رادیو مجازی اتاق ایران - 19 آذر 97

محاسبه مالیات ارزش‌افزوده شرکت‌های ریلی با نرخ صفر

عضو هیأت مدیره راه‌آهن می‌گوید با رفع بخشی از ابهامات برنامه ششم در بخش ریلی، مقرر شده است مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت‌های ریلی با نرخ صفر محاسبه شود.

16 مهر 1397
کد خبر : 15687
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
گوگل پلاس
لینک

عضو هیأت مدیره راه‌آهن با بیان اینکه با پیگیری معاونت حقوقی ریاست جمهوری بخشی از ابهامات برنامه ششم در بخش ریلی رفع شد، گفت: بر این اساس مقرر شد مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت‌های ریلی با نرخ صفر محاسبه شود.

سعید رسولی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست ۸۰ بندی به توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید شده است.

وی ادامه داد: مزیت رقابتی برای حمل‌ونقل ریلی در بند ۲۴ این سیاست‌ها و اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی در بند ۲۵ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و توسعه کریدورهای ترانزیتی با توجه به توجهات دولت و مجلس به توسعه حمل‌ونقل ریلی منجر می‌شود.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن گفت: محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم برمبنای نرخ صفر بود، اما تا ۳۰ شهریور امسال اختلاف نظری در اجرای این حکم در سازمان امور مالیاتی وجود داشت.

رسولی افزود: در این راستا جلسات متعدد برگزار کردیم، مباحثی در کمیسیون‌های مجلس عنوان شد و به نتیجه نرسید. بنابراین از معاونت حقوقی ریاست جمهوری که مسئولیت قضاوت و داوری دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارد، تقاضا داریم این موضوع را بررسی کنند.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن بیان کرد: در این راستا با حضور مسئولان راه‌آهن، نمایندگان بخش غیردولتی فعال در حمل‌ونقل ریلی و مسئولان سازمان امور مالیاتی جلساتی برگزار شد و در نهایت اواخر شهریور امسال رأی معاونت حقوقی صادر شد و به ابهامات مطرح شده پاسخ داد.

رسولی ادامه داد: یکی از ابهامات این بود که تعریف نرخ صفر در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده وجود ندارد و به اذعان سازمان امور مالیاتی این موضوع غیرقابل اجرا بود که معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد، تعریف نرخ صفر در مالیات بر ارزش‌افزوده محل اجرا دارد.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن افزود: همچنین معاون حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد خدمات حمل‌ونقل عمومی به‌طور مطلق در قانون قید شده است و شامل حمل ریلی مسافر و بار است، بنابراین این مالیات بر ارزش‌افزوده صفر شامل هر دو بخش است.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن اظهار کرد: همچنین عنوان شد اعتبار مالیاتی ارزش‌افزوده قابل استرداد است که این موضوع از ابتدای اجرای قانون برنامه ششم قابل اجراست.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این حکم هر چه از شرکت‌های ریلی بابت مالیات بر ارزش‌افزوده دریافت می‌شد، از سبد هزینه‌هایشان حذف می‌شود و مزیت رقابتی رخ می‌دهد.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن ادامه داد: ریل با جاده رقابت اصلی ندارد موضوع مهم استفاده از ظرفیت ریل به‌جای جاده است که باید این ظرفیت‌ها ارتقا یابد. جایی که امکان حضور ریلی نیست، باید جاده وارد شده و حمل‌ونقل ترکیبی تشکیل شود.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن افزود: با توجه به موفقیت حل مسئله بند (ب) ماده ۵۲ قانون امیدواریم تا پایان امسال همه ظرفیت‌های برنامه ششم در توسعه ریلی عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: پیگیری ابهامات بند (الف) ماده ۵۲ هم از اولویت‌های بعدی ماست که بابت پیگیری تسهیلات صندوق توسعه ملی به بهره‌برداران ریلی است.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن گفت: امیدواریم مواردی نظیر اختصاص یک درصد از درآمد فروش نفت گاز و حمل‌ونقل ریلی محقق شود، همچنین شمول سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان سرمایه‌گذاری در مناطق محروم اجرایی شود.

وی درباره برگرداندن مالیات بر ارزش‌افزوده‌های شرکت‌های ریلی در زمان پیش از پایان شهریورماه و از ابتدای اجرای برنامه ششم توضیح داد: این موضوع در برنامه ششم عنوان شده بود، اما ابهاماتی داشت که پایان شهریور رفع شد، بنابراین از زمان اجرای برنامه ششم باید پرداختی شرکت‌ها بابت مالیات بر ارزش‌افزوده برگردانده شود.

رسولی گفت: سازمان امور مالیاتی هم پذیرفته است که اگر معاونت حقوقی رأی داد، آنها هم تمکین کنند.

وی در تشریح تفاوت معافیت مالیاتی با مالیات صفر توضیح داد: معافیت مالیاتی موضوع قابل پسندی از سوی دولت‌ها نیست و دولت‌ها مایل هستند، در راستای شفاف‌سازی معافیت مالیاتی کمتر بوده و بیشتر عدد صفر باشد.

رسولی اظهار کرد: در معافیت مالیاتی پرداخت‌کننده از پرداخت‌ها معاف می‌شود، اما در مالیات صفر در واقع معاف نمی‌شود و فقط نرخ صفر درج می‌شود همچنین در معافیت مالیاتی پرداخت‌های قبلی برنمی‌گردد، اما در نرخ صفر مالیات بر ارزش‌افزوده آنچه پرداخت شده است، برگردانده می‌شود.

عضو هیأت مدیره راه‌آهن گفت: این قانون نرخ صفر مالیات بر ارزش‌افزوده برای شرکت‌های ریلی تا پایان برنامه ششم فعلاً ادامه دارد. این موضوع مشمول مصرف‌کننده نیست، بلکه شامل خدمات دهندگان بخش ریلی در حوزه بار و مسافر و لکوموتیو است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
در همین رابطه