رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ بازار ثانویه محاسبه می‌شود؟

به گفته یک مقام آگاه می‌گوید بر اساس تصمیم دولت احتمالاً محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس قیمت ارز در بازار ثانویه انجام خواهد شد.

25 شهریور 1397
کد خبر : 15369
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
به گفته یک مقام آگاه می‌گوید بر اساس تصمیم دولت احتمالاً محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس قیمت ارز در بازار ثانویه انجام خواهد شد.

پتروشیمی

یک مقام مسئول که خواست نامش ذکر نشود گفت: بر اساس اطلاع موثق قرار است ازاین‌پس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس نرخ بازار ثانویه محاسبه شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: دولت به این تصمیم رسیده و به‌زودی این تصمیم را اعلام خواهد کرد.

نرخ محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها سال‌هاست مورد نقد کارشناسان است. این انتقادات طی ماه‌های اخیر با بروز تنش در بازار ارز اوج گرفت. چراکه پتروشیمی‌ها علیرغم آنکه دولت به آنها خوراک با نرخ ارز دولتی و تسویه ریالی( با نرخ تسعیر ۳۸۰۰ تومان ) اختصاص می‌داد و پتروشیمی‌ها را موظف کرده بود ارز حاصل از صادرات خود را جهت تأمین مالی واردات، در سامانه نیما عرضه کنند، پتروشیمی‌ها آن‌گونه که باید در این زمینه همکاری نکردند.

البته موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سابقه طولانی دارد. چندی پس از روی کار آمدن بیژن زنگنه، وزیر نفت در دولت یازدهم بحث افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها کلید خورد. این افزایش قیمت در قالب طراحی یک فرمول و بر اساس نرخ میانگین دلار اعلام شده از سوی بانک مرکزی محاسبه می‌شد. درهرحال در آن دوره فرمول قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها با حواشی و انتقادات بسیار تصویب و اجرا شد.

احمد حسینی، کارشناس انرژی با بیان اینکه در همان دوران با افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها، شاهد کاهش ارزش سهام این واحدها و درنتیجه ریزش شاخص بورس بودیم، گفت: پس از گذشت مدتی مجدد ارزش سهام و در نهایت اوضاع بورس وارد کانال سوددهی و رشد شد. بنابراین تجربه تاریخی در این زمینه نشان می‌دهد که با افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها ممکن است که وهله نخست شاهد ریزش شاخص بورس باشیم، اما بی‌شک به‌مرورزمان ارزش سهام پتروشیمی‌ها رشد کرده و شاهد رونق بورس هستیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که همچنان به نظر می‌رسد التهاب و چند نرخی بودن در بازار ارز وجود دارد، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی درنتیجه محاسبه این نرخ بر اساس نرخ بازار ثانویه منطقی به نظر می‌رسد و بازار سرمایه به‌مرورزمان به تعادل می‌رسد.

در همین رابطه