رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

فرهاد دژپسند در چهل و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

سیاست‌گذاری‎‌های بادوام در گروی تعامل با بخش خصوصی واقعی است

در چهل و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران که با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی برگزار شد، فرهاد دژپسند گفت: تعامل با بخش واقعی و مجربان خصوصی، سیاست‌گذاری‌های بادوام را در پی خواهد داشت.

25 آذر 1397
کد خبر : 16785
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

چهل و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران صبح امروز با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. دژپسند در این نشست با تأکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه و سازندگی اقتصاد کشور، گفت: بخش خصوصی باید دولت را نماینده خود بداند و از تعامل با دولت در حوزه‌های مختلف غافل نشود.

وزیر اقتصاد در جمع فعالان بخش خصوصی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت اقتصاد توسعه گفتگو با بخش خصوصی است که البته این اقدام به‌عنوان ویترین صورت نمی‌گیرد. چراکه معتقدم در شرایط عادی بخش خصوصی همراه دولت است و در مواقع بحرانی می‌تواند اقتصاد کشور را از این وضعیت عبور دهد. به همین دلیل هیچ‌گاه دعوت بخش خصوصی و به‌خصوص اتاق ایران را رده نکرده‌ام و تا جایی که بتوانم با بخش خصوص همراهی خواهم کرد.

به اعتقاد دژپسند، بخش‌خصوص می‌تواند بسیاری از موانع برون داد را که در دنیا با آن مواجه هستیم با توانمندی، تجربیات و قابلیت‌های خود حل کرده و به یاری دولت بشتابد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: متأسفانه در حال حاضر احساس و ادراک امنیت سرمایه وجود ندارد که در همین زمینه از اتاق ایران هم تقاضا شده است که نقطه نظرات خود را بفرستد. ضمن اینکه همیشه تأکید کرده‌ام که معاون اقتصادی بنده که مسئول هماهنگی و تدوین لوایح است، همیشه با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ارتباط باشد.

دژپسند تصریح کرد: همیشه دیکته‌ای که نوشته می‌شود، دارای ایرادات فراوانی است اما تعامل با بخش خصوصی می‌تواند نواقص موجود را برطرف کند.

او با اشاره به تدوین بخشنامه بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: برخی اعمال‌نظر بخش خصوصی بر روی این بخشنامه را به‌عنوان یک عقب‌نشینی دولت از مواضع خود دانستند که من همان زمان موضع گرفتم و تأکید کردم که این آثار همکاری و تعامل با بخش خصوصی است. امروز هم آثار این تعامل را در بازار شاهدیم. خوشبختانه روز گذشته بازار نیما ۶۰ میلیون یورو عرضه کرد و بازار ارز هم در حال حرکت به سمت یک نرخ تعادلی است.

به گفته وزیر اقتصاد ورود صادرکنندگان به‌منظور عرضه ارز و همچنین سیاست‌های بانک مرکزی باهدف افزایش عرضه ارز، به مدیریت مصنوعی ارز کمک قابل‌توجهی کرده است.

 ثبات بازار ارز از همه‌چیز مهم‌تر است

دژپسند با تأکید بر اهمیت ثبات در بازار ارز، گفت: صادرات ایران، واردات‌پایه است و اگر ما ثبات را در بازار ارز ایجاد کنیم، نفع حاصل از این ثبات را همه فعالان اقتصادی خواهند برد. بنابراین اگر تعامل دوطرفه دولت و بخش خصوصی تداوم پیدا کند و در عمل هم محسوس باشد می‌توانیم به جریان باثبات در بازار ارز برسیم که در نهایت ثبات اقتصادی را در پی خواهد داشت.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر این نکته که هیچ فعال اقتصادی از تغییر مدام قوانین و مقررات نفع نخواهد برد، افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که اولاً آنچه می‌خواهد اتخاذ شود در عمل هم خوب پیش برود و از قوام و استحکام برخوردار باشد. دوم اینکه وقتی مصوب می‌شود، همه ازجمله بخش خصوصی به آن پایبند باشیم.

به اعتقاد دژپسند، بخش خصوصی باید بداند که در چه ریلی می‌خواهد حرکت کند، این ریل اگر پرپیچ‌وخم و نوسان باشد نمی‌توان حرکت کرد. او در همین زمینه تأکید کرد: حل این مشکل در تعامل دوسویه امکان‌پذیر است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: معتقدم زمانی که دولت و بخش خصوصی نیازمند تعامل و گفت‌وگو هستند، چه خوب است که این رابطه به‌صورت سازنده، مستمر و مبتنی بر برد -برد باشد. بر همین اساس باید از ظرفیت‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و همچنین کمیته‌های مشترکی که با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولت تشکیل‌شده نهایت استفاده را کرد.

بخش خصوصی دولت را نماینده خودش بداند

دژپسند با تأکید مجدد بر این نکته که دولت باید بخش خصوصی را همراه و  بخش خصوصی هم دولت را نماینده خود بداند، افزود: ترکیب با بخش واقعی و مجربان خصوصی، سیاست‌گذاری‌های بادوام و مقاوم را در پی خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در استان‌ها جدی گرفته شود

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین با تأکید بر ظرفیت‌های استان‌های سراسر کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من استفاده از مزیت‌های استانی است. بطوریکه تفویض امور به استان‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده در حال حاضر یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت اقتصاد است. حتی در گزینش مدیران استانی هم همواره تأکید داشتم کسانی بر سرکار بیایند که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیشتاز هستند.

دژپسند تأکید کرد که فعالان بخش خصوصی در تهران باید سفیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان‌ها باشند و در همین زمینه اتاق ایران نقش حائز اهمیتی ایفا می‌کند. به گفته او اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران باید سرمایه‌گذاران خارجی را به‌عنوان یک همراه و شریک، وارد کشور کند و با همکاری آنها به اقتصاد و سازندگی کشور کمک کند.

بخش خصوص مقررات زائد را به دولت معرفی کند

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین گفت: فضای کسب‌وکار کشور در چند سال گذشته بر اساس شاخص جهانی سهولت کشور بهبود نسبی پیداکرده بود. به‌طوری‌که رتبه ایران طی دو سال از 2014 تا 2016، از 152 به 118 ارتقا پیداکرده بود. بااین‌حال امسال مجدد این رتبه با تنزل پیداکرده است. بخش خصوصی باید نقش مسئولانه و فعال ایفا کند. ما نیز در هیات مقررات‌زدایی معتقدیم که قوانین زائد را باید از سر راه برداشت اما بخش خصوصی این قوانین زائد را به وزارت اقتصاد معرفی کند.

دژپسند همچنین بر ضرورت اجرایی شدن بر خی مصوبات هیات مقررات‌زدایی تأکید کرد و افزود: هستند مصوباتی که به دلیل عدم پیگیری اجرا نشدند. به همین دلیل ضروری است که بخش خصوصی بر پیگیری مصوبات توجه خاصی داشته باشد.

وزیر اقتصاد افزود: گزارشی را تهیه می‌کنیم برای روسای سه قوه و خواهش داریم روی مصوبات، توجه ویژه داشته باشند.

دژپسند همچنین در خصوص مالیات که نمایندگان اتاق ایران هم در این جلسه از وزیر اقتصاد درخواست اصلاح آن را داشتند، گفت: به‌عنوان معلم بخش عمومی معتقدم که نمی‌توان بدون توجه به رشد اقتصادی و تداوم سرمایه‌گذاری راجع به نرخ مالیاتی بحث کرد. چراکه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) بسیار پایین است و در هدف‌گذاری چند سال اخیر تلاش شده تا این نسبت به 10 درصد برسد . بااین‌حال همیشه برای رسیدن به عدد مطلوب اختلاف‌نظر وجود داشته است. نکته‌ای که وجود دارد این است که قرار نیست به مودیان خوش‌حساب ظلم کنیم.

بخش خصوصی راه‌های فرار مالیاتی را ببندد

دژپسند تأکید کرد: فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی قابل‌قبول نیست. اینجا  بخش خصوصی باید دولت را  در شناسایی راه‌های فرار و اجتناب مالیاتی کمک کند.

الکترونیکی کردن نظام مالیاتی و استقرار نظام جامع مالیاتی دو هدفی است که به گفته وزیر امور اقتصاد و دارایی در حال حاضر از طرف دولت در حال پیگیری است.

او همچنین تأکید کرد: در جاهایی که معافیت مالیاتی قانونی تعریف‌شده و بر مبنای توسعه اقتصادی است، کاری از دست ما برنمی‌آید. اما فعالان اقتصادی که شناسنامه ندارد،کسانی هستند که درآمد نجومی از فعالیت‌های اختلال‌زای اقتصادی دارند و دقیقا همین افراد از دادن مالیات فرار می‌کنند. اگر آنها را نظم دهیم و به سازمان درآوریم، نیاز به این نداریم که برای افزایش مالیات به سراغ مالیات‌دهندگان خوش‌حساب برویم.

وزیر اقتصاد با تأکید بر این موضوع که اگر هدف کنترل تورم است، باید حواسمان باشد که این هدف به سرمایه‌گذاری و تولید آسیب نرساند، گفت: معتقدم که سرمایه‌گذاری و تولید باید هدف نهایی باشد.

دولت با کمک بخش خصوصی کوچک می‌شود

وزیر اقتصاد با بیان اینکه همه در مورد معایب دولت بزرگ می‌توانیم ساعت‌ها سخن بگوییم، اما فراموش نکنیم که با کمک اتاق ایران و بخش خصوصی می‌توان دولت را کوچک کرد، افزود: یکی از مهم‌ترین انتقادهای وزارت اقتصاد، نحوه واگذاری‌هاست که خصوصی‌سازی نامیده می‌شود. اما معتقدم دامنه خصوصی‌سازی بسیار بزرگ‌تر از آنچه در ظاهر گفته می‌شود، است.

به گفته او، دامنه واگذاری‌ها فقط شرکت‌های دولتی نیست بلکه شرکت‌های بانکی را هم شامل می‌شود و اموال و دارایی ملکی دولت و  بانک‌ها نیز مشمول این واگذاری است.

دژپسند تاکید کرد: ما نیز اصرار داریم دارایی بانک‌ها را واگذار کنیم  اما روی بحث اهلیت هم تمرکز داریم و معتقدیم واگذاری‌ها را به اهل خود باید داد.

دژپسند افزود: این حرف یک وزیر نیست، سیاستی است که عالی‌ترین مقام این کشور یعنی مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور بر آن تأکید دارند و وزارت اقتصاد به‌عنوان دستگاه مسئول پای آن ایستاده است. ما این کار را بدون تبعات فرهنگی و اجتماعی آن انجام خواهیم داد اما از بخش خصوصی توقع همکاری داریم تا بخش خصوصی در قالب تشکیل کنسرسیوم و دیگر راه‌ها که بلد است به ما بگوید که چگونه این انتقال صورت گیرد تا هم افزایش کارایی اقتصادی به دنبال داشته باشد و هم منجر به بحران فرهنگی و اجتماعی نشود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تأکید کرد که نباید خصوصی‌سازی را به واگذاری محدود کرد.

دژپسند با بیان این موضوع که رسوب کالا در گمرکات به یک چالش اساسی تبدیل شده گفت: در زمان معارفه رئیس جدید گمرک گفتم که ما برای واردات مواد اولیه، قطعات یدکی و کالاهای سرمایه‌ای فرش قرمز پهن می‌کنیم اما چون این امر در بستر قانون باید صورت بگیرد برای جلوگیری از واردات غیرمعمول و قاچاق می‌بایست چشمان عقاب داشته باشیم. بخش خصوصی در این کار و همچنین رفع فساد می‌تواند کمک قابل‌ملاحظه‌ای بکند. پس باید هر کالایی که وارد گمرک می‌شود، به‌زودی ترخیص شود و اگر مشکل مابه‌التفاوت و ثبت سفارش داریم، باید حل شود.

به اعتقاد وزیر اقتصاد سرعت، دقت و سلامت سه مولفه اساسی در اداره گمرک است و وزارت اقتصاد به هیچ وجه قصد ندارد سلامت را فدای سرعت کند.

دولت باید دست بخش خصوصی را بگیرد

به اعتقاد وزیر امور اقتصاد و دارایی، ایجاد محیط شفاف و رقابتی در گروی تعامل دولت و بخش خصوصی است و این دو نباید خود را دو چیز جدا از هم بپندارند.

دژپسند تاکید کرد: دولت نباید هدف‌گذاری غلط داشته باشد و دست بخش خصوصی را بگیرد. اگر دولت با این سیاق پیش رود، در تأمین مالی داخلی و خارجی بخش خصوصی گام‌های جدی را بر خواهد داشت.

در همین رابطه