رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در دیدار با هیاتی تایلندی بیان کرد

بازار ۱ میلیاردی آسه‌آن و اکو، بهترین فرصت برای همکاری‌های ایران و تایلند

اتاق‌ بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی ایران روز دوشنبه میزبان هیات سرمایه‌گذاری تایلندی متشکل از نمایندگان سازمان سرمایه‌گذاری و موسسه تحقیقاتی سیاست مالی این کشور بود که با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران دیدار داشتند.

28 تیر 1397
کد خبر : 14416
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران روز دوشنبه ۲۵ تیر با هیاتی تایلندی دیدار و در این نشست بر فرصت‌های همکاری دو کشور ایران و تایلند به ویژه در بازارهای آسه‌آن و اکو تاکید کرد.

کرباسی در این دیدار ضمن تاکید بر سابقه دیرینه روابط تجاری ایران و تایلند، بیان کرد: علی‌رغم مشکلات موجود اقتصادی، همکاری‌های دو کشور افزایش یافته و دو دولت خواستار توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود هستند. در همین زمینه، دو دولت ایران و تایلند با هدف تقویت زیرساخت‌های تجاری، زمینه‌های لازم برای پرواز مستقیم میان دو کشور را فراهم می‌کنند.

بنا بر گفته‌های معاون امور بین‌الملل اتاق ایران مبادلات تجاری  میان دو کشور ایران و تایلند افزایش یافته و این رقم در سال ۲۰۱۷ به یک میلیارد دلار رسیده است.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در اتاق ایران و تلاشی که این اتاق برای نفوذ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ،تولیدکنندگان ، صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی به بازارهای خارجی و بهره‌مندی از فرصت‌های تجاری دارد، تاکید کرد: دو کشور با همکاری یکدیگر می‌توانند به بازارهای آسه آن و اکور که مجموعا ۱ میلیارد نفر جمعیت دارد، ورود کنند.

به اعتقاد کرباسی در این بازارها، فرصت‌های خوبی برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور وجود دارد و سرمایه‌گذاران تایلندی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در ایران از مزیت‌های بازار بزرگ کشورهای همسایه نیز بهره بگیرند.

او همچنین از آمادگی اتاق ایران برای همکاری و ایجاد زمینه‌های مناسب و معرفی تشکل‌های مربوطه خبر داد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر وجود تولیدات رقابتی ایران و بازار منطقه و تقاضا برای کالاهای مصرفی گفت: کشورهای منطقه کالاهای مصرفی خود را وارد می‌کنند و ایران و تایلند می‌توانند با سرمایه‌گذاری مشترک این کالاها را در ایران تحت برندهای تایلندی یا برندهای مشترک تولید کنند و آن ها را در بازار داخلی و یا بازارهای منطقه به فروش برسانند.

علاوه بر این، به گفته کرباسی ایران از سیستم انبارداری مجهز کالا برخوردار است و کشورهای دیگر می‌توانند برای انتقال کالا به کشورهای منطقه از انبارها و تسهیلات انبارداری ایران بهره‌مند شوند.

ایران، کشور هدف تایلند برای سرمایه‌گذاری است

در ادامه این دیدار، سوادپانیچ، مدیر بخش توسعه سرمایه‌گذاری خارجی تایلند تاکید کرد: هدف از این سفر شناسایی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در ایران است و ایران یکی از کشورهای هدف تایلند جهت سرمایه‌گذاری است.

سود سرمایه‌گذاری در ایران بالاست

سیدحسن سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و خارجی هم که در این نشست حضور داشت، گفت: سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند سهمی معادل 10 تا 100 درصد داشته باشد و این سرمایه‌گذاری می‌تواند به صورت واردات ماشین‌آلات، سرمایه نقدی یا دانش فنی باشد.

او با اشاره به شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری در ایران داشتند، افزود: چندین شرکت چینی در حال حاضر و با سرمایه‌گذاری مشترک در حال تولید و مونتاژ خودروی چینی در ایران هستند. از دیگر شرکت‌های خارجی که در حال حاضر در ایران سرمایه‌گذاری مشترک کرده و فعال هستند می‌توان به نستله، هنکل، کناف و یونی لور اشاره کرد.

سلیمی همچنین به امکان تولید کالای مشترک در ایران و صادرات آن به کشورهای منطقه و همسایه اشاره کرد و  گفت: هزینه‌های حمل کالا و ترانزیت در ایران بسیار پایین بوده و مسافت میان ایران و کشورهای همسایه و منطقه نیز کم است و کالاها در کمترین زمان به مقصد می‌رسند. بر همین اساس، سرمایه‌گذاران می‌توانند هر سال سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را به خارج از کشور منتقل نمایند.

او  از حمایت دولت ایران به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خبر داد و در ادامه افزود: تولید کالا مشمول 10 تا 15 سال معافیت مالیاتی است و حضور شرکت در بورس اوراق بهادار نیز مشمول 20 درصد معافیت مالیاتی است.

سلیمی با اشاره به وضعیت کنونی که با بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران همراه است، گفت: با وجود تمامی این مشکلات، سود حاصل از سرمایه‌گذاری در ایران بالا بوده و اکنون زمان مناسبی برای این امر فراهم شده است.

به گفته رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و خارجی، در حال حاضر 4000 پروژه ناتمام دولتی در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با مشارکت در آن‌ها از سود قابل ملاحظه‌ای برخوردار شوند.

به پیشنهاد سلیمی ایران و تایلند می‌توانند در زمینه قطعات یدکی اتومبیل، مواد غذایی، پتروشیمی، املاک، لوازم خانگی، مواد معدنی و ماشین آلات و مصالح ساختمانی همکاری مشترک خوبی داشته باشند.

موضوعات :
در همین رابطه