رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عدنان موسی‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اولویت توسعه صادرات، رفع تحریم‌های داخلی است

موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران معتقد است که توسعه صادرات بیش از فشارهای خارجی، درگیر تحریم‌های داخلی شده که دست و پای صادرکنندگان را بسته است.

21 تیر 1397
کد خبر : 14285
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عدنان موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران می‌گوید: فعالان حوزه صادرات معتقدند که شرایط فعلی ایجادشده با همراهی دولت و رفع تحریم‌های داخلی می‌تواند به یکی از تاریخی‌ترین زمان‌های توسعه و جهش صادرات تبدیل شود.

حدود 5 روز از  اولین نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای امضاکننده برجام بدون آمریکا در وین می‌گذرد. جمعه گذشته بود که وزیران امور خارجه کشورهای چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کشور اتریش گرد هم آمدند تا درباره جزئیات بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا که مهم‌ترین هدف ارائه آن «بقای برجام» اعلام‌شده بود، مذاکره کنند.

در پایان این نشست، جزئیات بسته پیشنهادی اروپا در محورهای مختلف اعلام و از آن روز تاکنون گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی فعالان اقتصادی و مسئولان در خصوص موارد ذکرشده در این بسته‌شده است.

فعالان بخش خصوصی معتقدند که بسته ارائه‌شده با گزاره‌های «می‌تواند» یا «باید باشد» به‌هیچ‌وجه عملیاتی نیست، انتشار برخی اخبار ازجمله صدور مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران یا خرید تضمینی نفت، می‌تواند حاکی از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام بدون حضور آمریکا و با همراهی گروه 1+4 باشد.

با این حال به عقیده فعالان بخش خصوصی، تسهیل نقل و انتقالات بانکی هنوز هم درگیر اما و اگرهایی است و در بسته پیشنهادی هم برای حل این مشکل راهکار عملی ذکر نشده است. 

در همین زمینه، موسی‌پور، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران به پایگاه خبری اتاق ایران  می‌گوید: مهم‌ترین انتظار بخش‌خصوصی از بسته پیشنهادی اروپا برای ادامه برجام از ابتدا مشخص بود؛ حل مشکلات بانکی در صدر خواسته‌های بخش خصوصی قرار دارد و این موضوع زمانی حل می‌شود که بلافاصله بعد از امضای تفاهم‌نامه، سازوکار اجرایی برای حل این مشکل نیز ارائه شود.

موسی‌پور تأکید می‌کند: نباید فراموش کرد که اروپایی‌ها در مقابل ما بیشتر نقش فروشنده را دارند تا خریدار؛ بر همین اساس آن‌ها می‌خواهند تسهیل‌گر امور مربوط به صادرات خود باشند.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران معتقد است که باید خروج اروپایی‌ها از بازارهای ایران را منوط به‌صرف هزینه کرد تا آن‌ها حضورشان در ایران را تثبیت کنند.

در همین زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط میان شرکت‌های ایرانی و اروپایی، راهکار اثربخشی است که موسی‌پور پیشنهاد می‌دهد.

او در توضیح مهم‌ترین مزایای همکاری با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی توضیح می‌دهد: ازیک‌طرف صنایع کوچک و متوسط ما به دانش اروپایی‌ها و انتقال تکنولوژی شرکت‌های اروپایی نیاز دارند و از طرف دیگر دست شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران بسیار بازتر است. در همین راستا پیشنهاد می‌شود حتماً دربسته پیشنهادی هم قید شود که برای مثال سالانه چه تعداد شرکت اروپایی برای انتقال دانش فنی و همچنین تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی قرارداد همکاری امضا خواهند کرد.

اماواگرهای توسعه صادرات را ابتدا در داخل کشور رفع کنیم

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در ادامه صحبت‌های خود بابیان این موضوع که چالش صادرات در کشور ما، تنها به فضای بین‌المللی محدود نمی‌شود و متأسفانه در داخل کشور صادرکنندگان با مشکلات بیشتری مواجه هستند، می‌گوید: در همین چند ماهی که مشکلات ارزی به وجود آمد، بخشنامه‌های داخلی را دقت کنید. تا چه اندازه این بخشنامه‌ها ضدونقیض و از آن مهم‌تر علیه صادرات و ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان کشور بودند؟ درحالی‌که انتظار صادرکنندگان این بود در شرایطی که فشارهای تحریم چند برابر می‌شود، دست‌وبال صادرکنندگان به‌گونه‌ای که بتوانند تحریم‌ها را دور بزنند، بازتر شود اما آنچه در عمل اتفاق افتاد کاملاً برعکس این موضوع بود و صادرکنندگان محدودتر از قبل شدند.

موسی‌پور تأکید می‌کند: اگر از من به عنوان صادرکننده بپرسند که اولویت با رفع تحریم‌های داخلی است یا خارجی؟ به قطع پاسخ‌ خواهم داد که تحریم‌های داخلی. فعالان واقعی عرصه صادرات معتقدند که شرایط فعلی ایجادشده با همراهی دولت می‌تواند به یکی از تاریخی‌ترین زمان‌های توسعه و جهش صادرات تبدیل شود. صادرکنندگان واقعی به‌خوبی می‌دانند که معنای جهش ارزی حتی باوجود نرخ تورم چه تاثیری می‌تواند بر  توسعه صادرات داشته باشد. به‌شرط اینکه خودتحریمی‎‌ها را در داخل کشور کنار بگذاریم.

در همین رابطه