رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

تحریم‌ها مانعی برای جهش صادرات نیست

عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران معتقد است در شرایط فعلی که همه ارگان‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف ازجمله صادرات و واردات کشور متأثر از تحریم‌ها هستند، بااین‌حال جدیت این مسئله به‌اندازه‌ای نیست که بخواهیم نگران موضوع خاصی باشیم. چراکه تاریخ اقتصادی کشور همواره با مسئله تحریم‌ها درگیر بوده است.

25 آبان 1397
کد خبر : 16253
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 

اردیبهشت 1397 دونالد ترامپ پس از اعلام خروج قطعی آمریکا از برجام، فرمان بازگشت تحریم‌های تعلیق‌شده بر اثر برجام را امضا کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به اشخاص حقیقی و حقوقی که درزمینهٔ مرتبط با تحریم‌های هسته‌ای با ایران در حال همکاری هستند تا ۱۵ مرداد یا 13 آبان فرصت داده بود تا اقدامات لازم را به‌منظور قطع روابط با ایران اتخاذ نمایند در غیر این صورت مشمول تحریم­های آمریکا قرار خواهند گرفت.

باگذشت حدود 10 روز از آغاز دور جدید تحریم‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا علیه ایران، مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی معتقدند که گرچه تحریم‌ها تأثیرات اقتصادی به دنبال خواهد داشت، اما این دوره از تحریم‌های آمریکا علیه کشور موضوع تازه‌ای به همراه ندارد و تحریم‌های یکجانبه آمریکا را در جامعه جهانی تنها کرده است.

در همین زمینه عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید کرد: به‌رغم اینکه امریکا ادعا می‌کند که دولت ایران را مورد هدف تحریم‌های خصمانه خود قرار داده است اما برخلاف این گفته، این مردم ایران هستند که مورد هدف اصلی آمریکا قرارگرفته‌اند.

به گفته رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در شرایط فعلی که همه ارگان‌های اقتصادی و بخش‌های مختلف ازجمله صادرات و واردات کشور متأثر از تحریم‌ها هستند، بااین‌حال جدیت این مسئله به‌اندازه‌ای نیست که بخواهیم نگران موضوع خاصی باشیم. چراکه تاریخ اقتصادی کشور همواره با مسئله تحریم‌ها درگیر بوده است.

موسی‌پور با تأکید بر ضرورت توسعه دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: نگاهی به آمار و ارقام منتشرشده از صادرات کشور در 6 ماه ابتدایی سال حاکی از این نکته است که کشورهای همسایه، مقصد عمده صادرکنندگان کشور بوده است. بر همین اساس ضروری است تا توسعه صادراتی با کشورهای همسایه به‌عنوان اولویت اول دولت در شرایط فعلی در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به جلسه روز گذشته اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران با وزیر صنعت و رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: موضوعی که همواره موردتوجه فعالان بخش خصوصی است و در جلسه دیروز هم موردتوجه مسئولان قرار گرفت، رفع خودتحریمی‌ها و ایجاد شرایطی است که تسهیل‌کننده توسعه فضای کسب‌وکار در داخل کشور است.

به اعتقاد رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در شرایطی که آمریکا تصور می‌کند حلقه تحریم‌ها را تنگ‌تر کرده است باید فعالان اقتصادی کشور، آزادی عمل بیشتری در مقایسه با قبل داشته باشند.

موسی‌پور تصریح کرد: معتقدم در شرایط فعلی و با توجه به جهش ارزی، با حذف و اصلاح بخشنامه‌های زائد می‌توانیم شاهد جهش 60 درصدی صادرات در حوزه‌های مختلف باشیم و تا آخر سال هم‌زمان با شکست تحریم‌ها، جشن صادرات را در کشور برپا کنیم.

در همین رابطه