رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با حضور رئیس اتاق ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت

مراسم 135 سالگی اتاق کاشان برگزار شد

اتاق کاشان میزبان مراسم 135 سالگی این اتاق بود که با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و علی رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

11 آذر 1397
کد خبر : 16560
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مراسم 135 سالگی اتاق کاشان با حضور رئیس اتاق ایران و وزیر صنعت، معدن و تجارت در کاشان برگزار شد.

محمود تولایی در مراسم 135 سالگی تاسیس اتاق بازرگانی کاشان بیان کرد: در سال 1263 شمسی با موافقت ناصر الدین شاه مقرر شد افرادی که کسب و کار دارند، وکیل در اختیار بگیرند و کاشان هم جزو 16 ولایاتی قرار گرفت که مجلس وکلای تجار در آن تشکیل شد. در آن زمان بود که بزرگان صنعت و تجارت کاشان هم اقدام به تشکیل مجلس وکلای تجاردر کاشان کردند.

وی با بـیان اینکه امروز به پاس تقدیر از پیشکسوتان، آیین 135 سالگی تاسیــس اتاق بازرگانی را جـــشن می گیریم، اظهار کرد: 70 سال پیش اتاق بازرگانی مهمترین ساختمان این شهر بود. بعد از انقلاب اسلامی فرمانداری کاشان در اتاق بازرگانی مستقر شد و سالها این اتاق میزبان فرمانداری بود.

 رئیس اتاق کاشان ادامه داد: کاشان مهد کسب و کار، تجارت و علم و هنر است. باستان شناسان قدمت سیلک کاشان 7 هزار سال تخمین زدند. سفال و پارچه برای اولین بار در کاشان بافته می‌شد و به همه جای دنیا صادر می گشت.

محمود تولایی با اشاره به اینکه کاشان تاکنون پایتخت هیچ دولتی نبوده است، خاطر نشان کرد: کاشان شهری است که به دست مردم ساخته شده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غیر از دانشگاه علوم پزشکی توسط مردم ساخته شده است.

رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه انسان برای تعالی خود به دو بال دانش و اقتصاد نیاز دارد، تاکید کرد: انسان برای تعادل به دانش نیاز دارد تا بهتر بفهمد؛ اقتصاد نیز برای زندگی بهتر است. در این شهر از هر دو بال استفاده شده و وجود بزرگان این شهر افتخاری بزرگ است.

محمود تولایی گفت: در گذشته کاشانی ها نقش موثری در وزارت تجارت داشتند. آنان که منابع مالی کافی در اختیار داشتند به سازندگی می پرداختند. در حال حاضر هم بیشتر مدارس کاشان به دست مردم احداث شده است.

وی با اشاره به روز مجلس و تبریک این روز به نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: ما می توانیم کاندید نشویم ولی وقتی پا به این عرصه گذاشتیم موظف هستیم به مردم خدمت کنیم.

رئیس اتاق کاشان در پایان به مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان پرداخت و افزود: بخشی از مشکلات به خود ما برمی گردد. زمانی که 700 میلیارد تومان اعتبار در استان توزیع کردیم بیش از این مقدار از کشورهای دیگر مانند ترکیه اعتبار گرفتیم و کارخانجات خارجی هم به ما اعتماد کردند ولی حالا تجار کاشان به خارجی‌ها بدهکارند و اگر نتوانند بدهی خود را پرداخت کنند برخی از آنان در آستانه ورشکستگی خواهند بود که امیدواریم هرچه زودتر مشکلات آنان برطرف شود.

باید از افراد عادی برای آینده افراد ماندگار بسازیم

غلامحسین شافعی در همایش 135سالگی تاسیس اتاق بازرگانی کاشان ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این آیین بیان کرد: سنت حسنه تشکر و تقدیر بسیار کم رنگ شده و باید این امر را باید قبول کنیم که هر انسانی بالقوه یک سرمایه عظیم است و در زمان بلوغ مانند الماسی نتراشیده است که مدیران و رهبران باید این الماس قیمتی را به جامعه عرضه کنند.

وی ادامه داد: عرضه انسان توانمند به جامعه مسئولیتی بزرگ است که بر دوش می کشیم اما توجهی به این مسئولیت نداریم.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: هنر این است که بتوانیم از افراد عادی برای آینده افراد غیرعادی و غیر متعارف بسازیم. در نهایت اگر بررسی کنیم، کسانی ماندگار شدند که این رسالت را بر دوش کشیده‌اند.

غلامحسین شافعی با اشاره به چرایی ماندگاری بزرگان در تاریخ، فرهنگ و صنعت گفت: افراد به خاطر ثروت و قدرت ماندگار نمی‌شوند بلکه ماندگاری نام افراد بخاطر کارهای بزرگی است که انجام داده‌اند.

وی همچنین به مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: این افراد در مقطعی از زندگی مسیر خود را مشخص کردند، بر خلاف تصور همگان انسان موفق دارای عقل کافی و هوش کافی نیست. این امر را در دوران تحصیل خود دیده‌ایم که دانش آموزان برتر الزاما در همه امور موفق نیستند و دلیل آن است که فکر، تولید انگیزه نمی‌کند بلکه چیزی که تولید انگیزه می‌کند، دل است. این مهم به عنوان مساله علمی مطرح است که مغز و عقل ایجاد حرکت شتابنده نمی‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت: مردم رزمندگان جبهه اقتصاد هستند

وزیر صنعت و معدن گفت: راه مقابله با تحریم‌های ظالمانه کمک گرفتن از مردم است و مردم رزمندگان جبهه اقتصاد هستند. در طول 40 سال گذشته هم مردم به صحنه آمدند و مشکلات را برطرف کردند.

رضا رحمانی در همایش 135 سالگی تاسیس اتاق بارزگانی کاشان بیان کرد: کاشان شهر صنعتی بزرگی خصوصا در حوزه نساجی است.

وی با بیان اینکه سیاست جدید وزارت صنعت مبنی بر مشارکت بیشتر هیات رئیسه اتاق در تصمیات است، بیان کرد: تصمیمات این وزارتخانه با مشورت و همفکری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و تشکل ها و انجمن‌های تخصصی اتخاذ می‌شود.

رحمانی ادامه داد: در شرایط که می‌خواهند یاس را به جامعه تزریق کنند در حوزه جواز تاسیس 20 درصد، در بخش پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 78 درصد، در مصرف برق صنعتی 12 درصد و در صنعت حمل و نقل کشوری 6.7 درصد رشد داشته‌ایم که نشان دهنده انگیزه بالای مردم به رشد و پیشرفت است.

وی ادامه داد: اگر مشکلات از داخل وزارت خانه باشد به هیچ وجه نمی‌پذیرم و برایم قابل پذیرش نیست. عناوینی مانند تحریم داخلی را نباید امروز باور کنیم> باید به خودباوری برسیم و فکرمان را اصلاح کنیم.

وزیر صنعت و معدن افزود: تامین مواد اولیه جزو اولویت‌هاست و قابل پذیرش نیست که مردم از مواد داخلی هم گلایه داشته باشند.

رحمانی گفت: تولید فولاد 2.5برابر، پتروشیمی 2برابر و مس 1.5برابر مصرف داخلی است. در حوزه های دیگر مانند فرش ماشینی و کاشی و سرامیک و سیمان نیز تولیدات خوبی داریم که به برکت نظام جمهوری اسلامی است.

وی تاکید کرد: ارزی که دولت به کالاهای اساسی و ضروری می دهد از پول نفت است و با نرخ 4هزارو 200 تومان محاسبه می‌شود. در حال حاضر نیز انبارها و ذخایر در بهترین شرایط قرار دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در تامین مواد اولیه تولیدی، دغدغه‌ای نداریم و ارزی که تخصیص می‌دهند کافی است، فقط این اواخر در نقل و انتقال پول مشکلاتی داشته‌ایم.

رحمانی تاکید کرد: امروز کشور به همت ما نیاز دارد و باید شاخص فضای کسب و کار که به عملکرد ما بازمی گردد را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 59 واحد جدید در زمینه فرش ماشینی کاشان راه اندازی و یا توسعه یافته است، اظهار کرد: در این بخش یک هزارو یکصد شغل ایجاد شده که آمار بسیار خوبی است.

رحمانی ادامه داد: در بودجه سال 98 دولت علاوه بر توجه به وضعیت معیشت مردم، حمایت ویژه ای از تولید و اشتغال دارد.

وی صادرات را موتور محرکه و پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: صادرات یک تکلیف و یک ظرفیت است که باید آن را تقویت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: افزایش نرخ ارز، صادرات را توجیه پذیر و قاچاق را توجیه ناپذیر کرده است.

رحمانی با تاکید بر اینکه نباید مانع ایجاد کنیم، اظهار کرد: منابع زیاد است و باید این امر را به پروژه های نیمه تمامی که بیش از 60 درصد پیشرفت داشته اند، اختصاص دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک‌ها نباید هیچ واحد تولیدی را تعطیل کنند، امروز حفظ تولید از همه چیز مهمتر است.

تجلیل از بزرگان

در این مراسم از تجار صاحب نام و اعضای هیات نمایندگان ادوار اتاق کاشان تقدیر شد. دراین مراسم از خانواده‌های طباطبایی و بروجردی در دوره قاجار؛ خانواده آقای حاج میرآقا احسان در دوره پهلوی اول؛ حاج حسن تفضلی، حاج محمود عراقی، سید محمد سیدی، محمد فقیهی، حاج حسین فوائدی، حاج احمد امیر، محمود اخوان، سید علی قندچی، حاج علی محمد اصفهانیان، حاج حسین شریفیان در دوره پهلوی دوم، با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد.

همچنین از خانواده‌های سید مهدی گیوه چی، اسداله فیروزی، حسینعلی اصفهانیان، حاج جواد فیروزی و حاج حسینعلی همایی که پس از انقلاب عضو هیئت نمایندگان اتاق کاشان بوده‌اند و به رحمت خدا رفته‌اند، تقدیر و تشکر شد.

در ادامه این آیین از صادر کننده نمونه ملی در ادوار مختلف قدردانی شد. 

سپس از اعضای هیئت نمایندگان بالای 80 سال اتاق کاشان آقایان: عباس تولایی، سید محمد موسویان، علی کرمانشاهی، حاج حسین تولایی، خلیل الله افشاری، جواد عطابخشی، علی گلابچی گیلانی تجلل و قدردانی شد.

در پایان از اعضای هیئت رئیسه ای که بالای 5 دوره در هیات نمایندگان این اتاق بوده‌اند، آقایان رضا فرزانه، سید علی دیانت و سید محسن واجدی تجلیل شد.

موضوعات :
در همین رابطه