رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق کرمان

صادرات، راهگشای مشکلات واحدهای تولیدی است

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان می گوید استان کرمان باید به سمت توسعه صادرات برود. صادرات، راهگشای مشکلات واحدهای تولیدی است.

11 تیر 1397
کد خبر : 14145
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سی و دومین نشست شورای گفت‌و‌گو دولت و بخش خصوصی استان کرمان  با حضور رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان و رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی با محوریت بررسی چالشهای صادراتی استان در محل این اتاق برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان در این نشست گفت: نجات اقتصاد استان کرمان در گرو توسعه صادرات است. باید برنامه ریزی لازم برای تولید و بازارهای جدید برای کالاهای تولیدی و یافتن بازارهای متفاوت برای آنها انجام شود تا بتوان اقتصاد استان را پیش برد.که در این زمینه تعدادی بازار هدف برای چند کالا تعیین شده است.

 سید مهدی طبیب‌زاده با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هزار و 300 میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های صادرات مصوب کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه راهکارهای قانونی برای توسعه صادرات وجود دارد از سرپرست استانداری کرمان و نمایندگان استان در مجلس درخواست داریم سال جاری را سال جهش صادراتی در استان کرمان قرار دهند.

رئیس اتاق کرمان از کاهش تولید پسته استان کرمان در سال جاری خبر داد و افزود: تولید پسته به لحاظ تغییرات اقلیمی در سال جاری کم است و باید با این شرایط به صادرات محصولاتی مانند خرما توجه بیشتری شود.

عباس جبالبارزی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان در این نشست گفت: بنگاه های بزرگ مشکلی برای بازاریابی نداشته ولی سایر بنگاه های کوچک و متوسط با مشکلات عمده‌ای روبرو هستند. برای مشخص شدن عرضه و تقاضا باید نیاز بازارهای هدف را شناسایی و به افزایش کیفیت کالاهای صادراتی و ایجاد برند برای آنها اهمیت داد.اگر سرمایه مورد نیاز برای راه‌‌اندازی کنسرسیوم صادراتی استان اختصاص داده شود قطعا طی دو سال آینده به مرحله فروش محصولات خواهیم رسید.

اصلی ترین مشکل صادرات مصوبه ارزی دولت است

رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان نیز در این نشست اصلی‌ترین مشکل صادرات را مصوبه ارزی دولت در فروردین 97 دانست و بیان کرد: دولت در اردیبهشت ماه تصمیم دیگری مبنی بر اینکه صادرکنندگان مکلف هستند ارز حاصل از صادرات را به قیمت 4 هزار و 200 تومان در سامانه نیما به فروش برسانند، اتخاذ کرده، که امکان عملیاتی شدن این اقدام وجود ندارد.

 جلیل کاربخش افزود: در سال های گذشته به دلیل تحریم های موجود، برگشت ارز صادرات از طریق شبکه صرافی ها و بین خریدار و صادرکننده صورت می گرفت. در حال حاضر این امکان وجود نداشته و دغدغه صادرکنندگان همچنان پابرجاست، زیرا دولت تهدید کرده در صورت بازگشت پول از طریق صرافی ها، تنبیه مالیاتی و تسهیلاتی برای صادرکنندگان در نظر می گیرد و این اقدام به نوعی قاچاق محسوب می شود.

وی ادامه داد: در بخشنامه اخیر دولت، 70 درصد صادرات کشور را از بازگشت ارز حاصل از صادرات به قیمت 4 هزار و 200 تومان استثنا شده اند اما هنوز صادرات پسته و خرما که مواد اولیه آن، نهاده های بخش کشاورزی است وبا قیمت ارز آزاد خریداری می شود، بلاتکلیف مانده است. در سه سال گذشته تلاش های بسیاری در این زمینه انجام شد که البته ضمن قدردانی از عملکرد بانک های عامل در این زمینه اما منابع صادراتی کافی نبوده است.

کاربخش افزود: متاسفانه بانک ها نرخ بهره منابع صادراتی که 11 درصد بوده را به منابع بانک با نرخ 14 درصد تبدیل می کنند که باید برای کمک به توسعه صادرات استان همان نرخ 11 درصد در نظر گرفته شود.

 رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی خاطرنشان کرد: در سال جاری از منابع صندوق توسعه ملی برای 7 محصول 600 میلیارد تومان منابع صادراتی اختصاص داده‌اند اما استان کرمان که بیش از 50 درصد میزان صادرات این محصولات را داراست تاکنون فقط 120 میلیارد تومان از این منابع را جذب کرده و خواستار دریافت منابع بیشتری برای صادرات محصولات استان هستیم.

 لزوم حضور صادرکنندگان در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

در ادامه این نشست سرپرست استانداری کرمان گفت: اگر به صادرات به عنوان یکی از گلوگاه ‌های توسعه اقتصادی استان اعتقاد داریم باید بیشتر به مسائل مربوط به صادرات بپردازیم و اقدامات عملی را پیگیری کنیم. تسهیلات استانی و ملی باید از یکدیگر جدا شده و پیگیری شود. باید صادرکنندگان بیشتری در نشست های شورای گفت‌و‌گو دولت و بخش خصوصی شرکت کنند و تنها حضور نماینده آنها کافی نیست.

محمدجواد فدایی اظهار کرد: بر اساس مصوبات شورای گفت‌و‌گو استانی  دولت و بخش خصوصی باید پیشنهادات استان کرمان در زمینه سیاست ارزی دولت و مشوق‌های صادراتی به نمایندگان مجلس داده شود تا از طریق آن ها پیگیری شود.

 فدایی ایجاد تشکل صادراتی شرکت‌های خصوصی را از دیگر مصوبات شورای گفت‌و‌گو دولت و بخش خصوصی استان ذکر و بیان کرد: کامل کردن زنجیره تولید برای فعال شدن بیشتر در عرصه صادرات امری مهم و مورد تاکید است.

واردات غیر ضروری‌ترین کالاها با ارز دولتی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: کتمان بازار غیررسمی ارز مشکلی از بازار رفع نمی‌کند و اثر رها کردن بازار ارز توسط دولت را می‌بینیم. به دلیل پیشتازی استان کرمان در بسیاری از حوزه‌ها، در حال حاضر فضای خوبی در کشور برای استمرار این پیشتازی شاهد هستیم و حضور نمایندگان بخش خصوصی استان در نهادهای تصمیم‌گیر کشور یک ظرفیت برای اتاق کرمان ایجاد کرده است.

حمیدرضا پورابراهیمی ادامه داد: اگر فعالان بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی بتوانند ایجاد هلدینگ صادراتی شرکت‌های خصوصی استانی را به عنوان یک مدل در سطح کشور اجرا کنند، اقدامی تاثیرگذار خواهد بود و سپس چند استان بزرگ کشور هم می‌توانند پای کار آیند و به یک هلدینگ بزرگ تبدیل شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدیم شرایط اقتصادی در ارزش پول ملی نقشی ندارد بلکه فضای سیاسی، روانی و عدم تصمیمات کارشناسی در بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت این اقدامات را دامن می‌زند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه برخی کشورها شرایطی را ایجاد می‌کنند تا صادرات افزایش و واردات کاهش یابد، عنوان کرد: در ایران نه تنها از مزیت صادرات و کاهش واردات استفاده نمی‌کنیم بلکه سایر بخش‌های اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: ارز تک رقمی موجب ایجاد شرایط خاصی در اقتصاد کشور می‌شود و ادامه این شرایط امکان‌پذیر نخواهد بود و کتمان بازار غیررسمی ارز مشکلی از بازار رفع نمی‌کند. باید اجازه داد نرخ ارز ثابت برای کالاهای اساسی مانند دارو و مواد اولیه کارخانه‌ها مشخص باشد و بقیه ارزهای مورد نیاز بر اساس نرخ تعادلی باشد تا بازار توسط دولت کنترل شود.

او افزود: اگر روند موجود ادامه یابد، صادرات متوقف و واردات افزایش می‌یابد. هم اکنون تقاضا برای واردات 20 برابر افزایش یافته در حالی که باید صادرات ما افزایش یابد. کرمان یکی از استان‌هایی است که از این سیاست ارزی آسیب می‌بیند و اگر دولت بازنگری نکند، مجلس در این زمینه ورود می‌کند.

پورابراهیمی، با تاکید بر اینکه مطالبات استان کرمان جدی است، افزود: باید 110 میلیارد دلار در سال 97 صادرات داشته باشیم در صورتی که غیر ضروری‌ترین کالاها با ارز دولتی وارد کشور شده که بیش از 2.5 برابر منابع نسبت به مصارف ارزی کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا در شرایطی تحریم‌های جدید را آغاز کرده که تصور می‌کند، جمهوری اسلامی با توقف اقتصادی مواجه می‌شود. اما تجربه تاریخی ملت ما نشان داده در این شرایط مسیر توسعه اقتصادی را طی می‌کنیم و شاهد جهش صادراتی استان کرمان خواهیم بود.

موضوعات :
در همین رابطه