رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

فوربس گزارش می‌دهد

سبقت خودروهای کره‌ای از رقبای ژاپنی و آلمانی در رتبه‌بندی‌های کیفی

تا همین 20 سال قبل تنها کسانی خودروی کره‌ای می‌خریدند که پول یا اعتبار کافی برای خرید خودروهای ژاپنی، آمریکایی یا اروپایی نداشتند؛ اما امروز خودروهای کره‌ای جایگاه ممتازی در جهان دارند.

05 تیر 1397
کد خبر : 14055
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دو دهه قبل خودروهای کره‌ای تنها برای کسانی که پول یا امتیاز اعتباری کافی برای خرید خودروهای ژاپنی، اروپایی یا آمریکایی نداشتند، یک گزینه محسوب می‌شدند؛ البته نه یک گزینه مطلوب، بلکه گزینه‌ای از سر اجبار و در حد تأمین رضایت نسبی.

امروز اما اوضاع کاملاً برای کره‌ای‌ها فرق کرده است، به‌طوری که طبق رتبه‌بندی مؤسسه معتبر جی‌دی پاور (J.D.Power) –که در حوزه تبلیغات، سنجش کیفیت کالاها و میزان رضایت مشتریان از برندها در صنایع مختلف فعالیت می‌کند- خودروسازان برجسته کره جنوبی شامل کیا موتورز، هیوندای و جنسیس از لحاظ کیفی حتی بالاتر از خودروسازان ابرقدرتی مانند تویوتا و بی‌ام‌و قرار گرفته‌اند.

بر اساس رتبه‌بندی اولیه موسسه جی‌دی پاور در سال 2018، خودروهای کره‌ای برند کیا، هیوندای و جنسیس، کمترین نقص فنی (به ازای هر 100 خودرو) را در مقایسه با سایر خودروسازان برتر جهان داشته‌اند. جالب اینجاست که گروه هیوندای موتور که مالکت شرکت‌های هیوندای و جنسیس به شمار می‌رود، هم‌زمان 33.8 درصد از سهام شرکت کیاموتورز را نیز در اختیار دارد و سهامدار اصلی این شرکت نیز محسوب می‌شود. به عبارتی هر سه برند معروف صنعت خودروسازی کره به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم زیرمجموعه هیوندای هستند.

خودروهای لوکس جنسیس که تا قبل از سال 2016 هنوز مستقل نبودند و در نمایندگی‌های شرکت هیوندای به فروش می‌رسیدند، در رتبه‌بندی مؤسسه جی‌دی پاور با دارا بودن تنها 68 نقص فنی به ازای هر 100 خودرو، بالاتر از برند آلمانی پورشه (با 79 نقص فنی به ازای هر 100 خودرو) و برند ژاپنی لکسوس قرار گرفته‌اند. در اوایل سال جاری نیز جنسیس در رتبه‌بندی 10 برند خودرویی برتر جهان از نگاه مصرف‌کنندگان، رتبه نخست را از آن خود کرده بود.

موسسه جی‌دی پاور رتبه‌بندی‌های دیگری را نیز انجام می‌دهد که ازجمله آنها می‌توان به رتبه‌بندی خودروها به لحاظ تعداد شکایات مشتریان در سه ماه نخست استفاده از آنها اشاره کرد. آمارهای این موسسه نشان می‌دهد که خودروهایی که در این رتبه‌بندی امتیاز خوبی کسب می‌کنند معمولاً در رتبه‌بندی قابلیت اطمینان –که بر اساس تعداد شکایات مشتریان در سه سال نخست استفاده از خودرو انجام می‌شود- نیز در جایگاه بهتری قرار می‌گیرند. خودروهای برند هیوندای در رتبه‌بندی 2018 از لحاظ قابلیت اطمینان جایگاه سوم جهان را به خود اختصاص داده‌اند؛ این در حالی است که در سال 2017 آنها در رتبه ششم جهان جای گرفته بودند.

علاوه بر بحث کیفیت و تأمین رضایت مشتریان، شرکت‌های کیا و هیوندای با تکیه بر یک مرکز تحقیقاتی مشترک خود در ایالات میشیگان آمریکا، به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه توسعه سیستم‌های تله‌ماتیک خودرو (ارتباطات و کنترل الکترونیکی و کامپیوتری) دست یافته‌اند. واسط کنترل صوتی فعال (UVO) در خودروهای کیا و سرویس کنترل خودکار بلولینک (BlueLink) خودروهای هیوندای به‌شدت مورد استقبال بازار قرار گرفته و باعث شده‌اند که سایر خودروسازان بزرگ جهان در این زمینه نیز عرصه را به رقبای کره‌ای خود واگذار کنند.

شاید قرار گرفتن خودروسازان کره‌ای در رتبه‌های برتر این صنعت در جهان، برای بسیاری از افراد حیرت‌آور باشد اما پیشرفت‌های فنی و کیفی آنها به نسبت دهه‌های قبل اتفاق چندان عجیبی نیست زیرا در این سال‌ها صنعت خودروسازی جهان به‌کلی متحول شده و رشد خارق‌العاده‌ای را به‌لحاظ فنی و کیفی تجربه کرده است؛ رشدی که البته در کره جنوبی با سرعت و شدت بیشتری نسبت به سایر کشورها ادامه پیدا کرده است.

خودروهای امروزی نه‌تنها کمتر از خودروهای دهه‌های گذشته دچار نقص فنی می‌شوند و نیاز به مکانیک پیدا می‌کنند، بلکه دوام آنها نیز بیشتر است و افراد می‌توانند برای مدت طولانی‌تری از آنها استفاده کنند. خودروهای تولید 20 سال قبل، پس از طی مسافتی در حدود 100 هزار مایل (160 هزار کیلومتر) نیاز به تعویض سیستم‌ها و قطعات اصلی پیدا می‌کردند و گاه کاملاً زمین‌گیر می‌شدند، اما امروزه شما خودروهای دست‌دوم زیادی را در آگهی‌های فروش می‌بینید که تا 200 هزار مایل (320 هزار کیلومتر) مسافت پیموده‌اند اما هنوز به‌خوبی قابل‌استفاده هستند.

اگرچه در رتبه‌بندی کلی سال 2018 موسسه جی‌دی پاور، برندهای کره‌ای گوی سبقت را از رقبای خود ربوده‌اند، اما در رتبه‌بندی بر اساس مدل خودروها سایر شرکت‌ها نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند. مثلاً پورشه 911 با دارا بودن تنها 48 نقص به ازای هر 100 خودرو، برترین خودروی جهان از لحاظ کیفی بوده است. تویوتا کرولا در جایگاه برترین خودروی کامپکت جهان قرار گرفته و شورولت سیلورادو و نیسان آلتیما نیز به‌ترتیب در بین خودروهای پیکاپ سبک و خودروهای سایز متوسط، رتبه برتر را به خود اختصاص داده‌اند. کیا سورنتو و هیوندای توسان نیز به‌ترتیب عنوان برترین شاسی‌بلند سایز متوسط و برترین شاسی‌بلند کوچک جهان را از آن خود کرده‌اند.

در هر صورت فارغ از جایگاه ممتازی که صنعت خودروسازی کره در جهان پیدا کرده است، حتی حضور خودروسازان کره‌ای در عرصه رقابت آزاد با غول‌هایی همچون تویوتا، جنرال موتورز، فولکس‌واگن و ... را می‌توان یک موفقیت بزرگ قلمداد کرد؛ موفقیتی که در دهه 1990 میلادی کمتر کسی آن را باور داشت.

در همین رابطه