رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

در اولین نشست کمیته مشترک ایران و ازبکستان مطرح شد

لزوم احیای خط هوایی تهران- تاشکند

اولین نشست کمیته مشترک ایران و ازبکستان برگزار شد. براساس تأیید هیات رئیسه اتاق ایران، محمدعلی عباسی به عنوان رئیس و حمیدرضا صالحی به عنوان نایب‌رئیس کمیته انتخاب شد. همچنین مسعود خاقانی فرد نماینده وزارت امور خارجه و هامایاک آوادیس یانس، نماینده سازمان توسعه تجارت در این کمیته حضور دارند.

07 آذر 1397
کد خبر : 16497
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کمیته مشترک ایران و ازبکستان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در اولین نشست که اعضای کمیته حضور داشتند، معاون بین‌الملل اتاق ایران از اهمیت همکاری تجاری بین ایران و ازبکستان سخن گفت و تشریح کرد: ازبکستان روند رو به رشدی دارد و جزو کشورهای پیشرو محسوب می‌شود. این کشور در آستانه ورود به WTO است و پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی این اتفاق بیافتد.

بر اساس اظهارات محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران سهم تجارت بین دو کشور برابر با 200 میلیون دلار است که رقم ناچیزی بوده و تناسبی با ظرفیت‌های موجود دو کشور ندارد.

وی همچنین استفاده از ظرفیت همکاری‌های منطقه‌ای را بسیار مهم خواند و تأکید کرد: درست است که ازبکستان از همسایگان ما محسوب نمی‌شود اما فرهنگ و تاریخ نزدیکی بین دو ملت وجود دارد که نباید آن را نادیده گرفت.

کرباسی همچنین با اشاره به خروج ایران از بازار ازبکستان طی چند سال گذشته، خاطرنشان کرد: در حال حاضر رقبای ما از جمله ترکیه حضور قدرتمندی در این منطقه دارد، البته هنوز این فرصت وجود دارد تا بتوانیم گذشته را جبران کرده و سهمی از این بازار به خود اختصاص دهیم.

معاون بین‌الملل اتاق ایران یکی از زمینه‌های همکاری بین دو کشور را خدمات فنی و مهندسی دانست و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده این توانایی را داریم که حجم روابط تجاری بین دو کشور را به دو میلیارد دلار ارتقا دهیم.

وی در ادامه از اعضای کمیته خواست که برای تسهیل رفت‌وآمد و تجار بین دو کشور برنامه‌ریزی کنند. کرباسی ادامه داد: آنچه مهم است برقراری پرواز مستقیم بین تهران و تاشکند است. در گذشته این خط هوایی فعال بود که متأسفانه طبق گفته طرف ازبک این خط توجیه اقتصادی نداشته و بنابراین متوقف شد.

کرباسی همچنین ایجاد روابط بین دو کشور در حوزه گردشگری را نیز مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: قابلیت‌های خوبی در این بخش وجود دارد.

وی همچنین از حضور هیاتی از اتاق بازرگانی ازبکستان 22 تا 25 آذر در ایران خبر داد و گفت: هم‌زمان هیاتی به سرپرستی رئیس اتاق ایران برای حضور در نشست اکو که به میزبانی ازبکستان برگزار خواهد شد، به تاشکند سفر خواهد کرد.

با تأیید هیات رئیسه اتاق ایران محمدعلی عباسی به عنوان رئیس و حمیدرضا صالحی به عنوان نایب‌رئیس کمیته مشترک ایران و ازبکستان انتخاب شدند. همچنین مسعود خاقانی‌فرد نماینده وزارت امور خارجه و هامایاک آوادیس یانس، نماینده سازمان توسعه تجارت در این کمیته حضور دارند.

آنچه در این نشست از سوی اعضای کمیته مورد تأکید قرار گرفت، حل مشکلات مالی و بانکی برای گسترش سطح مناسبات بین دو کشور بود. به اعتقاد آنها اگر این مسئله به هر طریقی حل شود، نیمی از مسائل برطرف می‌شود. البته در این رابطه حمل‌ونقل نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر در این بخش نیز با چالش‌های جدی مواجه هستیم که می‌توان با استفاده از ظرفیت سفارتخانه و سازمان توسعه تجارت این مشکل را نیز حل کرد.

در همین رابطه