رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه کرمانشاه

نباید با تصمیمات نادرست بازارهای صادراتی را از دست بدهیم

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: صادرات، بازاری رایگان در دیگر کشورها است که می‌توان با کمک آن ثروت را از دیگر کشورها به ایران آورد. نباید اجازه دهیم با تصمیم های نادرست بازارهای صادراتی چند میلیارد دلاری کشور از دست برود.

05 آذر 1397
کد خبر : 16445
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمانشاه، از فشارهای اخیر بر فضای تجارت و اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: با وجود همه مشکلاتی که در تمام این سال‌ها داشتیم، طی چهار دهه اخیر صادرات کشور ۱۰ هزار درصد رشد داشته است. نباید اجازه دهیم با تصمیم‌های نادرست بازارهای صادراتی چند میلیارد دلاری کشور از دست برود.

کیوان کاشفی افزود: دلیل این امر باور فعالان اقتصادی و مسئولان کشور به مقوله صادرات به عنوان قوه محرک پیشران اقتصاد است. صادرات بازاری رایگان در دیگر کشورها است که می‌توان با کمک آن ثروت را از دیگر کشورها به ایران آورد. ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزآوری از مزایای صادرات است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تاکید کرد: اکنون در برخی زمینه ها از جمله مصالح ساختمانی، چینی آلات بهداشتی و صنایع لبنی مازاد نیاز کشور تولید داریم. کشور ما ظرفیت این را دارد که صادرات خود را با استفاده از صنایع موجود بالا ببرد و از طریق صادرات کل اقتصاد ایران هدایت شود.

وی از تکانه های ارزی اخیر کشور هم یاد کرد و گفت: اگرچه سابقه این تکانه ها در دولت های قبلی نیز وجود دارد اما متاسفانه دوباره شاهد تصمیم های شتاب زده و نوعی دستپاچگی در فضای اقتصادی هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: بانک مرکزی امروز به بهانه کمبود ارز بدترین مشکلات را در حوزه اقتصاد و تجارت ایجاد کرده، به گونه‌ای که در حوزه واردات دچار رانت و فساد گسترده و کنار رفتن تجار قدیمی هستیم.

کاشفی تاکید کرد: در حوزه صادرات نیز پیمان سپاری ارزی مشکلات زیادی ایجاد کرده و قیمتی که پیمان آن را از ما می‌خواهند با قیمت واقعی تفاوت دارد. تمام مذاکرات و بیش از ۵۰ جلسه کارشناسی که طی دو ماه اخیر در این زمینه انجام شده، نتیجه ای نداشته است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بیان کرد: وجود ارز چند نرخی و خصوصا دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز مزید مشکلات شده و باید اگر خواهان شرایط مستحکم اقتصادی هستیم، از دلار ۴۲۰۰ تومانی دست بکشیم.

کاشفی با اشاره به ممنوعیت صادراتی برخی اقلام تاکید کرد: اخیرا شایعاتی در زمینه ممنوعیت صادرات حبوبات مطرح است. ممنوعیت صادرات حبوبات خصوصا در زمینه نخود که کرمانشاه اولین تولیدکننده و صادرکننده این محصول است مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

کاشفی معتقد است برای به دست آوردن بازارهای صادراتی، میلیاردها دلار هزینه شده و این تصمیمات باعث ناتوانی صادرکنندگان در تحقق تعهد آنها و از دست رفتن بازارها می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت تجارت و سابقه آن در کرمانشاه، عنوان کرد: اکنون کرمانشاه در حال حرکت از تجارت صرف به تولید و صادرات است. امیدواریم با برگشتن  پالایشگاه کرمانشاه به گردونه صادرات و رونق دیگر واحدهای صادراتی از جمله پتروشیمی های استان، وضعیت صادرات کرمانشاه بهتر شود.

رئیس اتاق کرمانشاه توسعه سرمایه‌گذاری تجارت محور را از ملزومات رونق صادرات استان دانست و افزود: برای این منظور باید فضای کسب و کار استان بهتر شود. همچنین مرزهای استان نیز نیازمند توجه ویژه‌تری است.

در همین رابطه