رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا چه گذشت؟

سیگنال مثبت اروپا به کشاورزی ایران

همایش مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و اتحادیه اروپا روز گذشته به کار خود پایان داد. به باور فعالان اقتصادی، برگزاری این همایش نقش مؤثری در گسترش همکاری‌ها در حوزه کشاورزی و مواد غذایی سالم میان ایران و اتحادیه اروپا دارد.

30 آبان 1397
کد خبر : 16398
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش مشترک «توسعه همکاری‌های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی» روز گذشته، با حضور جمعی از مقامات کشاورزی اتحادیه اروپا و نمایندگان بخش دولتی و خصوصی ایران در تهران به کار خود پایان داد.

برپایی این همایش دو روزه باهدف اجرایی شدن موافق نامه میان هوگان کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپایی و محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی ایران انجام شد و 20نفر از مسئولان اتحادیه اروپا و 60 کارشناس از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا  باهدف پیگیری سازوکار ادامه همکاری‌های مشترک در همایش مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی استانداردها و تجارت مواد غذایی در کشاورزی شرکت کردند.

فعالان اقتصادی اروپایی و ایرانی معتقدند در شرایطی که به‌واسطه اعمال تحریم‌های یکجانبِ گرایانه آمریکا علیه ایران، دو صنعت استراتژیک دارو و صنایع غذایی مستقیماً تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد، حضور مقامات ارشد کشاورزی و صنایع غذایی اروپایی در ایران حاکی از آغاز فصل جدیدی در همکاری‌های کشاورزی اتحادیه اروپا و ایران است. در همین راستا، استفان شولتس سفیر اتریش در تهران، سفر ۴۰شرکت ، سازمان و ۲۰نماینده اروپایی به ایران را بیانگر خواست این اتحادیه برای تعمیق روابط دوجانبه قلمداد کرد و گفت: کمیسیون اروپا تصمیم گرفته با انجام اقدامات بزرگی درزمینهٔ استانداردهای ایمنی غذا، ژنتیک و شرایط بهداشتی با ایران مشارکت و همکاری متعادل داشته و راهبرد بهتری میان ایران و اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی ایجاد شود.

در نشست سال گذشته طرفین در مورد عوارض صادرات ماهیان قزل‌آلا به اتحادیه اروپایی موافقت کردند و مجوز آن صادر شد و در ادامه نشست قبلی، امسال مذاکره برای توافق در مورد عوارض و استانداردها برای صدور مجوز صادرات محصولات مختلف کشاورزی و دامی از قبیل گوشت شترمرغ، اسب‌های مسابقه و مقررات زدایی و تسهیل صادرات پسته، کشمش، زعفران و محصولات ارگانیک در همایش مشترک ایران و اتحادیه اروپایی موردبررسی قرار گرفت.

غلامعلی فاروغی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران نیز، برگزاری این همایش را سیگنال مثبت اروپا به کشاورزی ایران دانست و تأکید کرد در شرایطی که با توجه به تحریم‌های آمریکا از ایران، اتحادیه اروپا حمایت خود را از ایران اعلام کرده است، حضور این هیات تجاری آن‌هم در شرایط فعلی، دادن کد، آدرس و نوید مثبتی به بخش کشاورزی ایران است.

توسعه صادرات و تعاملات تجاری، پیام اصلی حضور اروپایی‌ها در ایران

کاوه زرگران عضو هیات نمایندگان اتاق ایران حجم کنونی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا را بین 2 تا 2.5 میلیارد دلار برآورد و تأکید کرد حضور هیئتی از بخش کشاورزی اتحادیه اروپایی در ایران نشان می‌دهد کشورهای اروپایی تمایل دارند تا تعاملات تجاری خود را با ایران ادامه دهند. کشورهای اروپایی به ایران آمده‌اند تا قوانین رگولاتوری خود را با قوانین ایران منطبق کنند که نشانه علاقه‌مندی این اتحادیه به توسعه صادرات و واردات کالا به ایران به‌خصوص در بخش کشاورزی است.

تولید محصولات کشاورزی ایران با همکاری اروپا 2 برابر می‌شود

آن‌طور که  علی‌اکبر مهر فرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید، در صورت توسعه همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا، تولید محصولات دام، طیور، میوه، سبزی و شیلات در 10 سال آینده تا 2 برابر افزایش خواهد یافت.

به اعتقاد این مقام مسئول و دیگر فعالان اقتصادی در صنعت کشاورزی، توسعه همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در سطح منطقه حائز اهمیت است، بااین‌حال برای تحقق این هدف باید قوانین تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای، بانکی و حمل‌ونقلی حل شود.
حل موانع داخلی و به‌اصطلاح خودتحریمی‌ها در داخل کشور، دیگر موضوع مهمی است که به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا بتوان از دستاوردهای همکاری با اتحادیه اروپایی در شرایط فعلی به نفع خود بهره برد.

در همین رابطه