. او درباره اینکه چگونه ایران و اروپا می‌توانند در قالب این قرارداد رابطه‌شان را با یکدیگر ادامه دهند به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: ایران باید شرایط اقتصادی خوبی فراهم کند تا بتوان سرمایه‌گذاران اروپایی را به ماندن در ایران ترغیب کرد. به عنوان مثال باید پروژه‌های اقتصادی و زیرساختی خود را به سرمایه‌گذاران اروپایی ارائه دهیم.

او تصریح کرد: طی این 10 سال پروژه‌های زیربنایی انجام نشده زیادی روی زمین مانده است که می‌توان آن‌ها را به عنوان پروژه‌های جذاب به اروپایی‌ها ارائه داد تا به ماندن در برجام رغبت پیدا کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد تیم اقتصادی دولت گفت:‌ سیاسیون باید به دنبال تقویت روابط اقتصادی با اروپا باشند و از ظرفیت‌های آنان بهره‌برداری کنند. در فضای پسابرجام باید ده‌ها قرارداد مانند قرارداد توتال و رنو منعقد می‌کردیم. در همین شرایط فعلی نیز اگر تلاش کنیم 20 برند اروپایی در ایران ماندگار شوند، برجام می‌تواند ادامه یابد.

صالحی با بیان اینکه رفتارمان در مجامع بین‌المللی باید تغییر یابد، اظهار کرد: اگر دیپلماسی سیاسی در کنار دیپلماسی اقتصادی باشد و دیپلماسی اقتصادی منجر به اخذ پروژه‌های صادراتی شود، آینده روشن خواهد بود. از سوی دیگر در حوزه‌های سیاسی و بین‌الملل نباید فضایی ایجاد شود که افکار عمومی دنیا نسبت به ایران نگاهی مانند نگاه ترامپ داشته باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران همچنین معتقد است از ظرفیت‌های انرژی ایران استفاده کافی نشده است.

صالحی با اشاره به جایگاه اول ایران در زمینه انرژی تصریح کرد: باید این مزیت و دیگر مزیت‌ها موجب شود کشورهای غربی امضاکننده برجام احساس کنند آینده اقتصادی‌شان با ایران بهتر می‌شود. چنانچه ایران حتی می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شده و دیگر کشورها را به خود وابسته کند.

او به درآمدهای ارزی ناشی از نفت اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از این درآمدها با دلار است و طی چند ماه اخیر شریان‌های ورودی ارز با سیاست‌های آمریکا محدود شده‌ است. در نتیجه طی این چند ماه درآمدهای ارزی به صورت عملیاتی وارد کشور نشد که یکی از دلایل افزایش قیمت ارز همین است.

صالحی با تأکید مجدد بر لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های غلط اقتصادی اظهار کرد: در حال حاضر غربی‌ها بیش از 700 هزار بشکه نفت از ما می‌خرند که اگر تحریم‌ها اجرایی شود آن‌ها نفت را نمی‌خرند و درآمد نفتی کاهش می‌یابد. بهترین راه این است که بخش خصوصی در چنین شرایطی صادرات غیرنفتی انجام دهد و این امر نیاز جدی به حمایت دولت دارد.

موضوعات :
در همین رابطه