میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

حسین پیرموذن در نشست شورای گفت وگوی اردبیل

فعالان اقتصادی در حوزه صادرات با چالش‌های متعددی روبرو هستند

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل و عضو هیات رئیسه اتاق ایران می گوید با وجود برخورداری استان اردبیل از ظرفیت‌های اقتصادی مناسب، متاسفانه فعالان اقتصادی با چالش‌های بسیاری در حوزه صادرات روبرو هستند.

06 تیر 1397
کد خبر : 14089
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به همراه معاونان وزارتخانه صنایع، معادن و تجارت به منظور بررسی ظرفیت ها و مشکلات بخش صنعت به استان اردبیل سفر کرده و نشست مشترکی با رئیس اتاق اردبیل در محل این اتاق برگزار کردند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل در پنجاه و ششمین جلسه شورای گفت وگو استان گفت: استان اردبیل در بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌های بالایی در تولید است و چنانچه مشکلات تولیدکنندگان با تدابیر و سیاست‌های لازم حل شود می‌توان به بهره‌وری لازم دست یافت.

حسین پیرمؤذن افزود: با توجه به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» باید به جد پیگیر مشکلات موجود در واحدهای تولیدی بود تا بتوان با افزایش تولید و رونق اقتصادی، میزان تولیدات شاخص استان را در بخش‌های مختلف ارتقا داد.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران یادآور شد: با اجرایی شدن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید می‌توان زمینه بهره‌گیری از بخش خصوصی و رونق واحدهای تولیدی را فراهم کرد. مجلس شورای اسلامی برای رونق صادرات مشوق های صادراتی را تصویب کرده ولی نیاز است در تخصیص این مشوق ها نظارت کامل صورت گیرد.

وی بیان کرد: با وجود برخورداری استان اردبیل از ظرفیت‌های اقتصادی مناسب، متاسفانه فعالان اقتصادی با چالش‌های بسیاری در حوزه صادرات روبرو هستند و این موضوع نیازمند بازنگری و توجه همه‌جانبه تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع مشکلات و موانع پیش‌رو است.

 عضو هیات حمایت از صنایع کشور گفت: این استان کم برخوردار بوده و واحدهای تولیدی آن با 25 درصد بهره وری فعالیت می کنند. ضروری است کمک های فنی و اعتباری برای آنها اختصاص یابد. در زمینه گمرک نیز مشکلاتی در استان وجود دارد و یکی از خواسته های اصلی بخش خصوصی در این زمینه تجهیز گمرکات است.

پیرمؤذن بیان کرد: بانک مرکزی در بحث مصوبات و آئین نامه های ارزی نقطه نظرات بخش خصوصی را لحاظ نکرده و باید در این مورد تجدید نظر شود. همچنین بخش خصوصی نیزخواستار افزایش سقف مبادلات ارزی است.

اصلاح موادی از قوانین مالیات بر ارزش افزوده در مجلس بررسی می‌شود

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و رفع موانع تولید به زودی در مجلس بررسی می‌شود. امیدواریم با تحقق این موضوع و اجماع نمایندگان به تصمیمات مناسبی که منجر به رفع کمبودها و موانع باشد، دست یابیم.

 عزیز اکبریان افزود: کنترل ارز نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند بوده و دولت با چماق و زور نمی‌تواند اقدام به کنترل این بازار کند. به دلیل تحریم‌های اقتصادی و فشارهای ایجاد شده از طریق تحریم و خروج از مشکلات احتمالی، اقتصاد کشور نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند است و مجلس نیز به صورت جدی از اقدامات قانونی خود برای حمایت از مردم و کنترل بازار استفاده خواهد کرد.

اکبریان خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع کنترل بازار ارز، توسط کمیسیون صنایع مجلس با مدیران دستگاه‌های مربوطه جلساتی برگزار شده که امیدواریم به نتایج مثبتی در این خصوص دست یابیم.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشوق‌های صادراتی باید به صورت عملی اجرایی شود تا با بهبود وضعیت صادرات، تولیدکنندگان نیز به اهداف اقتصادی و افزایش میزان فروش محصولات خود در عرصه ملی و جهانی دست یابند.

وی عنوان کرد: بررسی قوانین مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و رفع موانع تولید به صحن علنی مجلس خواهد رفت. امیدواریم با تحقق این موضوع و اجماع نمایندگان به تصمیمات مناسبی که منجر به رفع کمبودها و موانع مورد نظر باشد، دست یابیم.

دولت مشوق های صادراتی را اجرا می کند

  در ادامه این نشست قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت با هدف توسعه صادرات و رونق اقتصادی بزودی مشوق های صادراتی را برای صادر کنندگان کالا اعمال می کند. مشوق های صادراتی در بودجه لحاظ و آئین نامه اجرایی آن در حال تدوین و نهایی شدن است.

رضا رحمانی اظهار کرد: در حوزه اشتغالزایی نیز ردیف های خوبی در بودجه مدنظر قرار گرفته و در صورت تخصیص به موقع اشتغال و تولید در کشور رونق خواهد گرفت. وزارت صنعت ،معدن و تجارت نیز تلاش دارد بیش از گذشته فضای کسب و کار بهبود پیدا کند و برای حمایت از اشتغال پایدار روستایی تسهیلات قابل توجهی با بهره اندک به روستائیان در حال پرداخت است.

رحمانی با اشاره به مشکلات صنایع نساجی کشور افزود: استان هایی که دارای زنجیره نساجی هستند می توانند از کمک های فنی و اعتباری و یارانه بهره مند شوند. استان اردبیل نیز با وجود زنجیره نساجی می تواند از این مزایا بهره ببرد.

وی با اشاره به مشکلات نساجی پارچه و ابریشم سبلان اردبیل افزود: سرمایه گذاری خوبی در این کارخانه ها صورت گرفته ولی نیاز است توجه ویژه ای برای احیا و راه اندازی دوباره این واحدهای تولیدی صورت گیرد. قاچاق پوشاک، صنایع نساجی را در کشور با مشکل مواجه کرده است. دولت مصمم است از قاچاق پوشاک با هدف حمایت از تولیدات داخلی جلوگیری شود .

موضوعات :
در همین رابطه