رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بندرعباس پس از دیدار با مدیر امور بنادر عمان

بندر السویق عمان آماده پذیرش کشتی‌های ایرانی می‌شود

محمدامین صباغی زاده، رئیس اتاق بندرعباس معتقد است نزدیکی بندر السویق عمان به بندر جاسک ایران می‌تواند مراودات تجاری با این کشور را وارد مرحله تازه‌ای سازد.

24 مهر 1397
کد خبر : 15806
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس درباره دیدار با فیصل بن عبدالکریم البلواشی مدیر امور بنادر در وزارت حمل و نقل عمان و دیگر مسئولان بندر السویق گفت: در سفر به عمان رایزنی های خوبی با مسولان بنادر عمان به ویژه بندر السویق انجام شد و بنا به مذاکرات صورت گرفته، مقرر شد تمام زیرساخت ها برای ورود کشتی های ایرانی به بندر السویق در آینده‌ای نه‌چندان دور فراهم شود.

محمدامین صباغی‌زاده اظهار داشت: نزدیکی بندر سویق به بندر جاسک واقع در هرمزگان می‌تواند مراودات تجاری با این کشور را وارد مرحله تازه‌ای سازد. ما در این سفر سعی کردیم در خصوص تعرفه‌ها در بنادر عمان رایزنی‌هایی صورت دهیم که مسئولان عمان نیز قول دادند در اسرع وقت به وضعیت تعرفه ها رسیدگی کنند.

صباغی زاده با بیان اینکه بندر السویق به لحاظ نزدیکی به آب‌های استان هرمزگان بسیار حائز اهمیت است، بیان داشت: زیرساخت ها در بندر جاسک در حال فراهم شدن است و امید می رود بندر السویق نیز به زودی پذیرای بارج و شناورهای فلزی باشد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و عمان ادامه داد: در حال حاضر بندر السویق پذیرای لنج‌های چوبی است که بنا به گفته مسولان عمانی طی هشت تا 9 ماه  آینده زیرساخت‌ها برای ورود کشتی‌های فلزی و بارج نیز فراهم می‌شود.

وی بیان داشت: در ایران برای صادرات، عوارضی از صادرکننده دریافت نمی شود و انتظار می رود از سوی دولت عمان نیز عوارض کمتری از تجار ایرانی گرفته شود. بسیاری از تجار برای پرداخت عوارض کمتر مجبور به طی مسیر دورتر تا شارجه هستند و این در حالی است که بندر السویق از لحاظ مسافت بسیار نزدیک و به صرفه تر است.

رئیس اتاق بندرعباس بیان داشت: بندرجاسک یکی از بنادری است که با توجه به بعد مسافت با بنادر عمان به ویژه بندر السویق برای حمل و نقل مسافری نیز برنامه ریزی شده است و امیدواریم دولت عمان نیز برای راه اندازی این خظ مسافری  با ما همکاری های لازم را داشته باشد.

ظرف 9 ماه آینده زیرساخت های لازم برای توسعه بندر السویق را فراهم خواهیم کرد

مدیر امور بنادر در وزارت حمل و نقل عمان در نشست با هیات ایرانی گفت: بندرالسویق یک بندر ماهیگیری و صیادی است که بنا به شرایط خاصی که دارد بخشی از این بندر را تجاری کرده ایم.

فیصل عبدالکریم البلوشی افزود: ما از اینکه توجه تجار ایرانی به این بندر زیاد شده است بسیار خوشحالیم و با برنامه ای که برای این بندر در نظر گرفته شده ظرف 9 ماه آینده زیرساخت های لازم را برای توسعه این بندر مهم فراهم خواهیم کرد.

البلواشی ادامه داد: ما برای توسعه این بندر مناقصه گذاشته ایم که بر اساس این مناقصه 260 متر فضا به این بندر اضافه خواهد شد. برای 20هکتار از اراضی اطراف این بندر که قبلا مسکونی بوده مجوزهای لازم گرفته شد که این 20 هکتار به ساخت انواع انبار وسوله ها توسط بخش خصوصی اختصاص می یابد.

وی افزود: ساخت جاده ساحلی برای حمل و نقل کالاها، توسعه زیرساخت های بندری، امکان پهلوگیری کشتی های فلزی و استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه بندر از برنامه هایی است که برای توسعه این بندر نهادینه شده است.

در این نشست علاوه بر رئیس اتاق بندرعباس، رئیس اتاق اهواز و مستشار سفارت ایران در عمان نیز حضور داشتند.

همچنین در پایان این نشست بازدیدی میدانی از امکانات و زیرساخت های بندر السویق با حضور مسئولان این بندر صورت پذیرفت. مقامات بندر عمان قول مساعد برای فعال شدن بندر خصب را اعلام کردند.

در همین رابطه