رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ساری در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران مطرح کرد

موانع جذب گردشگران خارجی به شمال ایران

مازندران با 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی ، در تولید 14 محصول زراعی و باغی رتبه اول تا پنجم کشور را دارد و بیشتر محصولات کشاورزی تولیدی این استان هم صادراتی است.

17 خرداد 1395
کد خبر : 1662
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
مازندران با 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی ، در تولید 14 محصول زراعی و باغی رتبه اول تا پنجم کشور را دارد و بیشتر محصولات کشاورزی تولیدی این استان هم صادراتی است.

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق ساری

مازندران به دلیل جذابیت های طبیعی و گردشگری که دارد همواره جزو مقصدهای گردشگران داخلی و خارجی بوده است؛ چنانچه طی چند سال متوالی به عنوان پربازدید کننده ­ترین استان در ایام نوروز اعلام شده است و در نوروز 95 شاهد رشد 7 درصدی گردشگری بوده است.

« بهشت وعده داده شده خدا به ما همین مازندران است اما متاسفانه از ظرفیت­ های بالقوه این بهشت استفاده لازم نمی‌­شود.» عبدالله مهاجر دارابی، رئیس اتاق ساری معتقد است یکی از مزیت­ های خوب مازندران گردشگری است که خداوند به رایگان در اختیار این بخش از کشور قرار داده است، اما استفاده مطلوب از این فرصت خدادادی نمی­شود.

او با اعلام آمادگی بخش خصوصی در راستای استفاده از این فرصت، به پایگاه خبری اتاق ایران می­ گوید: « به دلیل آماده نبودن زیرساخت ­ها، بخش خصوصی به تنهایی نمی ­تواند موانع موجود سر راه را حل کند و در این راستا به کمک بخش دولتی نیاز دارد.»

برای رونق گردشگری در این استان موانعی بر سر راه است که مهاجر یکی از آنها را نبود هتل­ های چهار یا پنج ستاره برای گردشگران خارجی می‌­داند و از دولت انتظار دارد در راستای حل این مانع گامی به جلو بردارد.

مازندران با داشتن 10.5 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی و تامین 10 درصد گوشت مرغ، 40 درصدی برنج و 50 درصدی مرکبات کشور، ظرفیت مازاد برای صادرات به خارج از کشور از جمله روسیه دارد که با تامین زیرساخت ها ، توسعه صادرات امکان پذیر می شود.

بر اساس گزارش ادارات کل گمرک و صنعت و معدن مازندران، صادرات کالای این استان به روسیه در سال 94 به خاطر وجود مشکلات و موانع کمتر از نصف سال 93 بود. ارزش صادرات این استان در سال 93 به روسیه 29 میلیون و در سال گذشته 12 میلیون دلار بود .
مازندران با 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی، در تولید 14 محصول زراعی و باغی رتبه اول تا پنجم کشور را دارد و بیشتر محصولات کشاورزی تولیدی این استان هم صادراتی است.

مهاجر با اشاره به مشکلات زیرساختی برای صادرات به روسیه توضیح می­ دهد: «هفته گذشته در روسیه با حضور سفیر ایران نشستی داشتیم و آنجا گفتیم اگر مشکل زیرساخت ها حل نشود امسال بازهم در بحث صادرات توفیق نداریم.»

رئیس اتاق ساری ادامه می­دهد: « کشورهایی مثل روسیه نیازمندی های جدی در زمینه کشاورزی دارند و همان چیزهایی که آن ها می­ خواهند جزو مزیت های استان مازندران است؛ مثل میوه و مرکبات و لبنیات و ... در سال گذشته بخش خصوصی به درستی در جهت صادرات این بخش از مزیت ها پای کار آمده اما به علت آماده نبودن زیرساختها نتوانستیم موافق عمل کنیم.»

او با اشاره به اینکه برای صادرات به روسیه همواره مشکلاتی وجود دارد میگوید: « حقوق گمرکی برای ایران با کشورهای دیگر فرق دارد و روس­ها برای ما حقوق گمرکی مضاعفی در نظر میگیرند. درخواست ما این است که اگر قرار است با رقبای صادراتی رقابت داشته باشیم باید در این حوزه به کشور ایران مثل کشورهای دیگر نگاه شود و یک اندازه ریال از ما بگیرند.» 

مهاجر، حوزه‌های حمل­ و­نقل و ارتباط پولی را از دیگر مشکلات صادرات به روسیه می­‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که هرچه سریع‌تر این موانع با کمک بخش دولتی ابراز حل و فصل شود.

در همین رابطه