رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست رئیس اتاق سمنان و مدیرکل راه‌آهن شمال شرق مطرح شد

ضرورت تطبیق شبکه حمل‌ونقل کشور با شبکه‌های حمل‌ونقل دنیا

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان می گوید، سیستم لجستیک حمل و نقل کشور نیازمند برنامه استراتژیک و منظم است و شبکه حمل و نقل کشور باید خود را با شبکه‌های حمل‌ونقل دنیا تطبیق دهد.

04 دی 1397
کد خبر : 16925
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان در نشست مشترک با مدیرکل راه‌آهن شمال شرق کشور، راهبرد حمل و نقل کشور را مهم دانست و گفت: سیستم لجستیک حمل و نقل کشور نیازمند برنامه استراتژیک و منظم است.

علی‌اصغر جمعه‌ای افزود: در حال حاضر کشور بیش از نیاز خود کامیون و تریلی دارد ولی چون این سیستم دچار خرده مالکی شده توان رقابت را از دست‌ داده، به‌طوری‌که نمی‌شود برنامه‌ریزی منظمی را در این حوزه داشته باشیم. این ضرورت وجود دارد تا شبکه حمل و نقل کشور خود را با شبکه‌های حمل‌ونقل دنیا تطبیق دهد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق سمنان در این جلسه با اشاره به مشکلات سیستم حمل‌ونقل بیان داشت: زمانی تولید یک کالا مقرون ‌به‌صرفه است که توان توزیع مناسب را داشته باشیم.

حمید علوی ادامه داد: در حال حاضر صادرات کالا از درگاه‌ها و بندرهای کشور بسیار مشکل است، چون تأمین کانتیتر کار بسیار سختی است، تا آنجا که وجود دلالان در این عرصه به‌وضوح مشاهده می‌شود. شرکت‌های مالک واگن در حال حاضر تعاملات لازم را با صاحبان کالا ندارند و این امر باعث شده تا اختلالاتی به وجود بیاید.

در ادامه احمد عجم حسنی، صادرکننده محصولات معدنی گفت: هزینه تمام‌شده و سرعت عمل دو اولویتی است که مدنظر بنگاهداران اقتصادی است. از مدیرعامل راه شمال شرق درخواست داریم تا سرعت عمل بازرگانی در خط سیر راه‌آهن را افزایش دهد.

مدیرعامل راه‌آهن شمال شرق توانمندی‌های ترابری استان را مثبت خواند و گفت: راه‌آهن شمال شرق دارای 541 کیلومتر راه دوخطه است. اهتمام ویژه و ارائه خدمات خاص به قطارهای باربری موردتوجه قرارگرفته و این آمادگی وجود دارد خدمات ویژه به صاحبان کالا ارائه بشود. از بنگاه‌های اقتصادی درخواست می کنیم تا ظرفیت‌های راه‌آهن شمال شرق را جدی بگیرند.

فرشاد زادخور به فعالین اقتصادی پیشنهاد داد برای ارزان‌تر شدن هزینه حمل باید ترتیبی اتخاذ شود تا واگن ها در مسیر رفت‌وبرگشت پر باشند. تولیدات معادن شامل باریت، فرو سیلیس، سلستین، باریم، نمک می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای ترابری باشد.

در ادامه این نشست مسائلی همانند تأمین مالی شرکت‌های لجستیکی، خرید واگن، چارتر واگن، تجمیع شرکت‌های صاحب محمول موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه