رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

کیوان کاشفی در کارگروه توسعه صادرات کرمانشاه مطرح کرد

توسعه زیرساخت‌های مرزی، پیش‌نیاز استفاده از ظرفیت بازار عراق

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران در کارگروه توسعه صادرات کرمانشاه بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بازار عراق تأکید کرد و یکی از پیش‌نیازهای تحقق این امر را منوط به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در مرزهای تجاری کرمانشاه دانست.

02 تیر 1397
کد خبر : 13997
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ضمن تأکید بر لزوم استفاده بیش‌ازپیش از ظرفیت‌های بازار عراق، گفت: برای این منظور باید زیرساخت‌های لازم در مرزهای تجاری کرمانشاه فراهم شود به‌گونه‌ای که تجار و بازرگانان بتوانند با صرف کمترین زمان و هزینه و بدون وارد شدن در بروکراسی‌های معمول اداری، مبادلات خود با کشور عراق را به انجام دهند.

کیوان کاشفی در کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه که با حضور حسن دانایی فر، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه برگزار شد، درخواست کرد هرچه زودتر ساماندهی مرز پرویزخان و تسهیل و روان‌سازی جریان صادرات در این مرز به‌منظور کاهش هزینه‌های تجار اجرایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه از اجرای طرح سوآپ نفتی هم یاد کرد که می‌تواند درآمد و اشتغال‌زایی خوبی برای کشور و کرمانشاه داشته باشد و تأکید کرد: اتاق بازرگانی برای اجرای این طرح آماده همکاری است.

کاشفی با اشاره به مشکلاتی که پیش روی تجار و بازرگانان برای تردد از مرز خسروی وجود داشت، ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، تردد تجار و بازرگانان از این مرز مجاز شد.

وی تجهیز یک آزمایشگاه به‌منظور تسهیل در صادرات برخی اقلام مانند خشکبار و... را نیز ضروری خواند.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین درخواست لغو «شهادت منشأ» از سوی طرف عراقی برای صادرات کالا از ایران را مطرح و تصریح کرد: این مساله مشکلات زیادی برای تجار ایرانی ایجاد کرده و باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا به‌جای «شهادت منشأ» منحصراً به گواهی مبدأ کفایت شود که رویه‌ای بین‌المللی است.

کاشفی از پیگیری برای برپایی نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در کردستان عراق و خصوصاً سلیمانیه خبر داد که تلاش می‌شود در پاییز امسال و در صورت صدور مجوز از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شود.

وی در پایان بر لزوم توجه ویژه به بازار سوریه هم تأکید کرد و ادامه داد: عراق می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به بازار سوریه باشد.

بازار 300 میلیارد دلاری پساداعش در عراق را از دست ندهیم

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: خسروی نزدیک‌ترین نقطه برای دسترسی به بازار سوریه است.

حسن دانایی‌فر از مزیت‌های مرزی استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: کرمانشاه بیشترین گذرگاه‌های مرزی را با عراق دارد که این یک فرصت هم برای مردم منطقه و هم در بعد ملی است.

وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت مرزها هم می‌تواند وضعیت  اقتصادی کشور را از شرایط کنونی نجات دهد و هم انباشت رنج‌ها و مشکلات کرمانشاه از زمان جنگ تاکنون را تا حدودی مرتفع کند.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور  پیگیری وضعیت مرزهای کرمانشاه را بر مسئولین کشور واجب دانست و افزود: از مهم‌ترین این مرزها می‌توان به مرز خسروی اشاره کرد که پیگیری برای بازگشایی آن ادامه دارد.

به گفته دانایی‌فر در جلساتی که تاکنون برای مرز خسروی برگزار شده تصمیمات خوبی اتخاذ شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مجوز خروج تجار و بازرگانان از این مرز اشاره کرد که گامی برای بازگشایی اساسی این مرز است.

وی خاطرنشان کرد: مرز خسروی از دیرباز مرز سنتی کشور ایران با عراق بوده که با اهتمامی که برای بازگشایی آن وجود دارد، حتماً به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه به مرز سومار هم اشاره داشت که اخبار خوبی از آن به گوش می‌رسد و تأکید کرد: مخالفت‌های زیاد و شدیدی هم در داخل کشور و هم در عراق برای بازگشایی این مرز وجود داشت، اما این مرز اکنون نه به‌عنوان یک بازارچه بلکه به‌عنوان گذرگاه رسمی مسافری و بازرگانی از سوی طرف عراقی شناخته می‌شود.

وی یادآوری کرد: مرز سومار تنها 80 کیلومتر با مرکز عراق یعنی بغداد فاصله دارد و در این مسیر هیچ مشکل امنیتی، اجتماعی و ... نیز وجود ندارد.

دانایی‌فر در ادامه از ظرفیت عظیمی که در بازسازی عراق در زمان پساداعش و پس از انتخابات داخلی عراق ایجاد شده هم یاد کرد و گفت: عراق کشور ثروتمندی است و حداقل برآوردی که از بازار بازسازی آن داریم 300 میلیارد دلار است که نباید آن را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند در حوزه خدمات فنی و مهندسی به‌خوبی وارد عراق شود، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در بعد پرداخت مطالبات شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در عراق وجود داشت در حال حل شدن است و طی روزهای اخیر شاهد وصول مطالبات این شرکت‌ها هستیم.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه تصریح کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی کرمانشاه هم می‌توانند به‌خوبی در بخش مرکزی و هم اقلیم عراق ورود کنند.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور درباره پتانسیل‌های گردشگری بین ایران و عراق نیز افزود: سالانه 2.5 میلیون عراقی به ایران می‌آیند و همین تعداد ایرانی نیز به عراق سفر می‌کنند.

وی با اشاره به گردشگری سلامت و سیاحی که عراقی‌ها به ایران دارند، تأکید کرد: متأسفانه سهم کرمانشاه از این بازار بسیار کم است.

به گفته این مسئول، دو کشور در زمینه انرژی هم مراودات تجاری خوبی دارند، به‌گونه‌ای که امسال حجم صادرات گاز به عراق دو تا سه برابر سال گذشته خواهد بود.

دانایی‌فر تأکید کرد: ما از کرمانشاه دو خط انتقال برق به عراق داریم که یکی خط 1200 مگاواتی کرمانشاه به دیالی و دیگری خطر قدیمی 163 مگاواتی قصر شیرین به خانقین است.

وی خواستار پای‌کار آمدن بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاه و صادرات برق به عراق شد و تأکید کرد: اگر بخش خصوصی پای‌کار بیاید، قراردادها با عراق را برای آنها هماهنگ می‌کنیم.

دانایی‌فر از توافق برای ایجاد یک شرکت حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور هم یاد کرد و ادامه داد: شهرک صنعتی مشترک دو کشور نیز باید هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

مشاور معاون اول رئیس‌جمهور بر لزوم توسعه واردات ایران از عراق هم تأکید کرد و افزود: به‌منظور استمرار روابط اقتصادی با عراق به واردات از این کشور هم نیاز داریم، زیرا روابط یکسو چندان پایدار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ایران سالانه 35 میلیارد دلار واردات از امارات دارد، اظهار کرد: عراق می‌تواند جایگزین امارات در این حوزه شود.

دانایی‌فر خاطرنشان کرد: باید پیگیر برپایی نمایشگاه‌های توانمندی ایران در عراق هم باشیم.

وی معتقد است، برای استفاده بهینه از این شرایط و مزیت‌هایی که در عراق وجود دارد تعداد گذرگاه‌های کنونی که با این کشور داریم کم است.

دانایی‌فر با بیان اینکه باید تلاش کنیم از عراق به سمت سوریه حرکت کنیم، افزود: مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه برای دسترسی به بازار سوریه و حتی مدیترانه است.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: کارهای بزرگ‌تری در روابط اقتصادی ایران و عراق خصوصاً با سوریه باید صورت بگیرد که عمده آن از مسیر کرمانشاه است.

وی در پایان به برقراری سوآپ نفت از کرکوک به ایران هم اشاره داشت و برقراری آن را یک ضرورت خواند که می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی در کشور ایجاد کند، اما باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای این‌کار فراهم شود.

پیگیری‌ برای بازگشایی مرز خسروی

استاندار کرمانشاه گفت: قدم‌های خوبی برای بازگشایی مرز خسروی برداشته شده، اما هنوز به هدف اصلی نرسیده‌ایم.

هوشنگ بازوند از پیگیری‌ها برای بازگشایی مرز خسروی یاد کرد و افزود: اگرچه قدم‌های بسیار خوبی برای بازگشایی این مرز برداشته شده اما هنوز به اهداف مورد نظر نرسیده‌ایم.

وی مرز خسروی را یک فرصت استثنایی و بازگشایی آن را مطالبه و خواسته عمومی مردم کرمانشاه دانست و عنوان کرد: بازگشایی این مرز از بعد روحی و روانی هم به مردم منطقه امید می‌دهد و بخشی از شوک ایجاد شده بر اثر زلزله را از بین خواهد برد.

استاندار کرمانشاه اشاره‌ای هم به زیرساخت‌های مرزی کرمانشاه داشت و افزود: وضعیت این زیرساخت‌ها اکنون اصلاً مناسب نبست.

به گفته مدیر ارشد استان کرمانشاه، مرزها باید یک فرصت برای کرمانشاه باشد نه به لحاظ نداشتن زیرساخت به یک تهدید تبدیل شود.

بازوند مرز سومار را از جمله مناطقی اعلام کرد که راه دسترسی و جاده آن بسیار نامناسب است و افزود: سه ماه از مصوبه اصلاح راه دسترسی گیلانغرب به سومار  می‌گذرد، اما تاکنون کار مهمی انجام نشده است.

وی تأکید کرد: توقع داریم مسئولین کشور حساسیت بیشتری نسبت به مرزهای ما داشته باشند، زیرا این مرزها اگرچه در کرمانشاه واقع شده‌اند اما بر روی اقتصاد کشور اثر دارند.

استاندار کرمانشاه حرکت مسئولین برای توسعه زیرساخت مرزهای کرمانشاه را کند دانست و خاطرنشان کرد: توقع دارند کار بیشتر را در استان خود ما انجام دهیم و این در حالی است که ما در داخل استان محدودیت‌هایی داریم.

بازوند در ادامه بازاریابی را یکی از نقاط ضعف تجار اعلام کرد و یادآور شد: نیازمند تجدیدنظر در دیپلماسی تجاری هستیم تا از بازارهای صادراتی استفاده بهتری ببریم.

بازوند گفت: تنها در این صورت است که می‌توانیم ادعا کنیم به بعد برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی رسیده‌ایم.

رشد 27 درصدی صادرات کرمانشاه در 3 ماهه امسال

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه از صادرات 593 میلیون دلار کالا از مرزهای استان طی سه‌ماهه امسال خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد رشد داشته است.

خلیل حیدری اظهار کرد: در سه‌ماهه اول امسال 593 میلیون دلار کالا به وزن یک‌میلیون و 202 هزار تن از مرزهای استان کرمانشاه صادر شده است.

وی ادامه داد: با وجود تعطیلات زیادی که طی سه‌ماهه امسال داشتیم، اما میزان صادرات کالا از نظر ارزش 27 درصد و از نظر وزنی هفت درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه میزان واردات کالا در سه‌ماهه امسال را نیز شش میلیون دلار  اعلام کرد که عمدتاً مواد اولیه بوده است.

حیدری بیشترین صادرات صورت گرفته را به ترتیب مربوط به مرزهای سومار، پرویزخان، خسروی، شیخ صله و شوشمی دانست.

وی خاطرنشان کرد: مرز سومار رشد بسیار خوبی در بعد صادرات در سال‌های اخیر داشته و از 256 میلیون دلار در سال 95 به 790 میلیون دلار در سال 96 رسیده و پیش‌بینی می‌کنیم امسال میزان صادرات از این مرز تا یک میلیارد دلار هم برسد.

به گفته این مسئول، عمده کالاهایی که از مرز سومار صادر می‌شود کالاهای با ارزش زیاد است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه تعداد اقلام صادراتی استان را نیز حدود 293 مورد اعلام کرد که به 26 کشور جهان شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، امارات، قطر و ... صادر شده است.

حیدری سهم کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان از صادرات سه‌ماهه امسال را 79 میلیون دلار اعلام کرد که عمدتاً صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک، رب گوجه، محصولات لبنی و ... بوده است.

وی افزود: در سه‌ماهه اول امسال حدود 34 درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای استان کرمانشاه صورت گرفته است.

در ادامه غفار محمدی دبیر اتاق تعاون استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه نباید اجازه دهیم سهم ما از بازار عراق از دست برود، عنوان کرد: ما هنوز سهم دقیق خود را از بازار عراق مشخص نکرده‌ایم.

وی مهم‌ترین مشکل پیش روی تجار و بازرگانان را بازاریابی دانست که باید تمرکز بیشتری روی این موضوع صورت گیرد.

در همین رابطه